- Wiadomości
Dziewiczy lot koreańskiego odpowiednika "Głuszca"
W zakładach Korea Aerspace Industries (KAI) w Sacheon odbył swój pierwszy lot prototyp lekkiego śmigłowca bojowego LAH (ang. Light Armed Helicopter – lekki śmigłowiec uzbrojony). Maszyna powstaje w kooperacji z Airbus Helicopters, bazując na konstrukcji H155. LAH ma trafić do służby w siłach zbrojnych Korei Południowej w 2023 roku, zastępując zarówno lekkie śmigłowce uzbrojone MD Helicopters MD500 Defender, jak też maszyny uderzeniowe Bell AH-1J/S Cobra.

Pierwszy lot LAH z dwuosobową załoga na pokładzie miał miejsce 3 lipca 2019 roku i trwał około 20 minut. Maszyna wzbiła się na pułap 10 metrów i wykonała próbę lotu w przód, w tył oraz na boki, potwierdzając sterowność w pełnym zakresie. Test ten poprzedzony był niemal dwumiesięcznymi testami naziemnymi nowych silników Safran Arriel 2L2. Jednostki napędowe tego typu będą wytwarzane na francuskiej licencji przez zakłady Hanwha Techwin i jest to najnowszy, sterowany cyfrowo (FADEC) wariant rodziny Arriel o mocy 1024 KM. Maja one zapewnić maszynie wysokie osiągi, wymagane przez koreańską agencję DAPA (Defense Acquisition Program Administration), odpowiedzialną za pozyskiwanie sprzętu dla sił zbrojnych.

Śmigłowiec KAI LAH o masie startowej do 5 ton, powstał w kooperacji koncernem Airbus Helicopters na bazie sprawdzonej maszyny EC155/H155 Dauphin, podobnie jak jego cywilna odmiana KAI LCH (Light Civil Helicopter). Program zapoczątkowano w 2015 roku, wybierając koncern Airbus Helicopters jako dostawcę kluczowych technologii. Celem było opracowanie lekkiego, dwusilnikowego śmigłowca w wersji cywilnej i wojskowej.
KAI LAH jest pod względem koncepcji zbliżony do założeń, wg. których powstał polski W-3PL Głuszec. Jest to więc lekki śmigłowiec posiadający zarówno możliwości transportowe, jak też uzbrojenie stałe i podwieszane. Pod dziobem maszyny umieszcozno głowicę optoelektroniczną, a nieco za nią 20 mm działko obrotowe. Uzbrojenie podwieszane to zasobniki z 70 mm pociskami niekierowanymi lub 4 przeciwpacerne pociski kierowane. Dziś są to ppk TOW, ale trwają prace nad nowym, koreańskim pociskiem powietrze-ziemia Cheongeom, który ma je zastąpić. Dzieki nowym silnikom Safran (Turbomeca) Ariel 2L2, LAH ma osiągać prędkość 324 km/h i wysoką dynamikę lotu.
Cywilny wariant śmigłowca KAI Light Civil Helicopter (LCH) rozpoczął próby w locie 24 lipca 2018 roku i ma być dostępny na rynku w 2021. Wersja wojskowa LAH ma zakończyć próby w roku 2022, a od następnego roku powinny rozpocząć się dostawy dla armii koreańskiej, która planuje zamówić co najmniej 200 egzemplarzy. Mają one zastąpić lekkie śmigłowce MD500 Defender, ale również wiekowe śmigłowce uderzeniowe AH-1J/S Cobra/Super Cobra. Oba typy uzbrojone sa w ppk TOW i rakiety niekierowane 70 mm. Maszyna ma być też oferowana na eksport. Łączne zapotrzebowanie rynki oszacowano nawet na tysiąc śmigłowców LAH.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS