Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Abramsy testują polską rampę kolejową

Rampa OBRUM
Autor. OBRUM

Jak poinformowała Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ), rozpoczęto kolejną serię badań i testów mobilnej rampy kolejowej RM-70, czyli najnowszej konstrukcji tego typu opracowanej przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM. Tym razem próby przeprowadzono z amerykańskimi wozami bojowymi.

Reklama

Kryzys ukraiński - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Na opublikowanych przez PGZ zdjęciach uwieczniono załadunek i rozładunek na kolejowy wagon transportowy z użyciem rampy RM 70 aż czterech różnych typów amerykańskich ciężkich pojazdów wojskowych. Wśród nich wymienić można czołg podstawowy M1A2SEPv3 Abrams, bojowy wóz piechoty M2A3 Bradley, wóz zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules i M113A4 Armored Medical Evacuation Vehicle (AMEV). Analogiczne próby miały miejsce w kwietniu ub.r. kiedy to na terenie poligonu w Żaganiu, gdzie wykorzystywano w analogicznym celu wozy bojowe będące na uzbrojeniu 11. Lubuskiej Dywizji Kawalerii Pancernej takie jak czołg podstawowy Leopard 2A5, kołowy bojowy wóz piechoty Rosomak i bojowy wóz piechoty BWP-1.

Mobilne kolejowe rampy RM-35 i RM-70 są przeznaczone do załadunku na wagony kolejowe i rozładunku pojazdów, będących na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP i państw NATO o masie nieprzekraczającej odpowiednio 35 i 70 ton. Mogą być wykorzystywane zarówno dla pojazdów kołowych jak i gąsienicowych. Nacisk kół lub gąsienic pojazdów wjeżdżających na rampę nie może być większy niż 275 kN/m2. Załadunek i rozładunek odbywa się na bocznicy kolejowej lub w dowolnym miejscu, które zostanie odpowiednio do tego celu przygotowane. Rampa mobilna wyposażona jest w niezbędny do montażu i demontażu zestaw kluczy i urządzeń umieszczony w dedykowanej skrzyni, który jest wystarczający do poprawnego montażu lub demontażu.

Reklama

Czytaj też

Warto odnotować, że w sierpniu ub.r. analogiczne próby U.S. Army przeprowadziło wraz z niemiecką firmą kolejową Deutsche Bahn z udziałem prototypu nowej niemieckiej platformy kolejowej. Badania i testy dotyczyły przewozu pojedynczego egzemplarza najnowszego M1A2SEPv3 Abrams wraz z dodatkowym wyposażeniem. Nowa konstrukcja może bowiem przewozić łączny ładunek o masie ponad 83 ton z prędkością maksymalną 100 km/h. Dodatkowo została wyposażona w nowe ulepszenia, dzięki którym możliwe jest zaoszczędzenie czasu i zwiększenie bezpieczeństwa podczas załadunku i wyładunku pojazdów i sprzętu. Mowa o automatycznym systemie blokowania przewożonego pojazdu oraz usztywniania wyposażenia. Dotychczas żołnierze obsługujący transport musieli samodzielnie i własnoręcznie wykonywać te zadania.

Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. Palmel

    musi wytrzymać 70 ton a nasze są 60 tonowe a na Białorusi to będzie to tak jak w 1944 roku niemieckie tygrysy sami będziemy je niszczyć na tych bagnach Prypeci aby nie wpadły w ręce wroga

    1. Valdore

      Palmel ani nie macie Abramsów, ani nei macie RM-70 i nigdy miec rustrollu nie będziecie. A ze wasze T-72/90 topia się w błocie to wiadomo od dawna:)

    2. Tani35

      Eee jesteś 20 lat za Afroamerykanami. Ruskie teciaki nie toną bo oni mają takie maty rozwijane z walka na ciezarowce. Rzeka czy bagno teciak zawala po tym jak po jezdni. Są filmiki na yt.

    3. Tani35

      RM-70 to Grad z dodanym magazynem. Pomysł raczej nieudany i niekontynuowany. Z uwagi na ciężar dodatkowego magazynu. Ktory i tak musiał być ładowany ręcznie bo rakiety przychodziły w skrzyniach drewnianych. Czas ręcznego ładowania był odobny jak tego mechanicznego. To czechoslowakom nie wyszło. Przefilozofowali

  2. Rain Harper

    Czy jest wyposażona w podwozie samoczynnie adaptujące się do carskiego rozstawu szyn? Mamy patent na takie rozwiązania :)

    1. Tani35

      Tylko nie sprzedaj go ruskim.

  3. Paweł P.

    Bez HARD to KILL?

  4. Monkey

    W kontekście potencjalnego zakupuamerykańskich czołgów mogę tylko tyle powiedzieć: najważniejsze, że działa. Teraz pozostaje mieć nadzieję, iż jeśli zakupimy te Abramsy, to nasz MON zdecyduje się zakupic także te rampy w naszych przedsiębiorstwach, a nie od Niemców.

  5. oścień

    Na wyposażeniu armii powinien być jeden typ rampy, bo nigdy nie wiadomo czy nie będzie potrzebny właśnie ten najmocniejszy. Inaczej jak będzie potrzeba to może okazaćsię że mają ale typ lżejszy! po co tworzyć byt niepotrzebny .?