Technologie
Pierwszy śmigłowiec HH-139B SAR we włoskim lotnictwie
15° Stormo (skrzydło) włoskiego lotnictwa otrzymało pierwszy śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy Leonardo Helicopters HH-139B. Jest to również pierwsza z transzy 17 maszyn zamówionych w ubiegłym roku. Dostawy powinny zakończyć się w 2021 roku. Nowe śmigłowce mają zastąpić w zadaniach SAR wycofane HH-3F Pelikan oraz wypełnić lukę powstałą w wyniku spadającej dostępności śmigłowców HH-212.
Śmigłowiec HH-139B został dostarczony 30 listopada 2020 roku do bazy lotniczej Cervia w której stacjonuje i szkoli się eskadra śmigłowców ratowniczych należąca do 15° Stormo (skrzydła) Aeronautica Militare. Jak informują włoskie media, co najmniej 5 kolejnych maszyn tego typu przechodzi obecnie testy w locie na terenie zakładów Leonardo Helicopters w Vergiate.
Cała druga transza maszyn, licząca 17 egzemplarzy, powinna zostać dostarczona przed końcem przyszłego roku. Włoskie władze podjęły w ubiegłym roku decyzje o pozyskaniu kolejnych maszyn, aby uzupełnić 13 już służących we włoskim lotnictwie HH139A. Wraz z ciężkimi H-101A Caesar oraz sukcesywnie kurczącej się floty HH-212, czyli wojskowej wersji produkowanych we Włoszech na licencji od ponad 40 lat maszyn Augusta-Bell 212.
È atterrato nei giorni scorsi al 15° Stormo dell'#AeronauticaMilitare il 1° elicottero HH-139B, prodotto da @Leonardo_IT, che sarà utilizzato con gli elicotteri HH-101A e HH-139A per rafforzare le capacità multiruolo e supportare la risposta alle esigenze di sicurezza del Paese pic.twitter.com/k13tIAJVlp
— Aeronautica Militare (@ItalianAirForce) December 2, 2020
HH-139B jest śmigłowcem dostosowanym do realizacji zadań poszukiwawczo-ratowniczych oraz ewakuacyjnych. W stosunku do wersji HH-139A zastosowano wiele modyfikacji i zmian, związanych z doświadczeniem operacyjnym ale też nowymi metodami produkcji. Jego specjalistyczne wyposażenie obejmuje m. in. reflektor-szperacz, głowicę optoelektroniczną, radar oraz zdwojoną wyciągarkę, ale też lidar antykolizyjny oraz system automatycznej identyfikacji (AIS), ułatwiający współpracę z jednostkami nawodnymi.
Maszyna może być w ciągu poniżej 30 minut rekonfigurowana z układu z 5 siedzeniami i miejscem na nosze oraz sprzętem medycznym do wariantu transportowego z 10 miejscami dla żołnierzy z pełnym wyposażeniem lub 14 zwykłych pasażerów.
Śmigłowiec wyposażony jest w zaawansowaną cyfrowa awionikę z czteroosiowym autopilotem i licznymi systemami podnoszącymi bezpieczeństwo. HH-139B osiąga prędkość 306 km/h i korzystając z dodatkowych zbiorników może pozostawać w powietrzu ponad pięć godzin. W konstrukcji szeroko stosowane są kompozyty, co zapewnia dobry stosunek mocy do masy. Napęd stanowią dwa sterowane cyfrowo silniki Pratt & Whitney Canada PT6C-67C o mocy 1531 KM każdy.