Pierwsza amerykańska eskadra F-35 w Europie

5 października 2021, 07:04
1000w_q75
Fot. Airman 1st Class Cedrique Oldaker
Reklama

Początek października dla amerykańskiego lotnictwa myśliwskiego oznaczał reaktywację 495. eskadry myśliwskiej, jednostki mającej korzenie w czasach  drugiej wojny światowej. Będzie to druga formacja, na stale stacjonująca poza granicami USA, która zostanie użytkownikiem wielozadaniowych myśliwców F-35A.

48. skrzydło myśliwskie Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, mające swoje dowództwo w angielskim Lakenheath na wschodzie kraju, reaktywowało 495. eskadrę myśliwską „Walkirie”. Wraz z ponowną aktywacją trzonem jednostki będą myśliwce F-35A, co oznacza, że staje się  ona pierwszą amerykańską eskadrą używającą F-35 poza kontynentem północnoamerykańskim.

Na wybór odpowiedniej bazy, która przyjęłaby myśliwce F-35 USAF-u miały wpływ czynniki takie jak bliskie korelacje z Królewskimi Siłami Powietrznymi jak i rządem brytyjskim (Wielka Brytania była obok USA głównym partnerem programu Joint Strike Fighter), istniejąca infrastruktura, czy możliwość wykonywania przyszłych szkoleń personelu obu państw.

Ponowna aktywacja eskadry miała miejsce w piątek 1 października o godzinie 8:49, w trzydziestą rocznicę zmiany nazwy jednostki z 495. taktycznej eskadry myśliwskiej na obecną. Jednocześnie dodajmy, że zmiana ta trwała  niespełna trzy  miesiące y od 1 października 1991 roku, bo pod  koniec grudnia eskadra została dezaktywowana.

Pierwszym współczesnym dowódcą „Walkirii” został płk Ian D. McLaughlin. Uczestniczył w ceremonii reaktywacji eskadry wygłaszając okolicznościowe przemówienie:

Nastał wspaniały, ekscytujący dzień. Wykonaliśmy wiele pracy aby uczestniczyć w dzisiejszej ceremonii. Jednakże jest znacznie więcej do zrobienia, zanim pierwsze F-35 wystartują z tej bazy. Nasza eskadra ma dumną historię i cieszymy się, że możemy przodować w budowie stałej amerykańskiej obecności F-35A w Europie. 495. eskadra F-35 będzie składała się z 27 samolotów i około 60 osób.

płk Ian D. McLaughlin
image
Fot. Airman 1st Class Cedrique Oldaker
image
Fot. Airman 1st Class Cedrique Oldaker

Początki 495. eskadry sięgają drugiej wojny światowej, a dokładniej momentu jeszcze przed  przystąpieniem  USA do wojny. Przez pierwsze miesiące  jednostka pełniła rolę eskadry szkoleniowej, wykonując również zadania z zakresu zwalczania okrętów podwodnych. Po raz pierwszy dezaktywowana  została przed lądowaniem w Normandii, w kwietniu 1944 r.

Ponownie eskadra została aktywowana w 1977 roku, tym razem na stałe za swoją bazę obierając kompleks w Lakenheath, gdzie stacjonuje do dnia dzisiejszego 48. skrzydło myśliwskie USAF. W okresie tzw. Zimnej Wojny pełniła również funkcje szkoleniowe, jak i brała udział w operacjach bojowych w Libii czy Iraku.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 27
Reklama
black sabath
wtorek, 5 października 2021, 21:41

Na każdy samolot trzech pilotów + dowództwo, sztab. Reszta czyli logistyka jest na miejscu czyli 48. skrzydło myśliwskie USAF w Lakenheath

Mat
wtorek, 5 października 2021, 16:27

Jak to pierwszą? Niedawno pisaliście o eskadrze F-35 w Japonii, która gościnnie testuje śmigłowcowiec Kaga...

GB
środa, 6 października 2021, 10:33

Tam są F-35B i należą USMC (korpus piechoty morskiej).

Davien
środa, 6 października 2021, 08:00

A Japonia leży w Europie?:))

chateaux
wtorek, 5 października 2021, 15:00

Amerykańska struktura organizacyjna jednostek lotniczych nie przewiduje eskadr "tym razem na stałe". Amerykanie są w tym zakresie bardzo elastyczni. Eskadra która dziś istnieje, jutro może zostać rozwiązana, na rzecz utworzenia nowej, ze swobodnym przerzucaniem pilotów, sprzętu i innych osób z nią związanej do innych eskadr, zgodnie z bieżącymi potrzebami. Słowem, jutro w tym samym miejscu może bazować już eskadra o zupełnie innej nazwie.

Mikey
wtorek, 5 października 2021, 12:38

Czołgi w Norwegii, Myśliwce na Wyspach... a w razie W "ojej, nie zdążyliśmy".

Yyy?
wtorek, 5 października 2021, 14:07

Dolicz ich myśliwce w Niemczech lubią operować u nas. Abramsy tu stacjonujące też możesz doliczyć.

wtorek, 5 października 2021, 21:15

Brygada z Abramsami to obroni 3 powiaty.

droma
wtorek, 5 października 2021, 12:22

brawo usa ,jak przylutujemy bandytą z rosji-kaput do się nie zdążą zes,rać ,a rok 1920 to będzie pikuś ...

Johny
wtorek, 5 października 2021, 12:04

I co z tego? Su-57 z podczepionym S-500 może je zniszczyć bez odrywania się od pasa startowego.

czytelnik
piątek, 22 października 2021, 18:10

Chyba ten jeden z silnikami na wierzchu

chateaux
środa, 6 października 2021, 03:54

Będą podczepiać S-500 pod skrzydła Su-57, a te bedą je wystrzeliwac nie wyjeżdżajac z hangaru?

Davien
wtorek, 5 października 2021, 18:52

Ciekawe?? A jak niby chcesz te s-500 wystrzelić?? Bo kadłub su-57 rdzewiejacego na ziemi ci przeszkodzi:))

Johny
środa, 6 października 2021, 15:51

To proste. Su-57 w najnowszej wersji będzie przenosił S-500 (nazwane R-500) na grzbiecie (tak jak An-225 przenosić miał Buran). W takiej konfiguracji wcale nie będzie musiał startować z lotniska żeby zwalczać inne samoloty lub wrogie pociski. Będzie mógł naprowadzać rakiety z własnego radaru lub radarów zewnętrznych. To się nazywa sieciocentryczność na wyższym poziomie.

ech Mykoła...
środa, 6 października 2021, 05:56

Su-57 nie rdzewieje błazenku bo jest z kompozytów. A trdzewieja to nity, te tanie, w F-35.

GB
środa, 6 października 2021, 14:51

Bo to nitów w Su-57 nie ma? Do zdjęć.

GGBB
środa, 6 października 2021, 20:17

a co nity ze stali się tylko produkuje?

GB
czwartek, 7 października 2021, 10:50

Jak widać F-35 NIE, w Su-57 TAK.

czytelnik D24
sobota, 9 października 2021, 08:03

Su-57 jest spawany. F-35 to prymitywna nitowana konsktrukcja.

Davien
wtorek, 5 października 2021, 17:06

Nic nie ma szans z pakistańskimi Mirage 2000 uzbrojonymi w AIM-120 z 1973 roku.

Davien
środa, 6 października 2021, 08:02

To juz mojej kiepskeij kopii uroiły się MIrage-2000 z AIM-120?? Ech towarzyszu.....

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku i pakistańskich Mirage 2000.
piątek, 8 października 2021, 06:29

Ale przeciez ty pisałeś, że pakistańskie Mirage 2000 raziły cele ladowe w Indiach, Znowu własnych słów sie wypierasz. A o F-4F Luftwaffe uzbrojonych w 1973 roku w pociski AIM-120 i AIM-9L pisałes na Defence 24 w komentarzach pod artykułem o tytule "Jednak Super Hornet dla luftwaffe?".

block
wtorek, 5 października 2021, 11:36

Eskadra pojawia się i znika - genialne.

Ass
wtorek, 5 października 2021, 10:45

27 samolotów i 60 ludzi ? U nas na 27 samolotów samych dowódców byłoby 60, nie mówiąc o kapelanach.

GB
wtorek, 5 października 2021, 14:09

Po prostu jest to jednostka taktyczna (bojowa). Całe zaplecze jest w Skrzydle.

Żołnierz
wtorek, 5 października 2021, 10:45

Brawo

Pilot Wojskowy
wtorek, 5 października 2021, 10:44

I super!

Tweets Defence24