Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Bułgarskie F-16 zamówione

Rys. Lockheed Martin
Rys. Lockheed Martin

Rząd Stanów Zjednoczonych zlecił firmie Lockheed Martin produkcję ośmiu myśliwców F-16 Block 70, czyli tzw. F-16V. Samoloty mają kosztować bułgarskiego podatnika 512 mln USD, a dostawy mają się zakończyć w styczniu roku 2027.

Kontrakt dotyczy sześciu maszyn jednomiejscowych i dwóch dwumiejscowych. Maszyny będą budowane na linii produkcyjnej w Greenville (Karolina Południowa)  i w Fort Worth w Teksasie. Co ciekawe zakup samych samolotów to nieco ponad jedna trzecia całej inwestycji. Zgodnie z umową z czerwca 2019 r. licząc wraz z pakietem towarzyszącym Bułgarzy zapłacą bowiem aż 1,26 mld USD. Dodatkowe koszty to uzbrojenie, części zamienne, podwieszane zasobniki rozpoznawcze, zaplecze szkoleniowe i kursy dla pilotów personelu naziemnego, wsparcie rządu USA itp. Dokument podpisany z administracją USA nie wymienia jednak modernizacji infrastruktury bazy, z której miałyby operować bułgarskie F-16. Biorąc jednak pod uwagę, że państwo to ochraniają okresowo myśliwce amerykańskie to, przynajmniej częściowo, zaplecze takie już się być może w Bułgarii znajduje.

To największy zakup wojskowy Bułgarii od czasu upadku w tym kraju komunizmu. Sofia jeszcze pod koniec lat 80. dysponowała jednymi z najpotężniejszych lotnictw bojowych w Układzie Warszawskim, ustępującymi tylko sowieckiemu i (być może) polskiemu. Na jego stanie znajdowało się kilkaset maszyn w tym liczne MiG-21, MiG-23, Su-22, kilka rozpoznawczych MiG-25 oraz pewne ilości najnowszych wówczas MiG-29 i Su-25. Do dzisiaj w służbie przetrwało tylko po kilka sprawnych MiG-29 i Su-25, które mają znikomą wartość tak bojową jak i w kontekście ochrony przestrzeni powietrznej w czasach pokoju. Zakup symbolicznej (pół eskadry) umożliwi Bułgarii przynajmniej prowadzenie samodzielnego dozoru własnej przestrzeni powietrznej i do pewnego stopnia także działań rozpoznawczych.

F-16 Block 70/72 to najnowsza wersja popularnego myśliwca, który nad nieźle sprzedaje się na świecie. Obecnie produkowane są samoloty dla Bahrajnu, 14 sztuk zamówiła Słowacja a ostatnio 8 - właśnie Bułgaria. Nad zakupem 25 sztuk zastanawia się obecnie Maroko. Ostatnim potwierdzonym nabywcą 66 sztuk jest Tajwan, któremu Waszyngton jak na razie odmówił F-35 ze względu na politykę dotyczącą stosunków z ChRL.

Reklama
Reklama

Komentarze (9)

  1. BUBA

    Skoro kogoś nie stać na utrzymanie MiGa-29 9.12 to F-16 Block 70 też skończą w krzakach jak dojdzie do tematu droższego remontu...i z 8 F-16 będą latały trzy lub cztery................................................................... Oczywiście to nie umniejsza niczym F-16 Bock 70 którego system bojowy to zupełnie inna bajka, po prostu jak nas nie stać na jeżdżenie polonezem, to tym bardziej nawet mercedes w taniej wersji nie jest tym na co nas stać............................................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................................................... To gdzie ten samolot może w miarę normalnie być eksploatowany to Słowacja, gdzie mimo że planowano wycofanie MiGa-29 to jednak doposażono go i utrzymano w względnie dobrym stanie............................... .................................................................................................................................................................................... MiGi-29 Bułgarii miał remontować RSK MiG po zerwaniu rozmów z WZL-2 Bydgoszcz 2015, poza tym Polska ratowała Bułgarów 4 zregenerowanymi silnikami do MiGów-29 w 2015 tak była tam zła sytuacja sprzętowa. .................................................................................................................................................................................... Przyszły rezydent a DSP Bułgarii Rumen Radew uwalił ten kontrakt z Polską który był trzykrotnie tańszy od RSK MiG a opiewał na ten sam zakres prac na MiGach-29 Bułgarii na korzyść droższego RSK MiG. Jak widać Bułgarzy padli finansowo i nie sadzę by się to poprawiło po wprowadzeniu droższych w eksploatacji samolotów F-16 Block 70. Powrotu do tematu remontów MiGa-29 dla Bułgarii nie będzie bo Macierewicz i Błaszczak zaorali WZL-2, co najwyżej pomóc mogą im Ukraińcy w Lwowie. Ale Radlew nie będzie miał z tego korzyści, wiec uwali by projekt. Zresztą co miał zarobić to zarobił a MiGi nie latają jak nie latały................. .................................................................................................................................................................................... Inna ciekawostką jest teza autora, że MiG-29 nie nadaje się do prowadzenia misji w czasie pokoju - to wzrokowa identyfikacja celu obowiązkowa na Air Policing lepiej wypada z innego samolotu bo pilot wygląda bardziej po amerykańsku, niemiecku czy francusku?......................................................................................... Bez sensu argument. Rumuni to robią na MiGach-21 Lancer i nie narzekają. Odłożyli na F-16 i wymienią sobie MiGi-21 po tym jak zapracowały wykonując ekonomicznie zadania na zakup nowych samolotów................................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................................................... Sens istnienia MiGów-29 czy innego starszego sprzętu w NATO jest czysto ekonomiczny. I nie ma tu żadnych sentymentów. Dokładnie tak zrobili Niemcy, Słowacy, Wegrzy, Rumuni.........................................................

    1. Jack

      Niech naprawią f16 do standardu block 70 48szt+32szt f35 +20szt su 22 90szt. Na więcej nas nie stać.

    2. Orthodox

      Dopóki dostarczą ostatniego F35 po suczkach pozostanie mgliste wspomnienie. Tak więc jeszcze jedna eskadra do równowagi. Stawiam jednak dolary przeciwko orzechom, że takowej się nie doczekamy.

  2. BUBA

    Bulgaria F16 a my Trzy Amerykanskie Niszczyciele ...

    1. Nico

      Te niszczyciele co o nich pisał Defence 24 to był żart na prima aprilis. https://www.defence24.pl/marynarka-wojenna-zamiast-australijskich-fregat-amerykanskie-niszczyciele

    2. Żarty na bok

      Muszę jasno stwierdzić , bardzo przykry żart z tymi niszczycielami , nie wypada tak

    3. Herr Wolf

      ...a ja cały czas mówię by na Bałtyku pływały 2 burki ale na koszt i pod flagą USA A nie redzikowo!

  3. Kapustin

    Bułgarska SB finansowala tureckie Szare Wilki a ci wiadomo co zrobili

  4. Bulgari

    Bułgaria to BANKRUT i nikt ich obligacji państwowych nie chce kupować Chyba ze putin posypie kaska

  5. Marek1

    Ciekawe, finalny koszt bułgarskich zakupów w USA to 1,26mld , co daje koszt jednostkowy F-16V ok 157,5 mln.. Błaszczak zadysponował sobie zakup 32 F-35 i finalnie cena jednostkowa znacznie przekroczy 220mln .

    1. Tomek pl

      Coś Ci się pomyliło my kupiliśmy bez uzbrojenia A Bułgaria z uzbrojeniem. Koszt gołego f16 to 64mln sztuka A my za f35 bodajrze 87mln. Do Łasku powinniśmy zamówić 1 eskadrę f16 razem z pakietem zapasu części zamiennych wyszło by poniżej 100mln za sztukę.

    2. Navigator

      Kolego wtym jest tez ich infrastruktura obecnie na poziomie ZERO oraz szkolenia Ja widze poważne problemy

    3. Pjoter

      Ahhh F16V

  6. Orthodox

    Bułgarów to dopiero wydoili.

  7. Arczik

    Tak by się chciało dwie eskadry i dla nas...

  8. Marek

    Przykre, że ich lotnictwo jest tylko cieniem dawnego. Tak samo jak nasze. Przydadzą się im te szesnastki, dlatego dobrze, że nie zrezygnowali z zamówienia.

    1. BUBA

      Nasze lotnictwo jest cieniem dawnego. No tak Migi spadaja - trzeba podziekowac poprzednikom- teraz znowu krzycza ze F35 do poprawki. Najgorsze ze niema WINNYCH. Czyli nowi nie lepsi !!!

  9. LMed

    Dobry towar to dobrze się sprzedaje.