Reklama
  • Wiadomości

Nowe pojazdy dla wojsk aeromobilnych

Inspektorat Uzbrojenia (IU) zamieścił ogłoszenie o udzieleniu zamówienia związanego z dostawą pojazdów wysokiej mobilności i przyczep specjalnych przeznaczonych dla Wojsk Aeromobilnych. Mają to być wozy przeznaczone do wykonywania desantowania techniką spadochronową za pomocą dedykowanych i eksploatowanych w SZ RP samolotów transportowych lub innych planowanych do pozyskania w przyszłości systemów lotniczych.

Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl

Dostawa 55 sztuk takich pojazdów wraz ze 105 szt. przyczep ma się odbywać w latach 2019-2022 a przewidywany koszt pozyskania wyniesie ponad 418 000 EUR. IU przewiduje maksymalne zgłoszenie pięciu potencjalnych wykonawców tego zadania. Według zamieszczonych kryteriów związanych z udzieleniem zamówienia najwięcej punktów można uzyskać za cenę tj. 60, 20 za okres gwarancji, 10 za moc silnika pojazdu i również 10 za prześwit zarówno pojazdu, jak i dostarczanej z nim przyczepy (zgodnie z PN-ISO 612:2006). Termin składania ofert lub wniosków upływa z dniem 4.09.2017 r.

Sam przedmiot zamówienia oprócz pojazdów i przyczep obejmuje dostarczenie pakietów eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i zapewnienie szkolenia dla przyszłych kierowców i personelu technicznego. Opcja związana z zamówieniem obejmuje też dostawę kolejnych 25 pojazdów i 55 przyczep.

Czytaj też: Wojsko kupi ciężkie wozy zabezpieczenia technicznego

Co do samych wymagań odnośnie dostarczanego sprzętu to zarówno pojazdy, jak i przyczepy powinny być nowe (rok produkcji tożsamy z rokiem dostawy) i dostosowane do przeprowadzenia ich transportu za pomocą lądowych, morskich jak i głównie lotniczych środków przenoszenia. W tym ostatnim przypadku również z możliwością transportu na platformie desantowej PDS typu V w celu desantowania z powietrza, a także na pokładzie lub zawiesiu zewnętrznym pod śmigłowcem.

DMC nowych maszyn nie może przekraczać 3500 kg, a zapewniona ładowność nie powinna być mniejsza niż 1200 kg. W skład wyposażenia wozu powinna wchodzić wyciągarka o sile uciągu na pierwszym zwoju nie mniejszej niż 0,5 jego DMC i długości liny nie mniejszej niż 20 metrów (m.in. dająca możliwość wciągnięcia ładunku na pojazd oraz jego samoewakuację). Dodatkowo powinien być wyposażony w urządzenie pociągowo-sprzęgowe które umożliwi holowanie dwóch przyczep z wyposażeniem, dedykowanych do pojazdu lub innej przyczepy czy ciągnionego sprzętu artyleryjskiego.

Wymagany jest stały układ napędowy 4x4 oraz silnik o mocy nie niższej niż 55 kW (75 KM). Wóz powinien być przystosowany do pokonywania brodów o głębokości co najmniej 500 mm bez przygotowania.

Czytaj też: Wojsko kupiło amunicję lotniczą

Natomiast dodatkowo przyczepy powinny być wyposażone w urządzenie pociągowo-sprzęgowe umożliwiające holowanie kolejnej przyczepy z wyposażeniem lub sprzętu artyleryjskiego. Ich DMC ma nie przekraczać 0,75 DMC pojazdu, a ładowność nie powinna być niższa niż 800 kg.

 

 

 

 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama