• Wiadomości

Dyskusja o programie modernizacji śmigłowców [Transmisja na Defence24.pl]

O godzinie 8.30 rozpoczęła się Konferencja Śmigłowcowa organizowana przez Narodowe Centrum Studiów Strategicznych - całość transmitowana jest na żywo na Defence24.pl. Głównym tematem wydarzenia są zagadnienia związane z modernizacją parku śmigłowcowego Sił Zbrojnych RP, spotkanie jest okazją do szerokiej dyskusji dotyczącej planów pozyskania dla Wojska Polskiego wiropłatów wielozadaniowych i szturmowych.

  • Ilustracja: NCSS
    Ilustracja: NCSS
  • Jacek Kotas, prezes NCSS, wita uczestników Konferencji Śmigłowcowej. Fot. Defence24.pl
    Jacek Kotas, prezes NCSS, wita uczestników Konferencji Śmigłowcowej. Fot. Defence24.pl
  • Poseł Michał Jach, przewodniczący Komisji Obrony Narodowej, rozpoczyna Konferencję Śmigłowcową.
    Poseł Michał Jach, przewodniczący Komisji Obrony Narodowej, rozpoczyna Konferencję Śmigłowcową.
  • Gen. bryg. rez.pil. Dariusz Wroński. "Zmodernizować również istniejące śmigłowce rodziny Mi i W-3, ważna jest ciągłość szkolenia".
    Gen. bryg. rez.pil. Dariusz Wroński. "Zmodernizować również istniejące śmigłowce rodziny Mi i W-3, ważna jest ciągłość szkolenia".
  • Komandor por. rez. Maksymilian Dura: "Trudno będzie jednym przetargiem załatwić wszystkie potrzeby MW".
    Komandor por. rez. Maksymilian Dura: "Trudno będzie jednym przetargiem załatwić wszystkie potrzeby MW".
  • Gen. dyw. Valentyn Pistriuha: "Załogi śmigłowców ukraińskich otrzymały nowe uzbrojenie osobiste. Występowały problemy z misjami CSAR  nad Donbasem". Fot. Defence24.pl
    Gen. dyw. Valentyn Pistriuha: "Załogi śmigłowców ukraińskich otrzymały nowe uzbrojenie osobiste. Występowały problemy z misjami CSAR nad Donbasem". Fot. Defence24.pl
  • Gen. Olivier de la Motte, dowódca lotnictwa armii francuskiej: Zasadnicze znaczenie ma koordynacja. Tiger i Caracal są doskonale przystosowane do brania udziału w misjach NATO. Fot. Defence24.pl
    Gen. Olivier de la Motte, dowódca lotnictwa armii francuskiej: Zasadnicze znaczenie ma koordynacja. Tiger i Caracal są doskonale przystosowane do brania udziału w misjach NATO. Fot. Defence24.pl
  • Płk. rez. Tomasz Berezowski, były szef Wojsk Aeromobilnych: "Potrzebujemy sprzęt na następne 30-40 lat. Czy aby na pewno chcemy śmigłowiec taki jak UH-1?"Fot. Defence24.pl
    Płk. rez. Tomasz Berezowski, były szef Wojsk Aeromobilnych: "Potrzebujemy sprzęt na następne 30-40 lat. Czy aby na pewno chcemy śmigłowiec taki jak UH-1?"Fot. Defence24.pl
  • Ppłk Alexander Alejo, US Army: "Apache używane są we współdziałaniu z wieloma typami UAV. Wciąż się uczymy jak korzystać z tych możliwości, to technologia przyszłościowa". Fot. Defence24.pl
    Ppłk Alexander Alejo, US Army: "Apache używane są we współdziałaniu z wieloma typami UAV. Wciąż się uczymy jak korzystać z tych możliwości, to technologia przyszłościowa". Fot. Defence24.pl
  • Ppłk Rory Feely, US Marines Corps, pilot testowy śmigłowca AH-1Z Viper. "To całkowicie nowa maszyna". Fot. Defence24.pl
    Ppłk Rory Feely, US Marines Corps, pilot testowy śmigłowca AH-1Z Viper. "To całkowicie nowa maszyna". Fot. Defence24.pl
  • Gen. bryg. rez. pil. Dariusz Wroński podsumowując panel ekspercki Konferencji Śmigłowcowej: "Wybór śmigłowca powinien być kompromisem między ceną, możliwościami, offsetem, transferem technologii i kosztami użytkowania. To powiedzieli nasi eksperci".
    Gen. bryg. rez. pil. Dariusz Wroński podsumowując panel ekspercki Konferencji Śmigłowcowej: "Wybór śmigłowca powinien być kompromisem między ceną, możliwościami, offsetem, transferem technologii i kosztami użytkowania. To powiedzieli nasi eksperci".
  • Prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki: S70i produkowany w Mielcu to jest ten sam śmigłowiec, którego używa armia amerykańska. Różnica wynika z wyposażenia armii amerykańskiej. Fot. Defence24.pl
    Prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki: S70i produkowany w Mielcu to jest ten sam śmigłowiec, którego używa armia amerykańska. Różnica wynika z wyposażenia armii amerykańskiej. Fot. Defence24.pl
  • Gen. bryg. rez. pil. Dariusz Wroński podsumowując panel ekspercki Konferencji Śmigłowcowej: "Wybór śmigłowca powinien być kompromisem między ceną, możliwościami, offsetem, transferem technologii i kosztami użytkowania.
    Gen. bryg. rez. pil. Dariusz Wroński podsumowując panel ekspercki Konferencji Śmigłowcowej: "Wybór śmigłowca powinien być kompromisem między ceną, możliwościami, offsetem, transferem technologii i kosztami użytkowania.
  • Gen. bryg. rez. pil. Dariusz Wroński: Dlaczego każda z firm, mimo zmian w wymaganiach, oferuje tylko jeden, ten sam, typ śmigłowca?
    Gen. bryg. rez. pil. Dariusz Wroński: Dlaczego każda z firm, mimo zmian w wymaganiach, oferuje tylko jeden, ten sam, typ śmigłowca?
  • Dyrektor firmy TAI Gorkem Bilgi: T-129 ATAK powstał na bazie sprawdzonego śmigłowca AW129 Mangusta.
    Dyrektor firmy TAI Gorkem Bilgi: T-129 ATAK powstał na bazie sprawdzonego śmigłowca AW129 Mangusta.
  • Jessie Farrington, przedstawiciel Boeing, były dowódca jednostek wyposażonych w śmigłowce AH-64 Apache: To najlepszy śmigłowiec uderzeniowy na świecie.
    Jessie Farrington, przedstawiciel Boeing, były dowódca jednostek wyposażonych w śmigłowce AH-64 Apache: To najlepszy śmigłowiec uderzeniowy na świecie.
  • Keith Flail, wiceprezes Bell Helicopter, przedstawia śmigłowiec Bell AH-1Z Viper.
    Keith Flail, wiceprezes Bell Helicopter, przedstawia śmigłowiec Bell AH-1Z Viper.
  • Prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki: Zmiana właściciela, którym teraz jest Lockheed Martin, zmienia wiele w naszej ofercie.
    Prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki: Zmiana właściciela, którym teraz jest Lockheed Martin, zmienia wiele w naszej ofercie.
  • Guillaume Faury, prezes Airbus Helicopters: Chcemy wykorzystać możliwości polskiego środowiska naukowego i przemysłowego.
    Guillaume Faury, prezes Airbus Helicopters: Chcemy wykorzystać możliwości polskiego środowiska naukowego i przemysłowego.
  • Dyrektor firmy TAI Gorkem Bilgi: A-129 ATAK to nowoczesna konstrukcja oparta na sprawdzonym śmigłowcu AW129 Mangusta.
    Dyrektor firmy TAI Gorkem Bilgi: A-129 ATAK to nowoczesna konstrukcja oparta na sprawdzonym śmigłowcu AW129 Mangusta.
  • Keith Flail (Bell Helicopters): Dlaczego Viper, produkowany z myślą o działaniu na morzu, ma być najlepszą opcją dla Polski?
    Keith Flail (Bell Helicopters): Dlaczego Viper, produkowany z myślą o działaniu na morzu, ma być najlepszą opcją dla Polski?
  • Jessie Farrington (Boeing): W czym AH-64E Apache jest lepszy od konkurencji?
    Jessie Farrington (Boeing): W czym AH-64E Apache jest lepszy od konkurencji?
  • Guillaume Faury, prezes Airbus Helicopters: Tiger przewyższa swoich konkurentów.
    Guillaume Faury, prezes Airbus Helicopters: Tiger przewyższa swoich konkurentów.

