Reklama
  • Wiadomości

Dziewiczy lot koreańskiego odpowiednika "Głuszca"

W zakładach Korea Aerspace Industries (KAI) w Sacheon odbył swój pierwszy lot prototyp lekkiego śmigłowca bojowego LAH (ang. Light Armed Helicopter – lekki śmigłowiec uzbrojony). Maszyna powstaje w kooperacji z Airbus Helicopters, bazując na konstrukcji H155. LAH ma trafić do służby w siłach zbrojnych Korei Południowej w 2023 roku, zastępując zarówno lekkie śmigłowce uzbrojone MD Helicopters MD500 Defender, jak też maszyny uderzeniowe Bell AH-1J/S Cobra.

FOT. KAI
FOT. KAI

Pierwszy lot LAH z dwuosobową załoga na pokładzie miał miejsce 3 lipca 2019 roku i trwał około 20 minut. Maszyna wzbiła się na pułap 10 metrów i wykonała próbę lotu w przód, w tył oraz na boki, potwierdzając sterowność w pełnym zakresie. Test ten poprzedzony był niemal dwumiesięcznymi testami naziemnymi nowych silników Safran Arriel 2L2. Jednostki napędowe tego typu będą wytwarzane na francuskiej licencji przez zakłady Hanwha Techwin i jest to najnowszy, sterowany cyfrowo (FADEC) wariant rodziny Arriel o mocy 1024 KM. Maja one zapewnić maszynie wysokie osiągi, wymagane przez koreańską agencję DAPA (Defense Acquisition Program Administration), odpowiedzialną za pozyskiwanie sprzętu dla sił zbrojnych.

Fot. KAI
Fot. KAI

Śmigłowiec KAI LAH o masie startowej do 5 ton, powstał w kooperacji koncernem Airbus Helicopters na bazie sprawdzonej maszyny EC155/H155 Dauphin, podobnie jak jego cywilna odmiana KAI LCH (Light Civil Helicopter). Program zapoczątkowano w 2015 roku, wybierając koncern Airbus Helicopters jako dostawcę kluczowych technologii. Celem było opracowanie lekkiego, dwusilnikowego śmigłowca w wersji cywilnej i wojskowej.

KAI LAH jest pod względem koncepcji zbliżony do założeń, wg. których powstał polski W-3PL Głuszec. Jest to więc lekki śmigłowiec posiadający zarówno możliwości transportowe, jak też uzbrojenie stałe i podwieszane. Pod dziobem maszyny umieszcozno głowicę optoelektroniczną, a nieco za nią 20 mm działko obrotowe. Uzbrojenie podwieszane to zasobniki z 70 mm pociskami niekierowanymi lub 4 przeciwpacerne pociski kierowane. Dziś są to ppk TOW, ale trwają prace nad nowym, koreańskim pociskiem powietrze-ziemia Cheongeom, który ma je zastąpić. Dzieki nowym silnikom Safran (Turbomeca) Ariel 2L2, LAH ma osiągać prędkość 324 km/h i wysoką dynamikę lotu.

Cywilny wariant śmigłowca KAI Light Civil Helicopter (LCH) rozpoczął próby w locie 24 lipca 2018 roku i ma być dostępny na rynku w 2021. Wersja wojskowa LAH ma zakończyć próby w roku 2022, a od następnego roku powinny rozpocząć się dostawy dla armii koreańskiej, która planuje zamówić co najmniej 200 egzemplarzy. Mają one zastąpić lekkie śmigłowce MD500 Defender, ale również wiekowe śmigłowce uderzeniowe AH-1J/S Cobra/Super Cobra. Oba typy uzbrojone sa w ppk TOW i rakiety niekierowane 70 mm. Maszyna ma być też oferowana na eksport. Łączne zapotrzebowanie rynki oszacowano nawet na tysiąc śmigłowców LAH.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama