Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Armia-2020: Kontrakt na luksusowe Mi-38 dla rosyjskiej armii

Fot. Russian Helicopters
Fot. Russian Helicopters
Autor. Russian Helicopters

W ubiegłym roku do rosyjskich sił zbrojnych trafiły pierwsze śmigłowce transportowe nowego typu Mi-38T, które pod względem możliwości zajmują miejsce pomiędzy Mi-8 i Mi-26. Podczas Międzynarodowego Forum Przemysłu Obronnego Armia-2020 w Moskwie koncern Russian Helicopters zawarł z ministerstwem obrony Rosji kontrakt na dwie maszyny z luksusowymi kabinami do przewozów VIP.

Decyzja o pozyskaniu nowej maszyny dla sił zbrojnych zapadła na początku 2016 roku i została zapisana w programie modernizacji rosyjskich sił zbrojnych. Jednak ze względu na sankcje i problemy techniczne, m.in. dotyczące awioniki wojskowej i samouszczelniających zbiorników paliwa, pierwsze śmigłowce trafiły do armii dopiero w ubiegłym roku. Dostawy będą też realizowane dość powoli. Pierwszy Mi-38T trafił do wojska pod koniec 2019 roku, kolejny w styczniu 2020 roku.

Maszyny Mi-38T ze względu na zasięg i masę mają wejść pomiędzy Mi-8 i Mi-26. W szczególności będą realizować zadania w rejonach, gdzie zasięg Mi-8 może okazać się zbyt mały. W specjalnej wersji „arktycznej” mają trafić m.in. do jednostek Floty Północnej ale też na daleki wschód, gdzie zasięg ma kluczowe znaczenie. Dlatego najbardziej oczekiwany jest wariant dostosowany do niskich temperatur i trudnych warunków nawigacyjnych, podobnie jak „arktyczny” Mi-8AMTSZ-WA.

Tymczasem podczas forum Armia-2020 zamiast wariantu arktycznego ministerstwo obrony Rosji zamówiło dwa śmigłowce w wersji z kabiną o podwyższonym standardzie. W lutym 2020 pierwszy seryjny Mi-38 w takiej luksusowej konfiguracji przekazano firmie Gazprombank Leasing. Zdaje się to wskazywać na pewną gradację priorytetów. Po śmigłowcach szturmowych najważniejsze są salonki dla dowódców, podróżujących do odległych baz. Ale przyczyną mogą też być problemy z wyposażeniem wariantu bojowego, podczas gdy wersja VIP jest znacznie bardziej "cywilnie" wyposażona i łatwiejsza w produkcji.

Mi-38 to nowoczesna konstrukcja oparta na sprawdzonej konfiguracji z sześciołopatowym, kompozytowym wirnikiem głównym i śmigłem ogonowym w układzie „X”, podobnie jak w Mi-171. Wersja wojskowa może przewozić do 30 żołnierzy, 6 ton ładunku wewnątrz lub 7 ton na zewnętrznym podwieszeniu. Zasięg z ładunkiem 6 ton wyniesie ponad 660 km a zasięg maksymalny bez zbiorników dodatkowych to 900 km. Prędkość przelotowa to 285 km/h. Cyfrowa awionika zapewnia możliwość działania w każdych warunkach pogodowych oraz użycie gogli NVG.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama