Producent General Dynamics Land Systems (GDLS) zaprezentował lekki transporter opancerzony oznaczony jako Light Armoured Vehicle 700 (LAV 700). Nowy transporter to kolejne rozwinięcie wozów LAV III 6.0, będących zmodernizowaną wersją dostarczaną Siłom Zbrojnym Kanady.
Pokazano wóz w wariancie ruchomego stanowiska dowodzenia, który jest tylko jednym z szeregu możliwych konfiguracji tej modułowej platformy. Z nieoficjalnych informacji wynika, że jest już pierwszy chętny na zakup nowego pojazdu - Arabia Saudyjska.
LAV 700 w wersji wozu dowodzenia ma dopuszczalną masę całkowitą (DMC) 32 000 kg, z czego ok. 11 000 kg to maksymalna ładowność wozu. Transporter ma długość 8200 mm, szerokość 3000 mm i wysokość 2800 mm.
Napędza go silnik wysokoprężny Caterpillar C13 o mocy 711 KM sprzężony z siedmiobiegową przekładnią automatyczną Allison 2800. Pozwala to na osiągniecie prędkości ponad 110 km/h, natomiast zasięg wynosi blisko 1000 km.
Wóz jest dostosowany do montażu dodatkowego opancerzenia (wykonanego w nanotechnologii) w celu zwiększenia odporności balistycznej i przeciwminowej, zastosowano w nim zmodyfikowane, podwójne dno kadłuba tzw. Double V-Hull. Specjalnie dobrana aranżacja wnętrza ma na celu zapewnienie odpowiedniego komfortu użytkowania dla załogi i przewożonej piechoty, zastosowano też fotele redukujące skutki wybuchu pod dnem kadłuba min lub innych ładunków. W skład wyposażenia wszedł też system ostrzegania o opromieniowaniu wozu wiązką laserową w postaci detektorów sprzężonych z wyrzutnią multispektralnych granatów dymnych systemu Galix (czas reakcji ok. 0.8 sekundy, postawienie zasłony dymnej w mniej niż 2 sekundy, przy kącie ustawienie po ±600 od osi pojazdu w odległości 20-60 metrów od niego).
W zaprezentowanej wersji pojazd uzbrojony jest w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Kongsberg M151 Protector Block 2 ze stabilizowanym 12,7 mm wkm M2 HB i sprzężonym 7,62 mm km M240B (z 400 pociskami do wkm i 1000 do km). Dodatkowo z tyłu zamontowano drugie stanowisko strzeleckie z 7,62 mm km, które zaopatrzono w osłonę.
Dużą mobilność w terenie zapewnia niezależne zawieszenie hydropneumatyczne z płynną regulacją wysokości przez kierowcę wozu. M.in. ma on możliwość wyboru prześwitu odpowiedniego do transportu lotniczego czy za pomocą środków lądowych, jazdy w trudnym terenie czy górach. Wóz zaopatrzono w systemy obserwacji dookólnej w pełnym zakresie 3600 dla załogi i desantu co zapewnia wysoką świadomość sytuacyjną, a otwarta architektura systemów C4 pozwala na szybki montaż dodatkowych urządzeń i podzespołów. Zabudowano też nowoczesne systemy pozyskiwania i analizy danych oraz ich wymiany z innymi systemami uzbrojenia.
GDLS na bazie kadłuba LAV700 budował będzie również wóz ewakuacji medycznej, transporter opancerzony, bojowy wóz piechoty (z wieżą z 30/40 mm armatą automatyczną), wóz wsparcia ogniowego (z armatami 90 i 105 mm lub automatycznym 120 mm moździerzem) i przeciwpancerny (z wyrzutnią ppk), pojazd rozpoznawczy i nadzoru przebiegu działań czy wozy zabezpieczenia technicznego.
Palmel
Silniki Caterpillar'a są w amerykańskich pojazdach wojskowych czyli w razie awarii na większości budów maja części zamienne do tych pojazdów
Zbulwersowany podatnik
Ci z Rosomakiem II? Były szumne zapowiedzi z których narazie nic nie wynika. Czy w ogóle pracujemy nad następca Rosomaka? Opracowanie nowego transportera to przynajmniej 10 lat ciężkiej i żmudnej pracy więc chyba wypadałoby powoli zaczynać. I co z Rosomakiem XP oraz M? Czy planuje się na ich bazie zakup jakiegoś specjalistycznego sprzętu dla armii?
Voytek
Nie jestem znawcą, jak to się ma do naszego Rośka?
Davien
LAV 700 ma większą masę całkowita jest nowszy i większy. Żapewne tez jest znacznie droższy od Rosomaka i będzie mógł miec lepszy pancerz.
Raptorek
Jak Davien napisał, to prawda, ale trzeba do tego dodać ,że w warunkach PN. Ameryki czy śniegu jest może i lepszy, ale przy wysokości standardowej 2.80 ( BMP ma 2.30 a T-90 podobnie) to wysoki cel. Rosomak zaś może być lepszy w warunkach wsch. Europy. Jeden i drugi nie wytrzymają ostrzału z granatnika ani tym bardziej z ppk.