Reklama
  • Wiadomości

Pierwszy eksportowy klient na transportowiec Embraera

Władze Portugalii zdecydowały się na zakup pięciu samolotów transportowych Embraer KC-390. Maszyny te mają wejść do służby w połowie przyszłej dekady, zastąpią C-130H.

Seryjny KC-390. Fot. Fuerza Aera Brasiliera
Seryjny KC-390. Fot. Fuerza Aera Brasiliera

To pierwszy sukces eksportowy tej konstrukcji. Wcześniej KC-390 zakupił kraj macierzysty Embraera – Brazylia – która zaordynowała aż 28 egzemplarzy. Pięć kolejnych  samolotów zamówionych przez Portugalię to dobry prognostyk na przyszłość dla tej nowej konstrukcji, która jeszcze w ubiegłym miesiącu była prezentowana na Paris Air Show. Lizbona zamówiła je za równowartość 827 mln EUR (932 mln USD) wraz z pakietem logistycznym, szkoleniowym i symulatorem lotu. Pierwszy KC-390 wejdzie do służby w Brazylii jeszcze w tym roku. Pierwszy samolot portugalski z kolei – w lutym roku 2023. Kolejne będą tam dostarczane co roku, aż do 2027. Samoloty zastąpią w linii C-130H/H-30, których Portugalia eksploatuje obecnie cztery egzemplarze. Oprócz nich na stanie jej lotnictwa transportowego jest siedem C295 (plus pięć maszyn patrolowych morskich na tej samej platformie).

image
KC-390 na Paris Air Show 2019. Fot. Maciej Szopa
image
KC-390 na Paris Air Show 2019. Fot. Maciej Szopa
image
KC-390 na Paris Air Show 2019. Fot. Maciej Szopa

Wygląda na to, że KC-390 po latach prowadzenia programu zaczyna zdobywać klientów i z optymizmem można patrzeć w przyszłość tego programu. Szczególnie, że jest to samolot zdolny do przenoszenia większego ładunku użytecznego niż popularne w świecie zachodnim Herculesy, a w dodatku dysponują większą od nich prędkością.

„To samolot z dwoma silnikami, ale z możliwościami które są charakterystyczne dla maszyn czterosilnikowych” – komentował zakup minister obrony Portugalii Joao Gomes Cravinho. „Portugalski KC-390 spełni nowe wymagania co do interoperacyjności, w zakresie bezpiecznej nawigacji, transmisji danych i głosowej. Pozwoli to na udział Portugalii w połączonych operacjach sojuszy międzynarodowych, w których jest Portugalia – dodał. Trudno o lepszy prognostyk biorąc pod uwagę, że państwo to należy do NATO.

Wśród innych państw zainteresowanych zakupem KC-390 wymienia się: Czechy, Argentynę, Chile i Kolumbię. Państwa te, podobnie jak Portugalia, choć nie w aż tak dużym stopniu, są włączone w program KC-390. W marketing samolotu włączył się także Boeing, czyli konkurent produkującego C-130 Hercules koncernu Lockheed Martin.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama