Reklama
  • Wiadomości

Media: problemy koncernu TKMS

Koncern TKMS boryka się z problemami, spowodowanymi przez błędy techniczne i związane z planowaniem – donosi dziennik Handelsblatt. Ma to prowadzić między innymi do opóźnień w dostawach okrętów. Pojawiają się też oskarżenia o korupcję przy zawieraniu kontraktów. Artykuł opublikowano tuż przed prezentacją raportu rocznego, a właściciel – ThyssenKrupp – ma połączyć znaczną część swojej działalności z indyjskim koncernem Tata Steel. Koncern wystosował oświadczenie ws. doniesień niemieckiego dziennika.

Niemiecki okręt podwodny typu 212A. Fot. M. Dura.
Niemiecki okręt podwodny typu 212A. Fot. M. Dura.

Niemiecki dziennik Handelsblatt poinformował w czwartek o problemach spółki ThyssenKrupp MarineSystems. Według dziennika TKMS miał zanotować ujemny wynik operacyjny, a większość nowych zleceń ma przynosić mu straty. Powodem mają być błędy przy planowaniu i problemy techniczne, prowadzące do opóźnień.

Cytowany przez Handelsblatt pracownik TKMS miał stwierdzić, że żaden z okrętów podwodnych nie zostanie dostarczony w terminie. Dziennik podaje też, że część z planów budowy okrętów – zamiast z użyciem komputera – powstaje tradycyjnie, „na papierze”, co prowadzi do opóźnień.

Według dziennika, w spółce zajmującej się wytwarzaniem okrętów ograniczano inwestycje. Dopiero niedawno doszło do zmian w jej kierownictwie, przewidziane są kolejne.

W maju br. prezesem został mianowany Rolf Wirtz, wcześniej prezes spółki Atlas Elektronik, zajmującej się produkcją wyposażenia i uzbrojenia okrętów, przejętej w całości w kwietniu przez ThyssenKrupp Marine Systems. Planowane są też dalsze zmiany, na różnych szczeblach. Według Handelsblatt działania naprawcze mogą przynieść efekty dopiero w długim terminie. Były prezes TKMS Peter Feldhaus objął jednak stanowisko szefa działu Industrial Solutions, w skład którego wchodzi właśnie spółka stoczniowa.

Oficjalnych informacji o sytuacji koncernu dostarcza ujawniony w czwartek raport roczny za rok finansowy 2016/2017. Czytamy w nim m.in., że „skorygowany EBIT (zysk operacyjny) Industrial Solutions (w skład której wchodzi m.in. TKMS) był znacznie niższy rok do roku, z uwagi na słaby przyrost zamówień w latach poprzednich, niepełne wykorzystanie (mocy produkcyjnych – red.), i niski wkład do dochodów ze strony Marine Systems. Marine Systems, jak i spółka pracująca w sektorze chemicznym odnotowały znaczny czasowy spadek marży i dochodów”. Z raportu rocznego wynika więc, że TKMS odnotował w zakończonym 30 września br. roku finansowym spadek zysków i rentowności.

W tym samym okresie odnotowano wzrost wartości nowych zamówień, w tym dwa duże kontrakty dotyczące okrętów nawodnych i podwodnych, a ponadto TKMS został wybrany na wyłącznego partnera niemiecko-norweskiego programu okrętów podwodnych. Spółka zwiększyła też przychody ze sprzedaży.

Czytaj też: Singapur podwoił zamówienie na niemieckie okręty podwodne

Handelsblatt pisze z kolei, że TKMS będzie musiał płacić kary umowne, między innymi związane z opóźnieniami dostawy okrętów podwodnych typu 214 do Turcji. Pierwszy z nich miał zostać dostarczony w 2015 roku, jednak do chwili obecnej to nie nastąpiło. Według dziennika istnieją również podejrzenia o korupcję, związane między innymi właśnie z tym kontraktem. Oskarżenia dotyczą też zamówień składanych przez Izrael – zarówno budowanych już korwet i okrętu podwodnego, jak i planowanych nowych jednostek. Podejrzanym ma być m.in. pośrednik ThyssenKrupp, który miał w Izraelu uzyskać status świadka koronnego. Według Handelsblatt istnieje ryzyko zerwania umów, co mogłoby spowodować zagrożenie dla kontynuacji działalności spółki.

Czytaj też: Izraelskie media - korupcja przy zakupie Dolphinów? Opóźnienie podpisania umowy

W raporcie rocznym koncern potwierdza, że izraelskie władze prowadzą śledztwo dotyczące projektów TKMS dla marynarki wojennej, w tym związane z lokalnym przedstawicielem handlowym. Spółka twierdzi, że nie ma czynności śledczych skierowanych bezpośrednio przeciwko firmom lub pracownikom TKMS. Koncern przeprowadził własne dochodzenie, i jego wstępne wyniki przekazano władzom. ThyssenKrupp deklaruje też, że będzie kontynuował współpracę z władzami.

