Geopolityka

Kownacki o zakupie samolotów VIP: To standard dla takiej klasy państw [Defence24.pl TV]

Fot. Defence24.pl
Fot. Defence24.pl

"Trzeba bardzo jasno sobie powiedzieć, to nie jest wydatkowanie pieniędzy na coś ponadstandardowego. To jest standard w przypadku takiej klasy państw europejskich" - powiedział w rozmowie z Defence24.pl wiceminister Bartosz Kownacki po podpisaniu przez Polskę umowy na dostawę małych samolotów VIP. Jak podkreślił, zakupione samoloty niezbędne są do realizowania "sprawnej polityki państwa". 

Szef Inspektoratu Uzbrojenia gen. Adam Duda podpisał umowę na zakup dwóch maszyn Gulfstream G550 za sumę 440,57 mln zł. Samoloty posłużą do przewozów VIP, wypełniając pilną potrzebę w tym zakresie. Obie maszyny mają zostać dostarczone latem 2017 roku do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie. 

"Uważaliśmy, że można to [pozyskanie samolotów - przyp. red.] zrobić sprawnie, zgodnie z zasadami sztuki, w sposób transparentny i to jest satysfakcja" - mówił Sekretarz Stanu resortu obrony Bartosz Kownacki w rozmowie z Defence24.pl po podpisaniu umowy. Wiceminister przypomniał również, że do jej podpisania nie doszło przez 20 lat, m.in. ze względu na to, że na ten cel należało przeznaczyć "znaczną kwotę pieniędzy".  

Wart ponad 440 mln zł kontrakt obejmuje dostawę dwóch samolotów Gulfstream G550, zdolnych do przewozów międzykontynentalnych 14 pasażerów a w krótszych trasach 16 osób plus załogi oraz szkolenie personelu latającego (pilotów), personelu technicznego, pokładowego, a także personelu obsługi i eksploatacji wyposażenia ratunkowego. Zakres umowy zawiera też dostarczenie pakietu logistycznego (wyposażenia do zabezpieczenia samolotu na ziemi, materiałów eksploatacyjnych, zestawów narzędzi i przyrządów do obsługi oraz zestawu części).

Musi być możliwość sprawnego przetransportowania ministra, prezydenta czy premiera do Brukseli, Berlina, Paryża - w ekstremalnym wypadku nawet do Nowego Jorku czy w dalsze części świata. Dzisiaj polski prezydent nie jest w stanie dotrzeć z wizytą gospodarczą do Australii swoim samolotem, bo takich samolotów po prostu nie ma.

Sekretarz Stanu MON Bartosz Kownacki

Kownacki poinformował, że zgodnie z zapowiedziami resortu obrony, samoloty będą w Polsce na jesień 2017 roku, natomiast firma zapewnia, że zostaną one dostarczone do 15 sierpnia 2017 roku - wcześniej niż planował MON i wcześniej niż wskazywali inni oferenci. Do "użycia" trafią jednak późną jesienią, co związane jest z koniecznością przeszkolenia załogi. Wiceminister resortu obrony dodał również, że ma nadzieję iż podpisanie umowy na zakup średnich samolotów dla Polski uda się zrealizować w pierwszym kwartale 2017 roku, natomiast z końcem wspomnianego roku uda się pozyskać samolot używany (bez wszystkich systemów obrony biernej). 

Czytaj więcej: Samoloty Gulfstream dla polskich VIP zakontraktowane. "Gotowość w 2017 roku"

Finansowanie zakupu "małych" i "średnich" samolotów VIP odbywa się ze specjalnej rezerwy, ustanowionej uchwałą Rady Ministrów. Obejmuje ona kwotę 1,7 mld zł w latach 2016-2021, powyżej limitu wydatków na obronę na poziomie 2 proc. PKB zgodnie z ustawą o przebudowie, modernizacji technicznej i finansowaniu Sił Zbrojnych. W wypadku niewykorzystania środków finansowych zaplanowanych na dany rok, pozostaną one w puli do wydatkowania na zakup maszyn dla VIP w latach następnych.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.