- Wiadomości
Euronaval 2018: Komponenty dla okrętów podwodnych A26 powstaną w Polsce
W czasie międzynarodowych targów uzbrojenia Euronaval 2018 w Paryżu doszło do podpisania umowy o współpracy przemysłowej pomiędzy szwedzką grupą przemysłową Saab i polską firmą FAMOR S.A. z Bydgoszczy. W ramach tego porozumienia w Polsce będą produkowane konsole monitorowania systemów pokładowych dla nowej generacji okrętów podwodnych typu A26.

Polsko-szwedzkie porozumienie o współpracy zostało podpisane przez prezesa stoczni Saab Kockums Gunnara Wieslandera i prezesa firmy Famor Jacka Łosiakowskiego. Wydarzenie to było ważne nie tylko z powodu korzyści finansowych dla przemysłu w Polsce ale również z powodów wizerunkowych. Militarne targi morskie Euronaval w Paryżu są bowiem jednym z największych i najważniejszych wydarzeń tego rodzaju na świecie i informacja o zawartym tam kontrakcie została zauważona nie tylko w Polsce i w Szwecji.
Wszyscy obecni na targach obserwatorzy dowiedzieli się więc, że są polskie firmy, które są w stanie spełnić ostre wymagania, jakie stawia się producentom sprzętu i wyposażenia dla okrętów podwodnych. Jest to dodatkowo ważny sygnał ze strony Saab, że jest zainteresowany uczestniczeniem w polskim programie modernizacji technicznej i to nie tylko w formie deklaracji, ale już wykonując pewne, konkretne działania.
Jest to już drugie zamówienie na komponenty dla szwedzkich okrętów podwodnych typu A26, jakie grupa Saab zawarła z polskimi firmami. Podobny kontrakt Szwedzi podpisali bowiem ze spółką Base Group z Koszwał (gmina Cedry Wielkie) – znanego wykonawcy spawanych konstrukcji stalowych.
Najważniejsza wydaje się być jednak wcześniejsza umowa ze Stocznią Remontową „Nauta” S. A., wchodzącą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej na budowę okrętu rozpoznawczego dla szwedzkiej marynarki wojennej. Jest ona ważna tym bardziej, że jednostka ta została zaprojektowana przez polskie biuro konstrukcyjne MMC Ship Design & Marine Consulting a PGZ Stocznia Wojenna jest podwykonawcą „Nauty”, odpowiedzialnym za budowę kadłuba okrętu (który będzie miał 74 m długości i wyporność około 2200 ton).
W czasie Euronaval 2018 Szwedzi ujawnili, że firma Famor ma dostarczyć na okręty podwodne typu A26 konsole (bez oprogramowania) monitorujące systemy pokładowe (a więc nie konsole operatów Bojowego Centrum Informacyjnego). Będą one montowane nie tylko na szwedzkich okrętach, ale również na jednostkach ewentualnie zamówionych przez inne państwa (w tym być może przez Polskę w ramach programu Orka).
W czasie Euronaval Szwedzi podkreślali, że umowa podpisana z firmą FAMOR jest dowodem na istnienie w Polsce firm mogących produkować wyposażenie spełniające wysokie standardy okrętów podwodnych. Saab chciałby, by w razie ewentualnego zamówienia w ramach programu Orka istniała już polska baza przemysłowa, która od razu mogłaby przystąpić do współpracy. Szwedzi podkreślają przy tym, że ta kooperacja nie zależy jedynie od tego, czy zostanie z nimi podpisana umowa na polskie okręty podwodne. Przypominają, że nawet w przypadku ich nieprowadzenia w postępowaniu na nowe okręty podwodne, Polska i Szwecja nadal pozostaną krajami sąsiadującymi ze sobą. Dlatego ścisła współpraca przemysłowa pomiędzy naszymi państwami powinna być czymś zupełnie naturalnym.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]