Przemysł Zbrojeniowy

Antonow modernizuje flotę ciężkich transportowców An-124

Fot. J.Sabak
Fot. J.Sabak

Koncern Antonowa rozpoczął modernizację wszystkich 7 posiadanych maszyn An-124 Rusłan. Latające od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku ciężkie transportowce otrzymają silniki nowej generacji firmy Motor Sicz oraz cyfrową i zachodnia awionikę firmy Esterline CMC Electronics.

Siedem samolotów An-124 Rusłan, wraz z pojedynczym egzemplarzem An-225 Mrija stanowią jedyną w swoim rodzaju flotę maszyn transportowych o wyjątkowych możliwościach należącą do koncernu Antonowa. Zdolne do przewozu najcięższych i największych ładunków, są nieustannie eksploatowane. Wykorzystanie każdego z tych samolotów jest zakontraktowane na rok lub dwa w przód. Dlatego dotąd nie podlegały one modernizacji, reprezentując standardem technicznym możliwości sprzed trzech dekad.

Obecnie koncern Antonow zdecydował się na ich modernizację i systematyczne doprowadzenie wszystkich siedmiu posiadanych samolotów An-124 Rusłan do nowego standardu. Prace mają pójść w stronę poprawy parametrów lotu, żywotności i ekonomiki pracy silników oraz unowocześnienia awioniki. W tym zakresie zdecydowano się na pójście drogą przetarta przez prototyp An-124-100M w którym zastosowano m. in.  elementy zachodniej awioniki, takie jak radar pogodowy firmy Honeywell czy nowoczesna nawigację INS/GPS.

An-124 Antonow
Obecnie wnętrze kabiny An-124-100, mimo redukcji załogi z 4 do 3 osób nie grzeszy nowoczesnością - fot. J.Sabak

Na mocy umowy zawartej podczas wystawy lotniczej Farnborough 2016 samoloty An-124-100 otrzymają cyfrową awionikę firmy Esterline CMC Electronics w skład której wejdą wyświetlacze wielofunkcyjne MFD-2068 wraz z systemem zarządzania lotem (Flight Management System - FMS) typu CMA-9000 oraz odbiornikiem GPS CMA-5024. System złożony z FMS typu CMA-9000 i wyświetlaczy MFD-3068 ma również stanowić standard dla produkowanych przez Antonowa samolotów pasażerskich i specjalistycznych An-148/158 oraz nowej maszyny transportowej An-178. Zastosowanie komponentów tego popularnego, kanadyjskiego producenta ma zwiększyć atrakcyjność samolotów Antonowa na rynkach zagranicznych i obniżyć koszty eksploatacji.

Istotne zmiany zachodzą również w zakresie układu napędowego samolotów An-124-100. Na mocy podpisanej w ostatnim czasie z zakładami Motor Sicz maja być one  sukcesywnie wyposażane w silniki DT-18 Serii 3M. Jednostki napędowe tego typu nie tylko charakteryzują się znacznie lepszymi osiągami, w tym zmniejszonym zużyciem paliwa, dłuższym resursem i niemal dwukrotnie większym okresem międzyprzeglądowym. DT-18-3M spełniają również unijne i amerykańskie normy dotyczące zanieczyszczenia i hałasu obowiązujące na większości lotnisk cywilnych na całym świecie.

DT-18 Motor Sicz An-124
Silnik Dt-18 samolotu An-124 - fot. Motor Sicz

W przyszłości mogą one zostać zastąpione przez silniki DT-18 serii 4, które będą wyposażone w cyfrowy system sterowania FADEC, znacznie poprawiający ekonomikę użycia jak też zwiększający ilość kontrolowanych parametrów pracy silnika. Do tego niezbędna jednak będzie dalsza modernizacja awioniki i systemu cyfrowego sterowania.

Sukcesywna modernizacja należących do Antonov Airlines samolotów An-124-100 zaplanowana została na rok 2017. Niewykluczone jest, że w przyszłości podobne modernizacje zostaną zastosowane również na jedynym na świecie samolocie An-225 Mrija, który jest w znacznym stopniu kompatybilny z An-124, korzystając z podobnej awioniki i identycznych silników DT-18 ukraińskiej firmy Motor Sicz. 

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.