- Wiadomości
BME 2018: Morska tarcza z polskim radarem AESA
Polska spółka PIT-RADWAR prezentuje na targach Balt-Military-Expo 2018 koncepcję morskiej stacji radiolokacyjnej Bystra-M, stanowiącej rozwinięcie lądowego radaru Bystra – pierwszego polskiego systemu radarowego z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA. Radar może służyć do wsparcia kierowania ogniem zestawami przeciwlotniczymi, jak również do detekcji celów morskich.

Radar Bystra-M ma służyć do jednoczesnego wykrywania celów powietrznych i nawodnych. Będzie mógł obserwować obiekty na odległościach do 60 mil morskich, czyli do ponad 111 km. Jest to stacja z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA).
Opracowywana przez PIT-RADWAR stacja będzie mogła pracować w paśmie C, i wykrywać cele w kącie 360° w azymucie i od -10° do 70° stopni w elewacji. Będzie też mogła wykrywać cele o niewielkiej skutecznej powierzchni odbicia (RCS), do takich należą drony, ale i rakiety przeciwokrętowe. Zostanie też od podstaw przygotowana do prowadzenia identyfikacji swój-obcy IFF zgodnie z Mark XIIA. Naturalnie będzie dostosowana do pracy w warunkach morskich (eliminacja efektu przechyłu okrętu itd.).
Bystra-M jest rozwinięciem naziemnej zdolnej do przerzutu stacji radiolokacyjnej Bystra, pierwszego w Polsce radaru AESA opracowanego w ramach pracy rozwojowej na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej. Bystra już wcześniej przeszła badania kwalifikacyjne, a niedawno MON poinformował Defence24.pl, że podpisanie umowy na dostawy tych radarów planowane jest w bieżącym roku.

Podstawowym zadaniem „klasycznej” stacji Bystra jest wsparcie i kierowanie ogniem pododdziałów obrony przeciwlotniczej bardzo krótkiego (VSHORAD) i krótkiego (SHORAD) zasięgu. Radary tego typu zgodnie z zaprezentowaną w ubiegłym roku przez przemysł koncepcją mogłyby pełnić rolę stacji kierowania ogniem w zestawach przeciwlotniczych Narew, jeszcze zanim gotowość osiągnie docelowy radar Sajna.
Oprócz tego, dzięki wykorzystaniu technologii AESA Bystra jest jednak zdolna do wykrywania granatów moździerzowych z określeniem punktów wystrzału i uderzenia. Radar Bystra-M jest kolejną kontynuacją prowadzonych przez PIT-RADWAR prac.
Oprócz tego polska spółka prezentuje w Gdyni model armaty morskiej kalibru 35 mm AM-35 Tryton, opracowanej dla polskich okrętów, w pierwszej kolejności dla ORP „Kormoran”. Prototypowa armata została zainstalowana na okręcie ORP „Kaszub”.
Czytaj też: Przyszłość polskiej radiolokacji [RELACJA]
PIT-RADWAR oferuje też naziemny system przeciwlotniczy z polskimi armatami kalibru 35 mm, a jednym z jego potencjalnych użytkowników są brzegowe jednostki Marynarki Wojennej, używające dziś armat typu S-60MB. Oba typy broni będą zdolne do użycia amunicji programowalnej, i są zgodne ze standardem NATO.
Czytaj też: Polski system przeciwlotniczy z armatą 35 mm na finiszu. "Programowalna amunicja i możliwości eksportowe"
Zarówno więc armaty 35 mm, jak i radary Bystra, mogące wspomagać wykrywanie i śledzenie celów dla tych systemów przeciwlotniczych będą dostępne w dwóch odmianach, morskiej i lądowej. Oprócz tego stacje Bystra, jak i przyszłe Bystra-M, będą mogły kierować ogniem zestawów rakietowych. W ten sposób budowane są kolejne elementy polskiej „tarczy”, mogącej stanowić zintegrowany system obrony.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS