Przemysł Zbrojeniowy

Podwozia dla myśliwców Gripen E powstaną w Wielkiej Brytanii

fot. Saab
fot. Saab

Szwedzka firma Saab podpisała z korporacją Héroux-Devtek kontrakt na dostawę 96 kompletnych podwozi dla samolotów wielozadaniowych Gripen E. Komponenty będą powstawać w zakładach znajdujących się na terenie Wielkiej Brytanii. 

Wybór Héroux-Devtek Inc. na dostawcę komponentów dla Gripenów nie jest zaskoczeniem. To znana, międzynarodowa korporacja z zarządem w Kanadzie (w Québecu), specjalizująca się w projektowaniu, rozwoju, produkcji, naprawach i remontach podwozi oraz systemów sterowania i komponentów dla rynku lotniczego.

Zadanie to będzie realizowane głównie w zakładach znajdujących się w Wielkiej Brytanii. Jak na razie umowa zakłada wyprodukowanie, zmontowanie i dostarczenie 96 kompletów podwozi, ponieważ takie jest obecnie zamówienie na samoloty Gripen E (NG) ze strony szwedzkich i brazylijskich sił powietrznych. Kontrakt obejmuje również dostawę części zamiennych. Firma Héroux-Devtek Inc. ma jednak nadzieję, że zamówienie to ulegnie zwiększeniu w miarę pojawiania się nowych kontraktów na szwedzkie myśliwce.

Projekt podwozia jest obecnie w końcowej fazie opracowywania. Pracuje nad nim brytyjski zespół inżynierów Héroux-Devtek Inc. Dostawy pierwszych zestawów mają się rozpocząć w 2017 r.

Czytaj też: Saab chwali się myśliwcem Gripen E [FOTO]

Komentarze (5)

  1. fryz5

    Tak się zastanawiam, czy Szwedzi dobrze robią? Bo - dostaną nowy samolot i nie będzie to generacja V (nie żebym krytykował, bo może być nawet bardzo dobry), ale stracą możliwość jego samodzielnego produkowania. Coraz częściej słyszymy, że silniki GE, teraz podwozia Brytyjczycy, jeszcze o innych podzespołach była mowa, że produkcja poza Szwecją.

    1. Davien

      Spoza Szwecji są radar, silnik spora część awioniki, praktycznie całe uzbrojenie więc Szwedzi robia tylko kadłub, a reszte po prostu dokupują.

  2. jaros

    kupić 24 używane f22 raptor

    1. istan

      Piszesz takie bzdury że aż oczy bolą. Skad ? Ze sklepu z modelami lotniczymi ?

    2. rr

      f22 nie da się kupic usa nikomu nie sprzedało i nie sprzeda tego sprzętu

  3. Hamer

    Nie będzie żadnych nowych maszyn !!! Po 2025r. zostaniemy na niepełnych 3 eskadrach f-16 w dodatku nie swoich i tym samym rozdział Polskiego Lotnictwa Wojskowego zostanie zamknięty!!! Podobnie będzie ze śmigłami.OPL, MW i większości wojsk lądowych - amen...

    1. Jacek

      no to rozwiń myśl mistrzu " nie swoich " , co to znaczy , ruskich , amerykańskich ? Kolejny mitoman co to niby w Polsce potrafimy wszystko zrobić , nasz przemysł podoła wszystkiemu. To że powinno się dokupić maszyny to wszyscy czytający ten portal wiedzą , więc bez tu pisowskiego ględzenia proszę ...

    2. ppp

      Ale za to będziemy posiadać najlepszą regularną partyzantkę w Europie.

  4. cywilbanda

    W tej wersji to Gripeny wydają się całkiem sensowne. Gdyby zastąpić nimi flotę MiGów i Su-22 to byłaby dość mocna tarcza ( operowanie z DOLów). Oczywiście, jeżeli USrael odstąpiłby kawałek tortu z kontraktów polskiego MON

    1. KrzysiekS

      cywilbanda popełniasz ten sam błąd myślowy co nasi politycy. Chodzi właśnie o to żeby nie żyć od jednego zakupu do następnego (jak dzieci teraz tą zabawkę potem inną). Potrzeba nam powiązań PGZ z przemysłami zachodnimi (może być SAAB, Rheinmetall AG, DCNS czy inne firmy) musimy określić potrzeby na najbliższe 50 lat i tak powiązać przemysł żeby je realizować wspólnie. Chińczycy planują na 200-300 lat, Zachód na 50-60, Polska na wczoraj. I tym różnimy się od innych czas to zmienić.

  5. Teodor

    Widać trochę drgnęło w szwedzkiej gospodarce. Tylko patrzeć jak urodzi się Związek Skandynawski.