- Wiadomości
Abramsy testują polską rampę kolejową
Jak poinformowała Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ), rozpoczęto kolejną serię badań i testów mobilnej rampy kolejowej RM-70, czyli najnowszej konstrukcji tego typu opracowanej przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM. Tym razem próby przeprowadzono z amerykańskimi wozami bojowymi.

Na opublikowanych przez PGZ zdjęciach uwieczniono załadunek i rozładunek na kolejowy wagon transportowy z użyciem rampy RM 70 aż czterech różnych typów amerykańskich ciężkich pojazdów wojskowych. Wśród nich wymienić można czołg podstawowy M1A2SEPv3 Abrams, bojowy wóz piechoty M2A3 Bradley, wóz zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules i M113A4 Armored Medical Evacuation Vehicle (AMEV). Analogiczne próby miały miejsce w kwietniu ub.r. kiedy to na terenie poligonu w Żaganiu, gdzie wykorzystywano w analogicznym celu wozy bojowe będące na uzbrojeniu 11. Lubuskiej Dywizji Kawalerii Pancernej takie jak czołg podstawowy Leopard 2A5, kołowy bojowy wóz piechoty Rosomak i bojowy wóz piechoty BWP-1.
Kilka ujęć z testów mobilnej rampy kolejowej RM70 opracowanej w należącym do #GrupaPGZ gliwickim #OBRUM. O samej rampie więcej informacji dostępnych jest tutaj: https://t.co/QCC8GKeTAJ @MAPGOVPL @MON_GOV_PL @Polska_Zbrojna @Defence24pl @DziennikZbrojny @ZBiAM_news @RynekKolejowy pic.twitter.com/4Gn5HQ7hZP
— Polska Grupa Zbrojeniowa🇵🇱 (@PGZ_pl) February 4, 2022
Mobilne kolejowe rampy RM-35 i RM-70 są przeznaczone do załadunku na wagony kolejowe i rozładunku pojazdów, będących na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP i państw NATO o masie nieprzekraczającej odpowiednio 35 i 70 ton. Mogą być wykorzystywane zarówno dla pojazdów kołowych jak i gąsienicowych. Nacisk kół lub gąsienic pojazdów wjeżdżających na rampę nie może być większy niż 275 kN/m2. Załadunek i rozładunek odbywa się na bocznicy kolejowej lub w dowolnym miejscu, które zostanie odpowiednio do tego celu przygotowane. Rampa mobilna wyposażona jest w niezbędny do montażu i demontażu zestaw kluczy i urządzeń umieszczony w dedykowanej skrzyni, który jest wystarczający do poprawnego montażu lub demontażu.
Zobacz też
Warto odnotować, że w sierpniu ub.r. analogiczne próby U.S. Army przeprowadziło wraz z niemiecką firmą kolejową Deutsche Bahn z udziałem prototypu nowej niemieckiej platformy kolejowej. Badania i testy dotyczyły przewozu pojedynczego egzemplarza najnowszego M1A2SEPv3 Abrams wraz z dodatkowym wyposażeniem. Nowa konstrukcja może bowiem przewozić łączny ładunek o masie ponad 83 ton z prędkością maksymalną 100 km/h. Dodatkowo została wyposażona w nowe ulepszenia, dzięki którym możliwe jest zaoszczędzenie czasu i zwiększenie bezpieczeństwa podczas załadunku i wyładunku pojazdów i sprzętu. Mowa o automatycznym systemie blokowania przewożonego pojazdu oraz usztywniania wyposażenia. Dotychczas żołnierze obsługujący transport musieli samodzielnie i własnoręcznie wykonywać te zadania.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]