Przemysł Zbrojeniowy
MSPO 2021: Cyfryzacja Herculesa i drony z Bydgoszczy
Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 prezentują na hali Polskiej Grupy Zbrojeniowej dwie swoje propozycje. Pierwszym jest trzecia wersja amunicji krążącej DragonFly, demonstrowana także na stoisku Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia. Pokazywane jest także stanowisko awioniki cyfrowej dla samolotów C-130 Hercules.
W ostatnich miesiącach zakłady WZL Nr 2 wyprodukowały pierwszą serię amunicji krążącej DragonFly i kilka tych aparatów było prezentowanych w różnych wariantach kamuflażu wraz z systemem ich przenoszenia przez żołnierza, systemem łączności i konsolą operatora. Jak informowali przedstawiciele firmy istnieje obecnie duże zainteresowanie tym – tworzonym od 2017 roku i wreszcie dojrzałym – systemem. Wyrażają je zarówno Siły Zbrojne RP jak i nieujawnieni klienci zagraniczni, a ostateczna certyfikacja wyrobu może nastąpić jeszcze w tym roku.
Więcej na temat techniczne piszemy w naszej relacji ze stoiska WITU.
Czytaj też: MSPO 2021: Ptasznik, nowy DragonFly i rakieta suborbitalna, czyli nowości na stoisku WITU
WZL Nr 2 informuje też, że dysponuje pełnym oprzyrządowaniem linii produkcyjnej tych aparatów i produkcja może ruszyć, jak tylko pojawią się pierwsze zamówienia. Wszystkie podzespoły systemu produkują firmy z Bydgoszczy. Konsolę sterowania - Teldat, głowicę bojową – Belma a aparat właśnie WZL Nr 2, które są jednocześnie integratorem systemu. Dowiedzieliśmy się też, że program nadal się rozwija a producent nadal dostosowuje go do specyficznych potrzeb klientów. Po wersji trzeciej prawdopodobnie powstaną w związku z tym kolejne.
WZL Nr 2 pokazuje także propozycję dotyczącą cyfryzacji kabiny pilota samolotu C-130 Hercules. Glass Cockpit może zostać zostać zaimplementowany zarówno na C-130H, których piątkę Polska ma zacząć odbierać jeszcze w tym roku, ale także na posiadanej już i służącej w Powidzu wersji C-130E. Ta ostatnia nie wiadomo jednak, jak długo jeszcze posłuży i czy inwestowanie w jej awionikę byłoby celowe.
WZL Nr 2 proponuje dwa rozwiązania z zakresu cyfrowej awioniki. Pierwsze bazuje na amerykańskim programie AMP-2 w ramach którego modernizowanych jest obecnie 176 C-130H należących do US Air Force. Drugie to awionika cyfrowa stworzona przez inną zagraniczną firmę. Glass Cockpit w zależności od propozycji będzie miał 5 lub 6 ciekłokrystalicznych ekranów wielofunkcyjnych. Dodatkowo może zostać załączony też wyświetlacz przezierny obrazujący te same informacje co główny ekran (Primary Flight Display). Zaletą pierwszego z tych rozwiązań jest kompatybilność z programem amerykańskim i związana z nią ekonomia skali. Drugie rozwiązanie jest z kolei bardziej elastyczne i można przystosować je pod specyficzne polskie wymagania
Opcjonalnie w dziobie samolotu może zostać zainstalowany także system rozszerzający świadomość sytuacyjną załogi, dający dobre zobrazowanie w czasie lądowania w warunkach dużego zapylenia czy w nocy. W przypadku obydwu tych propozycji WZL Nr 2 byłyby ich integratorem, a przy okazji zwiększyłyby swoje kompetencje na tym typie samolotu.