Przemysł Zbrojeniowy
DSEI 2013: Bezzałogowy Oshkosh TerraMax
Firma Oshkosh zaprezentowała w Londynie, podczas salonu DSEI 2013, bezzałogowy pojazd lądowy TerraMax UGV (Unmanned Ground Vehicle). Jest to w dużym stopniu autonomiczny pojazd lądowy, bazujący na używanym przez wiele rodzajów amerykańskich sił samochodzie ciężarowym wysokiej mobilności.
Pojazd jest wyposażony w autonomiczny system sterujący i działające w zakresie 360 stopni sensory. Obejmują one zarówno kamery działające w świetle widzialnym i podczerwieni, jak również LIDAR, 3 raday dalekiego zasięgu i 12 sensorów krótkodystansowych. Pozycja pojazdu jest precyzyjnie określana dzięki zblokowanemu systemowi pozycjonowania, korzystającego z kilku niezależnych źródeł. Pojazd może działać automatycznie, zgodnie z zadaną trasą, lub być zdalnie obsługiwany przez kierowce, korzystającego z bogatej gamy sensorów i kamer.
Egzemplarze testowe bazują na popularnej w amerykańskich siłach zbrojnych, 7 tonowej ciężarówce Oshkosh MTVR w układzie 6x6, jednak producent zapewnia, że system można w prosty sposób zaaplikować na dowolnej platformie lądowej. Tym samym TerraMax może operować w takich samych warunkach i spełniać identyczne funkcje jak tradycyjne pojazdy załogowe. Stanowiąc ich uzupełnienie, lub też zastępując je.
TerraMax umożliwia zmniejszenie zagrożeń dla personelu ze strony ładunków improwizowanych IED, ale też zmniejszenia nakładu pracy, gdyż pozwala jednemu operatorowi zdalne kierowanie większą ilością pojazdów. Rozwiązania zastosowane w bezzałogowym pojeździe TerraMax mogą też być wykorzystywane dla zwiększenia bezpieczeństwa w pojazdach załogowych. Na przykład jako systemy antykolizyjne, czy elektroniczne układy kierowania.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie