Przemysł Zbrojeniowy
Drugi seryjny Su-57 bliski ukończenia. 200 mld rubli na kolejne samoloty bojowe i szkolne firmy Suchoj
Podczas wizyty w należących do koncernu Suchoj zakładach im. Gagarina w Komsomolsku nad Amurem ministrowi obrony Rosji Siergiejowi Szojgu zaprezentowano niemal ukończony, drugi seryjny egzemplarz samolotu 5. generacji Su-57. Minister Szojgu zapowiedział, że w 2020 roku zostaną zawarte umowy dotyczące zakupu samolotów wielozadaniowych Su-30SM2, myśliwców Su-35 oraz maszyn szkolno-bojowych Jak-130. Łączna wartość zamówień może sięgać 200 mld rubli (2,7 mld dolarów).
Wizyta rosyjskiego ministra obrony w Komsomolskim Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego im. J. Gagarina była częścią „gospodarskiego” objazdu po zakładach zbrojeniowych południowo-wschodniego zagłebia przemysłowego kraju. Odwiedził również stocznie Amur w której zapowiedział budowę 6 kolejnych korwet projekt 20380. Główną uwagę zwrócił jednak na przemysł lotniczy.
W zakładach koncernu Suchoj, co zostało uwiecznione na zdjęciach, Szojgu mógł zobaczyć drugi seryjny egzemplarz samolotu bojowego 5. generacji typu Su-57. Dwa prototypy seryjnej konfiguracji „pierwszego etapu”, z silnikami AL-41F1 zamiast docelowych „Produkt 30”, rosyjskie ministerstwo obrony zamówiło w 2018 roku.
Pierwszy z tych samolotów miał zostać dostarczony w ubiegłym roku, ale rozbił się podczas testów końcowych 24 grudnia 2019 roku, prawdopodobnie w wyniku awarii systemu sterowania. Doprowadziło to do zmian w zarządzie firmy, która będzie prawdopodobnie musiała sama sfinansować budowę dodatkowej maszyny, aby dostarczyć ją klientowi. Podczas wizyty Ministra Szojgu prezes koncernu Suchoj Ilia Tarassenko zaprezentował też tworzoną właśnie linię produkcyjną Su-57 i oświadczył, że do 2028 roku planowane jest dostarczenie rosyjskim siłom powietrzno-kosmicznym wszystkich 76 zakontraktowanych maszyn tego typu.
Ze swojej strony minister Siegiej Szojgu poinformował, że jeszcze w 2020 roku ministerstwo obrony planuje zawrzeć z koncernem Suchoj umowę na remonty maszyn Su-30 o wartości ponad 7 mln rubli, oraz trzy kontrakty produkcyjne. Mają one obejmować dostawę 21 maszyn wielozadaniowych Su-30SM2 i 25 samolotów szkolno-bojowych Jak-130 za łącznie ponad 100 mld rubli. Trzeci kontrakt dotyczy nieokreślonej liczby myśliwców Su-35S, a jego wartość to 76 mld rubli. Prawdopodobnie wszystkie umowy zostaną podpisane podczas wystawy sprzętu wojskowego Armia-2020, która odbędzie się w dniach 24-26 sierpnia br.
Jeśli chodzi o samoloty Su-30 i Su-35 to są one najliczniej wprowadzanymi obecnie na wyposażenie rosyjskich sił zbrojnych samolotami bojowymi, które sukcesywnie zastępują przestarzałe MiGi-29 i Su-27. Szkolno-bojowe maszyny Jak-130 mają wspólny rodowód z eksploatowanymi również przez Polskę M-346 Master i w rosyjskim lotnictwie są następcami wysłużonych L-39 Albatros. Potrzebę przyspieszenia wymiany maszyn szkolnych zdają się potwierdzać dwa tegoroczne wypadki samolotów L-39 z których jeden zakończył się śmiercią pilota-kadeta.
Redrum
Niby mocarstwo ma niemal ukończony samolot prawie 5 generacji.