- Wiadomości
J-10 na eksport? Trzech chętnych na chiński myśliwiec
Pojawiła się szansa na duży sukces dla chińskiego przemysłu lotniczego. Wynika to z tego, że aż trzy kraje zainteresowane są nabyciem myśliwców Chengdu J-10.

Pierwszym krajem, który wykazał swoje zainteresowanie zakupem samolotu J-10C był Pakistan, niemniej jednak żadnej oficjalnej umowy z Chinami do tej pory nie podpisano. Dwoma pozostałymi państwami, które mogą kupić w najbliższej przyszłości chiński samolot są Laos i Bangladesz. Prawdopodobnie każdy z krajów zamówiłby po 2 eskadry (24 samoloty). Informacje te, jeśli zostaną potwierdzone przez oba rządy, mogą zwiększyć zainteresowanie innych krajów tą maszyną.
Czytaj też: Chiny: stały postęp programu J-20
Siły powietrzne obu wymienionych państw azjatyckich podlegają stopniowej modernizacji. Szczególnie ważna jest ona dla Laosu, gdyż państwo to po wycofaniu mysliwców MiG-21, w zasadzie utraciło możliwość prowadzenia ofensywnych lub defensywnych operacji powietrznych. W ograniczonym zakresie umożliwiają to maszyny szkolno-treningowe Jak-130, lecz ich dostawy dopiero się rozpoczęły (ok. dwa tygodnie temu dotarły pierwsze 4 z zamówionych 10 egzemplarzy). W lepszej sytuacji znajdują się Siły Powietrzne Bangladeszu, które dysponują 37 egzemplarzami myśliwców F-7 Chengdu, 8 MiG-ami-29 oraz oczekują na dostawę 8 samolotów Su-30SME (umowa z Rosją zawiera opcję na 4 kolejne).
Czytaj też: Chiński “Czarny Orzeł”. Godny rywal Raptora?
J-10B (w kodzie NATO: "Firebird") jest chińskim samolotem wielozadaniowym klasyfikowanym jako generacja 4+. Maszyna zbudowana jest w układzie delta. Kadłub i skrzydła wykonane są z materiałów kompozytowych, co pozwala osiągnąć wysoki stosunek siły ciągu do ciężaru, zwiększoną zwrotność i w połączeniu z zaawansowanymi rozwiązaniami aerodynamicznym małe współczynniki oporu. Układ sterowania oparty jest na czterokanałowym systemie Fly-by-Wire (FBW). Kabina J-10 została zbudowana w standardzie "szklanego kopitu", a pulsacyjno-dopplerowski radar pozwala śledzić 10 celów w zasięgu do 100 km, namierzając cztery z nich jednocześnie.
Czytaj też: Chiński myśliwiec z wektorowanym układem ciągu
Samolot J-10 ma 11 zewnętrznych punktów podwieszeń dla uzbrojenia i dodakowych zbiorników paliwa. Może być wyposażony w pocisk rakietowy krótkiego zasięgu PL-8 (wersja izraelskiego Pythona 3) sterowany na podczerwień oraz rakietowe pociski średnie średniego zasięgu PL-12. Do ataków na cele naziemne może być uzbrojony w bomby naprowadzane laserowo, swobodnie opadające oraz rakiety. Na stałe zamontowano też jednolufowe działko kal. 23 mm. Głównymi konkurentami chińskiej konstrukcji pod względem ceny i osiągów mogą być F-16 i JAS-39 Gripen.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS