Pomorze Środkowe dla bezpieczeństwa: infrastruktura i przemysł

Autor. Ministerstwo Obrony Narodowej 🇵🇱 (@MON_GOV_PL)/X
Dziś został zaprezentowany dokument strategiczny - Raport w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski - Pomorze Środkowe. Jak podkreśla MON, to ważny krok w umacnianiu bezpieczeństwa i budowaniu odporności strategicznej państwa.
Pakt stanowi jeden z trzech filarów koncepcji Tarczy Bałtyk, obok:
- Deklaracji Bałtyckiej – zobowiązania do wzmocnienia współpracy wojskowej państw NATO w regionie Morza Bałtyckiego,
- Zielonego Okręgu Przemysłowego „Kaszubia"
- strategicznej bazy logistycznej, przemysłowej i infrastrukturalnej, która poprzez zieloną energetykę, innowacyjny przemysł i inwestycje infrastrukturalne oparte o Pakt buduje odporność strategiczną państwa.
Raport „Pomorze Środkowe”
W związku z decyzją Ministra Obrony Narodowej z dnia 31 października 2024 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw opracowania Raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe, Ministerstwo Obrony Narodowej przedstawiło dokument podsumowujący kluczowe potrzeby i rekomendacje dotyczące rozwoju infrastruktury krytycznej regionu.
Raport został przygotowany przez Zespół pod kierownictwem Macieja Samsonowicza, doradcy Ministra Obrony Narodowej, i obejmuje kompleksową analizę infrastruktury transportowej i energetycznej w województwach: zachodniopomorskim, pomorskim, kujawsko-pomorskim i warmińsko-mazurskim, wskazując inwestycje o znaczeniu obronnym i mobilnościowym.
Raport Pomorze Środkowe to strategiczny plan działań na rzecz bezpieczeństwa Polski i regionu. Określone w nim inwestycje infrastrukturalne wzmacniają zdolność obronną, usprawniają mobilność wojskową i zwiększają bezpieczeństwo obywateli. To fundament przygotowania państwa na wyzwania przyszłości – mówił podczas spotkań z twórcami paktu dla bezpieczeństwa wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz.
Czytaj też
Dokument wskazuje nie tylko bariery systemowe, ale też konkretne projekty drogowe, kolejowe, morskie i lotnicze, które muszą zostać zrealizowane. To mapa inwestycji o znaczeniu obronnym, która ma zapewnić Polsce i sojusznikom zdolność szybkiego reagowania w sytuacjach kryzysowych – zaznacza z kolei Maciej Samsonowicz, doradca Ministra Obrony Narodowej, który odpowiedzialny był za prace nad wspomnianym raportem.
Kluczowe inwestycje będą dotyczyły dróg, linii kolejowych oraz portów lotniczych i morskich w województwach: zachodniopomorskim, pomorskim, kujawsko-pomorskim i warmińsko-mazurskim:
Pakt dla Bezpieczeństwa Polski - Pomorze Środkowe
— Ministerstwo Obrony Narodowej 🇵🇱 (@MON_GOV_PL) September 5, 2025
-
W piątek, 5 września br. w Porcie w Ustce został zaprezentowany dokument strategiczny - Raport w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski - Pomorze Środkowe. To ważny krok w umacnianiu bezpieczeństwa i budowaniu odporności… pic.twitter.com/23NXY9sqoJ
Wnioski i rekomendacje
- Dostosowanie krajowej infrastruktury drogowo-kolejowej na potrzeby mobilności wojskowej, w tym przyjęcia wojsk sojuszniczych.
- Uwzględnienie wskazanych w raporcie nowych odcinków dróg w wykazie dróg o znaczeniu obronnym.
- Wskazanie priorytetów dróg znaczenia obronnego do finansowania w ramach KFD.
- Wprowadzenie nowej kategorii drogi o znaczeniu obronnym, tj. o niższych parametrach, niż określone w przepisach dotyczących wymagań techniczno-obronnych dla dróg znaczenia obronnego.
- Dostosowanie kolejowych punktów ładunkowych na potrzeby transportu i ruchu wojsk własnych i sojuszniczych.
