Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Czeskie DAF-y dla Belgów

DAF CF Military
Autor. DAF

W trakcie parady wojskowej z okazji Święta Narodowego Królestwa Belgii, upamiętniającego ustanowienie Monarchii Konstytucyjnej w dniu 21 lipca 1831 r., zaprezentowane zostały po raz pierwszy nowe samochody ciężarowe – DAF CF Military. W sumie w defiladzie uczestniczyło sześć pojazdów, których podwozia wyprodukowane zostały w zakładach Tatra Trucks w Kopřivnicach.

Reklama

W lutym 2021 roku Siły Zbrojne Królestwa Belgii podpisały kontrakt z firmą DAF Trucks N.V. na dostawę 879 ciężarówek wysokiej mobilności. Dostawy pierwszych pojazdów zaplanowano na 2022 rok a zakończenie realizacji kontraktu na 2025 r. DAFy CF Military zastąpią w belgijskiej armii ciężarówki marki Volvo oraz Unimog zakupione jeszcze w latach 80. XX wieku.

Reklama
Autor. Czechoslovak Group
Reklama
DAF tatra
Autor. Czechoslovak Group

Spośród zamówionych ciężarówek 636 szt. to podwozia dwuosiowe 4x4 ze skrzynią ładunkową, a 243 szt. z czterema osiami (8x8) z różnego typu zabudowami: wywrotki jednostronne, podwozia z hakowym systemem załadowczym do transportu kontenerów oraz podwozia z hakowym systemem załadowczym i żurawiem rozładunkowym. Co ciekawe w grudniu 2021 r. Belgowie postanowili domówić kolejne DAFy, tym razem dziewięć zestawów niskopodwoziowych do transportu techniki wojskowej z dostawą w 2024 roku.

Autor. DAF Trucks

Zestawy tworzyć będą ciągniki DAF CF Military 8x8 z opancerzonymi kabinami oraz trzyosiowe naczepy z wydłużaną platformą firmy Broshuis.

Czesko-holendersko-belgijska kooperacja

Rodzina pojazdów DAF CF Military to efekt zawiązanej w 2011 roku współpracy pomiędzy DAF Trucks a Tatra Trucks, w ramach której w czeskich ciężarówkach zaczęto stosować m.in. kabiny (CF85) oraz silniki (MX Paccar) holenderskiego producenta. Pierwszym modelem powstałym w efekcie tek kooperacji była Tatara Phoenix.  Obecnie przyszedł czas na kolejny etap współpracy i czeskie rozwiązania konstrukcyjne pozwoliły firmie DAF na zaoferowanie pojazdów militarnych o wysokiej mobilności (DAF nie oferuje nawet na rynku cywilnym ciężarówek z mechanicznym napędem przedniej osi). Wybrane przez belgijskie SZ DAFy CF Military mają więc podwozia Tatry z legendarną centralną rurą nośną, wahliwymi półosiami z niezależnym zawieszeniem oraz napędem wszystkich kół. Ich napęd stanowią silniki Paccar MX-11 o pojemności 10,8 litra i mocy 300 kW/410 KM (w wersji 4x4) oraz Paccar MX-13 o poj. 12,9 litra i mocy 340 kW/460 KM (w wersjach 8x8) wytwarzane w zakładach DAFa w Eindhoven.

Czytaj też

Z kolei kabiny produkowane są w fabryce DAFa w belgijskim Westerlo, przy czym 352 egz. ciężarówek otrzyma opancerzone kabiny wykonane przez Tatra Defence Vehicle, w których zostaną wykorzystane elementy z cywilnych kabin rodziny CF. Zastosowany system osłon, opracowanych przed kilkoma laty we współpracy z izraelskim Plasanem dla rodziny Tatr 815-7, zapewnia ochronę balistyczną i przeciwminową na poziomie 3 wg STANG 4569.  Jako dostawców wyposażenia specjalistycznego DAF wybrał: firmę HIAB (żurawie oraz system Multilift Ultima z systemem Commander do załadunku kontenerów ISO), słowacką VS-Mont (wywrotki) oraz czeską Porgest (skrzynie ładunkowe).

DAF CF Tatra
Autor. Tatra Trucks
DAF tatra
Autor. Tatra Trucks

Serwis na całym świecie

Obsługa ciężarówek rodziny CF Military zakupionych przez belgijskie siły zbrojne może być realizowana w oparciu o sieć autoryzowanych dealerów marki DAF, w 27 lokalizacjach na terenie Belgii i ponad 1100 na całym świecie. Dla użytkowników ciężarówek rodziny CF Military dostępna będzie również usługa assitance/pomocy drogowej – DAF ITS. Światowa sieć przedstawicielstw DAFa wspierana jest przez firmę Paccar Parts zapewniającą dostęp do części zamiennych.

Czytaj też

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. Jkseweryn

    DAF jedna z największych firm produkujących ciężarówki w europie współpracuje z Tatrą bo tą ma co zaproponować w zamian dostaje serwis w całej europie. Manufaktura Jelcz składająca ciężarówki z podzespole z całego świata DAF-owi nie ma nic do zaoferowania ale za to jest polska i najdroższa na rynku ale kto politykom zabroni wydawać pieniądze podatników pod populistycznymi hasłami .

  2. WaldK

    kiedys czesi proponowali nam tatry we wspolpracy z polska prywatna firma jako samochody do remontow i sciagania tehniki z pola. mrs blaszczak wybral renaulty czy cos innego. i to przewozi czolgi, kraby itd i ma sluzyc do remontow. drozej bez angazowania naszego przemyslu za to z chromem. odejdzie na sejmowa emeryture my i nasze dzieci i wnukowie bedziemy splaca ten sprzet i samochwalenie co to pis zrobil dla armi.

  3. LMed

    Ehhh... ci Czesi, jakby głębiej nasiąknìęci cywilizacją zachodnią. Potrafią kooperować z innymi, dbają o narodowy przemysł, nawet sprzęt wojskowy jak kupują to w racjonalny sposób. Tylko zazdroscić. To niedościgły wzór dla nas w chwili obecnej. Bo wystarczy włączyć telewizor ... ehhh.

    1. Ja

      Racjonałni Czesi i narwani Polacy. Kiedy formowały się nasze państwa Oni byli na nieco wyższym poziomie. Ale obszarowo i ludnościowo byliśmy na tym samym poziomie. Ich racjonalność i nasza narwaność sprawiła że obecnie w ww. obszarach przebijamy ich 4x.

    2. LMed

      No cóż, trudno dyskutować Ja drogi. Obszarowo ( i ludnościowo) jak piszesz, to faktycznie jesteśmy wyraźnie więksi. Weźmy taką Odrę na przykład. Tylko mały fragment tej rzeki jest czeski, a cała reszta jest w naszej dyspozycji.