Polityka obronna

Projekt ustawy o SOK trafia do konsultacji publicznej

Fot. KG SOK
Fot. KG SOK

Wczoraj upubliczniono projekt ustawy o Służbie Ochrony Kolei. Zgodnie z jej zapisem SOK ma zostać samodzielną formacją nadzorowaną przez MSWiA, a jej zadania mają ulec rozszerzeniu. Celem zmian jest zwiększenie efektywności działania, zapewnienie przejrzystych zasad funkcjonowania, a przez to poprawa bezpieczeństwa pasażerów.

Jak czytamy w oficjalnym komunikacie MSWiA, katalog zadań realizowanych na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych, będzie obejmował m.in.: ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochronę życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi działaniami naruszającymi te dobra, kontrolę przestrzegania przepisów porządkowych, kontrolę ruchu drogowego ‑ w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym, zapobieganie, rozpoznawanie, wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców.

SOK w określonych przypadkach będzie mogła wykonywać swoje zadania poza obszarem kolejowym. Będzie ona także uprawniona do przetwarzania danych osobowych dla realizacji swoich zadań.

Czytaj także: Ustawa ureguluje zwalczanie terroryzmu. "Użycie broni, koordynacja służb"

Projekt zakłada, że funkcjonariusze SOK otrzymają uprawnienia między innymi do:
- wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych i administracyjno-porządkowych;
- nakładania grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia określone w trybie przewidzianym przepisami o postępowaniu w sprawach o wykroczenia;
- legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości;
- zatrzymywania osób w przypadkach i trybie określonym w przepisach Kodeksu Postępowania Karnego;
- pobierania od osób odcisków linii papilarnych lub wymazu ze śluzówki policzków;
- przeszukiwania osób i pomieszczeń;
- dokonywania kontroli osobistej, a także przeglądania zawartości bagaży i sprawdzania ładunku na obszarze kolejowym;
- kontroli trzeźwości pracownika i doprowadzania nietrzeźwych do izby wytrzeźwień;
- zatrzymywania i kontroli pojazdów poruszających się na obszarze kolejowym i przyległym pasie gruntu w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa lub wykroczenia;
- obserwowania i rejestrowania, przy użyciu środków technicznych, obrazu zdarzeń w miejscach publicznych i na obszarach kolejowych, w pociągach i innych pojazdach kolejowych, a w określonych przypadkach także i dźwięku.

Zgodnie z przedstawionym projektem ustawy, funkcjonariusze Służby Ochrony Kolei będą zatrudniani w drodze mianowania na podstawie dobrowolnego zgłoszenia się do służby. Jednym z założeń nowej ustawy jest zrównanie statusu funkcjonariusza SOK z innymi funkcjonariuszami służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny na obszarze RP.

Czytaj także: "Uprawnienia dla służb, koordynacja z MON". Specustawa na Dni Młodzieży w Sejmie.

Komentarze (15)

  1. Policaj

    W dobie terroryzmu służby powinny być silne co się dzieje i Francji Belgii a Madryt pamiętacie potem płacz Czesi już dawno SOK pod MSWiA wcielili

    1. dg

      Bardzo dobrze powiedziane. Perspektywa ryzyka i kosztów Rosji (gigantycznych przecież) jest zbyt mało pokazywana przez co Putin kreowany jest na pierwszego machera polityki. Na krótką metę podkładanie innym nogi jest przyjemne i widowiskowe ale co tak naprawdę Rosjanie z tego mają? Trudno natomiast zgodzić się z tym, że polityka Niemiec tworzona jest przez interesy ludzi, których potem zatrudni Putin. Schroeder jest mało chlubnym przykładem ale wizerunkowo raczej na nim Rosja nie zarabia.

  2. medialny

    Jak ma być porządek jak każda formacja jest w innym ministerstwie koordynacje szybkich działań wymagają zgrania a to daje mswia

  3. 112

    Służba chroniąca dworce i pociągi jest niezbędna jeśli ma to być Straż Ochrony Kolei wypadało by a żeby była w MSWiA

  4. Majka

    Widziałam jak straż ochrony kolei starała się zabezpieczyć perony i pociągi na ŚDM robili to profesjonalnie i chwała im za to. Rząd powinien dostrzec tą formację i weście ustabilizować ich status a wierzcie mi że przyniesiecie to same korzyści dla społeczeństwa.

  5. pisarz

    Jak długo Straż Ochrony Kolei musi czekać na swoją ustawę

  6. komendant Maj

    SOK od wielu lat współpracuje z SG ZW Policją udowodnili że zasługują na to co utracili w latach 90 Witamy w MSWiA

  7. beton

    pracowalem w SOK, starałem się , pracę znałem, co z tego jak pracują na stanowiskach sami związkowcy co nie znają pracy, w siedlcach, w KG SOK z Małkini i taką mamy sytuację w SOk. wymienić wszystkich , powoółać z policji na stanowiska i wtedy to bedzie prawdziwa SOK

  8. historyk

    Straż Ochrony Kolei ma prawie 100l więc ma tradycję Wszędzie w UE jak i UK są pod MSWiA lub Transporcie a bezpieczeństwo podróżnych to podstawa jak to mówią jak trwoga do do Boga ale może być już za późno Kolej to tykająca bomba wyobrażacie sobie skład TWR chlorem siarką itd wysadzony przez terrorystów ja nie Każde duże miasto padnie MSWiA to ratunek dla Polski

  9. miły

    tych 55-60 lat wysłać na emeryturę ZUS, po co maja brać pieniądze państwowe.Dla kadry zrobić egzaminy sprawdzające bo nie znają przepisów wogóle, ale lewusów pognać w tory.

  10. zak

    Bardzo dobre posuniecie Rzadu , żeby moc coś powidzieć w sprawie SOK trzeba być w środku tej służgy , reszta tonadymanie się i gadanie bzdur !!!!!!!!

  11. wolf

    Następni do mundurowych uprawnień emerytalnych? Powinna powstać lista stanowisk i określony czas ich wykonywania (np. pilot samolotu wysoko manewrowego i ilość przelatanych godzin) by dostać wcześniejszą emeryturę. Nie widzę powodu by wojskowy prokurator, prawnik w WKU, technik uzbrojenia śmigłowców miał takie same uprawnienia jak komandos z Gromu czy saper w oddziale nurków.

    1. fgfff

      ja mogę coś powiedzieć o służbie w sok bo straciłem zdrowie w torach. przejdź torowiskiem w nocy zimą 20 km uważając na jadące pociągi i niekorzystne podłoże. albo przejedź się pociągiem kiedy jedzie 100 kibiców a patrol liczy 2-3 sokistów.... 55-60 letni sokista fizycznie nie jest już zdolny do podejmowania interwencji. zresztą ustawa zakłada emeryturę po 30 latach.

    2. ktokolwiek

      "Wcześniejsze" winno być jedynie samo zagwarantowanie korzystnych ekonomicznie praw emerytalnych. Wypłata emerytur, to dopiero po 67, pdobnie winno być w wojsku i policji. Ewentualnie także 2-letni dodatek adaptacyjny przy przechodzeniu do cywila. Ludzie będą żyć po 80-90 lat i kto przez pół życia ma ich utrzymywać ?

  12. Janek_1985

    Zamiast rozwodzić się nad nowymi uprawnieniami dla Soku, lepiej skupić się na tym kto tam już służy, bo niestety w większości są to ludzie absolutnie się nie nadający do niczego

  13. Afgan

    Analizując ostatnie zamachy terrorystyczne, to celem ataków był głównie kolejowy transport zbiorowy- pociągi podmiejskie, metro, dworce. Są to obiekty znacznie słabiej chronione niż lotniska i samoloty, a efekty ataków często zbliżone pod względem liczby ofiar (Madryt 2004- około 200 zabitych). W obecnej sytuacji specjalistyczna służba zajmująca się bezpieczeństwem na kolei jest NIEZBĘDNA, gdyż kolej jest obecnie najbardziej podatnym na ataki terrorystyczne elementem infrastruktury krytycznej.

    1. kapralek

      Supermarkety też, chcesz także służbę ochrony liedla? Nie możemy ze strachu przed terroryzmem zniszczyć wolności i stworzyć państwa policyjnego, bo to będzie oznaczało zwycięstwo... terrorystów

  14. gv

    bardzo dobre rozwiązanie. służę w tej formacji i niektóre obecne rozwiązania nie dają nam możliwości skutecznie chronić obszary kolejowe. pierwszy problem to kontrola bagażu !!! ( śmieszne ale prawdziwe)

    1. topaz

      Orwell 1984, już to przewidział. Powraca PRL i to w przaśnej, gomułkowskiej zamordystycznej wersji.

  15. Marcin

    Problem w tym, że nie ma takiej formacji jak Służba Ochrony Kolei! Z tego co wiem jest Straż Ochrony Kolei. Co za ignorancja!