Po publikacji artykułu redakcja Defence24.pl otrzymała od służb prasowych TKMS poniższe oświadczenie:

Dobra sytuacja jeżeli chodzi o zamówienia i pozytywne wyniki finansowe thyssenkrupp Marine Systems ocenia dobrze sytuację w zakresie zamówień, potencjał produkcyjny jest w pełni wykorzystany, zwłaszcza jeżeli chodzi o okręty podwodne. Osiągnęliśmy pozytywne wyniki finansowe w roku fiskalnym zakończonym 30 września 2017 roku, wraz z naszą jednostką Naval Electronic Systems (Atlas Elektronik), którą w pełni przejęliśmy w kwietniu 2017 roku. Przykładowo, otrzymaliśmy niedawno zamówienie na dwa nowe okręty podwodne typu 218SG dla Singapuru. Ponadto, rządy Niemiec i Norwegii podpisały w końcu czerwca 2017 roku porozumienie międzyrządowe dotyczące wspólnego rozwoju, zakupów, wykorzystania i wsparcia eksploatacji okrętów podwodnych. Po otrzymaniu zapytania ofertowego (RFP), thyssenkrupp wraz z partnerami obecnie rozwijają szczegółową koncepcję, aby zaoferować cztery okręty podwodne dla marynarki wojennej Norwegii i dwa dla marynarki wojennej Niemiec. Współpraca ta wykracza jednak daleko poza budowę okrętów podwodnych dla Norwegii i Niemiec. Stanowi ona wręcz punkt wyjściowy dla współpracy między państwami europejskimi w zakresie wspólnej realizacji projektów okrętów podwodnych.. Wyznacza początek procesu szerszej kooperacji krajów europejskich, jeżeli chodzi o pozyskiwanie okrętów podwodnych. W celu wsparcia tych działań, thyssenkrupp, jego spółka zależna Atlas Elektronik i norweski Kongsberg połączyły siły i stworzyły spółkę joint venture kta naval systems, podzieloną po połowie (pomiędzy obie strony – red.), aby kształtować przyszłościowe systemy bojowe dla okrętów podwodnych. Dzięki nowemu joint venture i po przejęciu firmy Atlas Elektronik, mamy wyjątkową możliwość zaoferowania pełnego zakresu usług w zakresie konwencjonalnych okrętów podwodnych, w tym projektowania, rozwoju, produkcji, a teraz także punktu centralnego: systemów walki. Podczas fazy projektowej realizacja zamówień wykonywana jest w ścisłej współpracy z naszymi klientami. Thyssenkrupp Marine Systems charakteryzuje praca z najbardziej wymagającymi klientami, w sektorze morskim, w duchu zaufania. Z częścią klientów współpracujemy w ten sposób od dekad. Ostatnie sukcesy sprzedaży i kolejne zamówienia świadczą o wysokim zadowoleniu klientów z jakości naszych produktów i naszej pracy.

oświadczenie TKMS

Inwestycje i cyfryzacja W odniesieniu do naszych inwestycji i narzędzi, warto odnotować że w ostatnich latach zainwestowaliśmy wiele milionów. Cały czas pracujemy nad unowocześnianiem potencjału. Przykładowo, zainwestowaliśmy w tzw. „stocznię cyfrową”; ucyfrowienie łańcucha tworzenia wartości. Wykorzystujemy oprogramowanie Siemens PLM. Dzięki temu wszystko od momentu projektowania, rozwoju, walidacji, dokumentacji, aż do inżynierii systemowej odbywa się w pełni drogą cyfrową. Nie ma już potrzeby wykorzystywania ołówka i papieru. W związku z nowymi strategicznymi partnerstwami, na przykład z Norwegią i Singapurem, obecnie przeprowadzamy dodatkowe i znaczne inwestycje w dalszą modernizację stoczni w Kilonii jako podstawy dla działalności w sektorze okrętów podwodnych. Tworzymy w ten sposób podstawy dla budowy z najnowocześniejszych technologii.

oświadczenie TKMS

Kadra zarządzająca Dr Rolf Wirtz przejął pozycję CEO thyssenkrupp Marine Systems po tym, jak dr Peter Feldhaus na pozycję CEO obszaru biznesowego thyssenkrupp Industrial Solutions. ThyssenKrupp Marine Systems jest jedną z ośmiu jednostek biznesowych w obszarze Industrial Solutions thyssenkrupp, będącym kluczowym partnerem w zakresie projektowania, budowy i obsługi zakładów przemysłowych i systemów.

oświadczenie TKMS

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama