Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Gralion - włoska terenówka z polskiej fabryki

Autor. Tekne

Polskie przedsiębiorstwo Hilltech Truck Sp. z o.o. poinformowało o zawarciu porozumienia z włoskim producentem specjalistycznych pojazdów Tekne Srl w sprawie rozpoczęcia produkcji podwozi terenowego wozu Gralion w Wielkopolsce. Konstrukcje w układach 4x4 i 6x6 mają powstawać w fabryce w Pile. Część z nich mogłaby znaleźć zastosowanie w wojsku.

Reklama

6 czerwca bieżącego roku na placu Akademii Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile odbędzie się pierwsza w Polsce prezentacja podwozi pojazdów Gralion. Wydarzenie będzie stanowić publiczną inaugurację współpracy Hilltech Truck z Tekne. Jednym z głównych obszarów działalności założonego w 1990 roku włoskiego przedsiębiorstwa jest tworzenie zabudów do pojazdów specjalnych, a także produkcja wozów specjalistycznych dla wojska, w tym pojazdów logistycznych i opancerzonych. Tekne dostarcza swoje produkty do włoskich podmiotów publicznych, w tym sił zbrojnych (Forze Armate italiane), policji, służb medycznych, straży pożarnej, straży więziennej, obrony cywilnej a także do sektora usług komunalnych.

Reklama
Autor. Materiały prasowe Hilltech Trucks Sp. z o.o.
Reklama

W zakładzie w Pile mają powstawać dwa typy podwozi: Gralion 244 i Gralion 266. To pojazdy terenowe o klasycznej konfiguracji, które polski producent zamierza oferować do zabudowy samochodów specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 do 12,5 tony. Wśród potencjalnych przeznaczeń Graliona przedstawiciele Hilltech wymieniają wojskowe podwozie bazowe (opancerzone lub nie), średnie terenowe wozy strażackie, karetki, a także specjalistyczne wozy dla różnych agencji rządowych. We Włoszech Tekne oferuje także warianty dla przemysłu wydobywczego, a nawet pojazdy dla sektora turystycznego. Z kolei pojazdy z Piły mają otrzymać pełną polską homologację i dopuszczenie do ruchu drogowego.

Nie jest jasne, czy nazwy "Gralion 244" i "Gralion 266" stanowią celowe nawiązanie do klasycznych modeli ciężarówek Star. Warto w tym miejscu dodać, że włoski producent nadał temu modelowi miano "Graelion". Najwyraźniej nazwę podwozi z wielkopolskiej fabryki uproszczono na potrzeby polskiego rynku.

Autor. Materiały prasowe Hilltech Trucks Sp. z o.o.
Produkcja będzie się odbywać w Pile, gdzie mieściła się dawna Wyższa Oficerska Szkoła Samochodowa, co nawiązuje do tradycji regionu pilskiego. Powoli odbudujemy więc kompetencje technologiczne, które nasz przemysł motoryzacyjny w ciągu ostatnich latach zatracił. Współpraca, którą nawiązaliśmy z włoskim przemysłem, pozwoli nam na polskim rynku być konkurencyjnym cenowo, a jednocześnie uniezależnić się od zagranicznych dostawców i narzucanego przez nich czasu oczekiwania na gotowe podwozia.
Wojciech Maślany, prezes zarządu Hilltech Truck Sp. z o.o.

Bazą Graliona 244 i 266 jest stalowa rama nośna w układzie podłużnicowym. Trzylitrowy, czterocylindrowy silnik wysokoprężny produkcji FPT Iveco generuje 173 KM oraz jest zgodny z normą emisji spalin Euro 6c. Może zostać spięty z dwoma typami sześciostopniowych przekładni: ręczną FPT Iveco lub automatyczną Allison. Moment obrotowy w wysokości 430 Nm jest dzielony między osiami przez skrzynię rozdzielczą z reduktorem, po czym trafia na sztywne mosty napędowe ze zwolnicami (tzw. mosty portalowe). Osie zawieszono na resorach piórowych. Pojazd posiada też blokady wszystkich mechanizmów różnicowych (przedniego, centralnego i tylnego lub tylnych), a opcjonalnie może zostać wyposażony w przystawki odbiory mocy ze skrzyni biegów, skrzyni rozdzielczej lub silnika. Zastosowano hamulce tarczowe na obu osiach z dwoma zaciskami przy każdym kole.

YouTube cover video
Materiał promocyjny firmy Tekne.

Inwestycja ma zostać zrealizowana w Polskiej Strefie Inwestycji w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. O ile początkowo zakład planuje zatrudnić 30-40 pracowników, to z czasem będzie musiał się rozrosnąć, bowiem pilskie przedsiębiorstwo ma w planach osiągnięcie rocznej produkcji na poziomie 1600 podwozi rocznie w ciągu najbliższych 5 lat.

Reklama

Komentarze (2)

  1. Starszy Nadszyszkownik Sztabowy

    Trochę słaby silnik, jak na tę masę.

    1. Gen X

      jeszcze trochę to przez te Euro emisje to dadzą 1 litrowy silnik i niech się cieszy nabywca - to jak polonez na wtrysku boscha

    2. mick8791

      Chłopcze drogi, w tego typu konstrukcjach liczy się moment obrotowy, a nie ilość koni mechanicznych!

  2. expert_ogólny

    Z czym do ludzi? To jest na poważnie w ogóle? Kilkanaście przynajmniej firm robi wozy w kategorii B6 i B7 i MRAP na podwoziach np. Forda 550, np. jak BATT UMG z ostatnich newsów, a ktoś wyskakuje z czymś takim?…. Have mercy.

Reklama