Uczestników Konferencji Śmigłowcowej, prelegentów, dyskutantów, gości oraz publiczność powitał prezes Narodowego Centrum Studiów Strategicznych Jacek Kotas. 

Konferencja jest okazją do szerokiej dyskusji dotyczącej modernizacji i rozwoju parku śmigłowców wojskowych, używanych przez Siły Zbrojne RP. W jej ramach prezentowane są opinie i doświadczenia ekspertów, konstruktorów i użytkowników śmigłowców, w tym wnioski z ich wykorzystania operacyjnego w warunkach bojowych. Odbędą się też specjalne panele, poświęcone konkretnym programom modernizacyjnym. 

Czytaj więcej: Prezes NCSS: Konferencja śmigłowcowa pomocą w rekomendacji ws. wiropłatów dla armii

Udział w konferencji biorą gen. bryg. pil. Dariusz Wroński, były dowódca 25. Brygady Kawalerii Powietrznej, 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych oraz Szef Wojsk Aeromobilnych, ekspert Defence24.pl kmdr. por. rez. Maksymilian Dura, gen. dyw. (Maj. Gen.) Valentyn Pistriuha – Szef Wojsk Aeromobilnych Dowództwa Wojsk Lądowych Ukrainy, który omówił doświadczenia z użycia śmigłowców bojowych i transportowych w trakcie operacji antyterrorystycznej w Donbasie, płk rez. prof. dr hab. inż. Ryszard Szczepanik, Dyrektor Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, który zaprezentował dorobek i potencjał ITWL.

W trakcie konferencji odbył się równiez panel z udziałem niezależnych ekspertów, użytkujących oferowane Siłom Zbrojnym RP śmigłowce bojowe oraz wielozadaniowe.

Zakończył się panel, w ramach którego głos zabrali przedstawiciele producentów, którzy brali lub biorą udział w postępowaniach na śmigłowce dla Wojska Polskiego: (Finmeccanica PZL-Świdnik, Airbus Helicopters, Bell Helicopter, Boeing, Lockheed Martin PZL Mielec, Turkish Aerospace Industries). Odbyła się również sesje pytań i odpowiedzi dla uczestników konferencji.

Ostatnim punktem programu był panel przedstawicieli firm przemysłowych, zaangażowanych w program śmigłowca uderzeniowego dla wojsk lądowych "Kruk". 

Spotkanie odbyło się warszawskim hotelu Sofitel Victoria, przy ulicy Królewskiej 11. Patronat medialny nad Konferencją Śmigłowcową objął portal Defence24.pl. Wydarzenie było transmitowane na żywo na stronach Defence24.pl.

 

Reklama