Przemysł Zbrojeniowy
Bliskowschodni MRAP z bagażem doświadczeń z Ukrainy
Podczas targów World Defense Show 2024 w Arabii Saudyjskiej firma The Armored Group (TAG) zaprezentowała cieszący się coraz większą popularnością pojazd opancerzony BATT UMG w wersji pick-up. Wozy te są produkowane m.in. w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Pojazdy BATT UMG w ostatnich latach zwiększyły swoją rozpoznawalność z racji na służbę na Ukrainie w walkach z Rosjanami od 2022 roku. Ich dostawy trwają, zatem producent zyskuje darmową reklamę (chociaż niedługo to może się zmienić). Z racji na cenę wynoszącą około 230 tys. dolarów za sztukę wozy te są atrakcyjną finansowo propozycją nie tylko dla sił zbrojnych krajów o skromnym budżecie, ale także służb porządkowych. Pojawienie się jednego UMG na targach WDS24 nie budzi więc zdziwienia, zwłaszcza jeżeli weźmie się pod uwagę, że pojazdy te są produkowane m.in. w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Na WDS24 zaprezentowano wóz był w wersji pick-up (zazwyczaj widuje się je w wersji transportera opancerzonego z karoserią furgon) oraz z opancerzoną osłoną obrotnicy, gdzie można umieścić różnego typu karabiny maszynowe.
Szyby przednie i boczne osłonięto dodatkową siatką, która ma na celu podwyższenie odporności na ataki amunicją krążącą. Wóz w takiej konfiguracji może wykonywać np. zadania patrolowe, wykorzystując przestrzeń ładunkową do przewożenia dodatkowych systemów rozpoznawczych, choćby w postaci bezzałogowców. To wpisuje się zapotrzebowanie państw regionu na wielozadaniowe pojazdy opancerzone. Na marginesie, wozy wyprodukowane w ZEA zarekwirowano w czasie misji IRINI mającej na celu zapobieżenie dostawom broni do Libii. Nad losem tych pojazdów obecnie trwają rozmowy, które mogą zdecydować m.in. o ich przekazaniu Ukrainie.
Czytaj też
BATT UMG jest pojazdem wielozadaniowym z napędem 4x4. Może wykonywać szeroki zakres zadań, od przewożenia żołnierzy po ewakuację medyczną. Jego wymiary to 6 m długości, 2,3 metra szerokości oraz 2,4 metra wysokości. W zależności od konfiguracji siedzisk w kabinie wariantu furgon może być przewożonych od ośmiu do dziesięciu żołnierzy, z czego dwóch stanowi załogę wozu. Standardowe opancerzenie osiąga 1 poziom odporności według STANAG 4569, ale może zostać podniesione do poziomu 2 pod względem osłony balistycznej oraz 2A/2B w zakresie odporności przeciwminowej. Konstrukcja BATT UMG bazuje na podwoziu Forda F-550 Super Duty. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 11 700 kg, a ładowność 1 600 kg.
Układ napędowy pochodzi od dawcy podwozia. Składa się z silnika wysokoprężnego Ford Power Stroke o pojemności 6,7 litra i mocy 330 KM, 6-biegowej automatycznej przekładni, a także 2-biegowej skrzyni rozdzielczej, która przekazuje moment obrotowy na 2 lub 4 koła. W pojeździe zastosowano wzmocnione, przystosowane do montażu centralnego układu pompowania opon (CTIS) mosty napędowe z pojedynczymi kołami. Za resorowanie odpowiadają sprężyny śrubowe i amortyzatory hydrauliczne. BATT UMG może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60 stopni, zbocza o nachyleniu do 30%, a także brodzić w wodzie o głębokości do 0,9 m.