- Wiadomości
Czeskie DAF-y dla Belgów
W trakcie parady wojskowej z okazji Święta Narodowego Królestwa Belgii, upamiętniającego ustanowienie Monarchii Konstytucyjnej w dniu 21 lipca 1831 r., zaprezentowane zostały po raz pierwszy nowe samochody ciężarowe – DAF CF Military. W sumie w defiladzie uczestniczyło sześć pojazdów, których podwozia wyprodukowane zostały w zakładach Tatra Trucks w Kopřivnicach.

W lutym 2021 roku Siły Zbrojne Królestwa Belgii podpisały kontrakt z firmą DAF Trucks N.V. na dostawę 879 ciężarówek wysokiej mobilności. Dostawy pierwszych pojazdów zaplanowano na 2022 rok a zakończenie realizacji kontraktu na 2025 r. DAFy CF Military zastąpią w belgijskiej armii ciężarówki marki Volvo oraz Unimog zakupione jeszcze w latach 80. XX wieku.


Spośród zamówionych ciężarówek 636 szt. to podwozia dwuosiowe 4x4 ze skrzynią ładunkową, a 243 szt. z czterema osiami (8x8) z różnego typu zabudowami: wywrotki jednostronne, podwozia z hakowym systemem załadowczym do transportu kontenerów oraz podwozia z hakowym systemem załadowczym i żurawiem rozładunkowym. Co ciekawe w grudniu 2021 r. Belgowie postanowili domówić kolejne DAFy, tym razem dziewięć zestawów niskopodwoziowych do transportu techniki wojskowej z dostawą w 2024 roku.

Zestawy tworzyć będą ciągniki DAF CF Military 8x8 z opancerzonymi kabinami oraz trzyosiowe naczepy z wydłużaną platformą firmy Broshuis.
Czesko-holendersko-belgijska kooperacja
Rodzina pojazdów DAF CF Military to efekt zawiązanej w 2011 roku współpracy pomiędzy DAF Trucks a Tatra Trucks, w ramach której w czeskich ciężarówkach zaczęto stosować m.in. kabiny (CF85) oraz silniki (MX Paccar) holenderskiego producenta. Pierwszym modelem powstałym w efekcie tek kooperacji była Tatara Phoenix. Obecnie przyszedł czas na kolejny etap współpracy i czeskie rozwiązania konstrukcyjne pozwoliły firmie DAF na zaoferowanie pojazdów militarnych o wysokiej mobilności (DAF nie oferuje nawet na rynku cywilnym ciężarówek z mechanicznym napędem przedniej osi). Wybrane przez belgijskie SZ DAFy CF Military mają więc podwozia Tatry z legendarną centralną rurą nośną, wahliwymi półosiami z niezależnym zawieszeniem oraz napędem wszystkich kół. Ich napęd stanowią silniki Paccar MX-11 o pojemności 10,8 litra i mocy 300 kW/410 KM (w wersji 4x4) oraz Paccar MX-13 o poj. 12,9 litra i mocy 340 kW/460 KM (w wersjach 8x8) wytwarzane w zakładach DAFa w Eindhoven.
Zobacz też
Z kolei kabiny produkowane są w fabryce DAFa w belgijskim Westerlo, przy czym 352 egz. ciężarówek otrzyma opancerzone kabiny wykonane przez Tatra Defence Vehicle, w których zostaną wykorzystane elementy z cywilnych kabin rodziny CF. Zastosowany system osłon, opracowanych przed kilkoma laty we współpracy z izraelskim Plasanem dla rodziny Tatr 815-7, zapewnia ochronę balistyczną i przeciwminową na poziomie 3 wg STANG 4569. Jako dostawców wyposażenia specjalistycznego DAF wybrał: firmę HIAB (żurawie oraz system Multilift Ultima z systemem Commander do załadunku kontenerów ISO), słowacką VS-Mont (wywrotki) oraz czeską Porgest (skrzynie ładunkowe).


Serwis na całym świecie
Obsługa ciężarówek rodziny CF Military zakupionych przez belgijskie siły zbrojne może być realizowana w oparciu o sieć autoryzowanych dealerów marki DAF, w 27 lokalizacjach na terenie Belgii i ponad 1100 na całym świecie. Dla użytkowników ciężarówek rodziny CF Military dostępna będzie również usługa assitance/pomocy drogowej – DAF ITS. Światowa sieć przedstawicielstw DAFa wspierana jest przez firmę Paccar Parts zapewniającą dostęp do części zamiennych.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]