- Rozwój zasobów w zakresie transportu kolejowego, w tym pozyskanie odpowiedniego taboru kolejowego, w szczególności platform wagonowych do transportu techniki ciężkiej.
- Raport stanowi podstawę do aktualizacji rządowego programu budowy dróg krajowych i autostrad pod kątem priorytetyzacji potrzeb i zamierzeń inwestycyjnych wskazanych w raporcie.
- Raport stanowi podstawę do aktualizacji rządowego programu budowy kolei pod kątem priorytetyzacji potrzeb i zamierzeń inwestycyjnych wskazanych w raporcie.
- Raport nakłada obowiązek wprowadzenia systemów antydronowych dla osłony infrastruktury transportowej, w tym szczególnie portów lotniczych i morskich oraz kolejowych punktów ładunkowych.
- Ujednolicenie we wszystkich Portach Morskich Instrukcji Technologicznej oraz Instrukcji Bezpiecznej Obsługi Statku, w zakresie działań eksploatacyjnych i awaryjnych podczas obsługi, a w szczególności zapisów dotyczących krótkotrwałego składowania materiałów niebezpiecznych na terenie portów.
- Raport nakłada obowiązek na administrację morską przeprowadzenia przeglądu morskich platform transportowych pod kątem: zasobów, stanu prawnego, obywatelstwa załóg.
- Raport stanowi podstawę do dekonfliktacji planów ewakuacji ludności w rejonie opracowanego raportu.
- Raport stanowi podstawę do opracowania dokumentacji ćwiczebnej cywilno-wojskowej w portach morskich i lotniczych mających na celu sprawdzenie możliwości użycia wojsk własnych i sojuszniczych.
- Uproszczenie procedur inwestycyjnych w zakresie przygotowania infrastruktury transportowej (cywilnej) dla potrzeb transportu i ruchu wojsk własnych i sojuszniczych.5.
- Raport stanowi podstawę do pozyskiwania środków finansowych na potrzeby i zamierzenia inwestycyjne z budżetu państwa i innych możliwych źródeł finansowania w tym KPO poprzez FBiO.
- Potrzeby i zamierzenia inwestycyjne zawarte w raporcie realizują istotny interes bezpieczeństwa państwa, o którym mowa w szczególności w art. 12 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych.
- Zamierzenia inwestycyjne zawarte w raporcie mogą być realizowane i finansowane w każdej możliwej formule, w tym w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
- Raport stanowi podstawę do wyłączenia przepisów ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku oraz ustawy Prawo wodne dla potrzeb i zamierzeń inwestycyjnych zawartych w raporcie.
- Wzmocnienie ochrony i osłony infrastruktury istotnej pod względem bezpieczeństwa państwa w rejonie Pomorza Środkowego.
- Konieczność zbudowania w portach lotniczych zdolności do szybkiej odbudowy nawierzchni lotniskowych pola naziemnego ruchu lotniczego na lotniskach cywilnych użytku publicznego (Szczecin-Goleniów, Bydgoszcz, Olsztyn-Mazury).
- Stworzyć normy prawne dotyczące włączenia w czasie wojny i stanu wojennego portów lotniczych i morskich do systemu obronnego Rzeczypospolitej Polskiej.
- Wnioski i rekomendacje ujęte w raporcie powinny zostać uwzględnione w procesie planowania i programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP.Raport nakłada obowiązek na administrację morską przeprowadzenia przeglądu morskich platform transportowych pod kątem: zasobów, stanu prawnego, obywatelstwa załóg.
Monkey
Dokument długi jak rzeka Nil, a nie widzę w tym streszczeniu (również długim) wyjaśnienia, czym owo „Pomorze Środkowe” jest. Rozumując z treści artykułu nie chodzi tu o polskie Pomorze Środkowe, a o to, iż całe polskie wybrzeże plus Kujawy, Warmia oraz Mazury są do niego wliczone. Jak rozumiem, Pomorze Zachodnie w tym kontekście to bałtyckie wybrzeże Niemiec, a Wschodzie to Królewiec oraz chyba Litwa, Łotwa i Estonia. Nie wiem, tylko myślę. Co do wniosków i rekomendacji: oby punkt nr 9 nie pozostał li tylko punktem na papierze🙏🏻🤞🏻