Iran: manewry wojskowe przy granicy z Azerbejdżanem

2 października 2021, 08:50
Irańskie manewry
Foad Ashtari/Tasnim
Reklama

Armia Iranu rozpoczęła manewry wojskowe w pobliżu granicy z Azerbejdżanem. Stosunki pomiędzy sąsiadami w ostatnich latach uległy pogorszeniu, co — zdaniem strony irańskiej — wynika z coraz bliższych relacji Baku z państwami zachodnimi i Izraelem.

"W ćwiczeniach testowana będzie broń rakietowa i artyleryjska, drony oraz śmigłowce" - poinformował Kiomars Hejdari, dowódca irańskich wojsk lądowych, cytowany przez tamtejszą agencję Fars. Nie sprecyzowano, jak długo potrwają manewry oraz gdzie dokładnie mają miejsce.

Tego rodzaju ćwiczenia organizowane są w Iranie sporadycznie, by ocenić zdolności bojowe armii i zaprezentować jej potencjał — zauważyła agencja AP. Odbywają się w momencie wzmożonych napięć pomiędzy sąsiadami. Głównym zarzutem stawianym Azerbejdżanowi przez Iran jest jego zaawansowana współpraca militarna z największym wrogiem Teheranu — Izraelem.

image
Reklama

"Nie możemy tolerować obecności syjonistycznego reżimu i działań zagrażających naszemu narodowemu bezpieczeństwu w pobliżu naszej granicy. Podejmiemy wszelkie niezbędne kroki, by temu zapobiec" - zakomunikował Hosein Amir-Abdollahijan, minister spraw zagranicznych Iranu.

Wcześniej w tym tygodniu, w rozmowie z turecką agencją Anadolu, prezydent Azerbejdżanu Ilham Alijew wyznał, że jest zszokowany decyzją Iranu o przeprowadzeniu manewrów w pobliżu azerskiej granicy. Azerbejdżan i Izrael wzmocniły w ostatnich miesiącach wojskową współpracę, czego dowodem było użycie izraelskich wysoko zaawansowanych technologicznie dronów w zeszłorocznym konflikcie z Armenią o Górski Karabach.

PAP - mini

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 24
Reklama
Fanklub Daviena i GB
niedziela, 3 października 2021, 12:49

Przypominam, że gdy Rosja zajęła w krótkiej wojnie Gruzję, to natknęła się na izraelskie lotnisko szykowane do ataku na Iran (Rosja wysadziła izraelskie instalacje). Całkiem możliwe, iż azerbejdżańskie marionetki rządzące tam z nadania CIA umożliwiły Izraelowi coś podobnego, bo z Izraela Żydzi nie mają ŻADNYCH szans na przeprowadzenie ataku na Iran. :D

Davien
niedziela, 3 października 2021, 18:10

A ja przypominam że nie dośc że zwyczajnie zmyslasz to izrael bez najmniejszego problemu może zaatakować Iran ze swojego terenu i to na kilka sposobów. A Iran nawet nie będzie wiedział co go trafiło.

ubaw
poniedziałek, 4 października 2021, 14:33

No dobra, a policzyłeś już wreszcie, ekspercie, ile SLBM posiadają Chiny?

Fanklub Daviena i GB
niedziela, 3 października 2021, 20:45

Tak, już podawałeś, że F-35 latają nad Moskwą i rosyjskimi bazami na Krymie i Syrii jak chcą a Rosjanie o tym nie wiedzą, bo nie potrafią namierzyć. :D

Davien
poniedziałek, 4 października 2021, 12:02

Nad Krymem to latały RQ-4 i jakoś nic nie zrobiliscie wiec nawet jakby były tam F-35( a nie było wbrew twoim kłamstwom) to i tak wasze zacofane radary nic by nie wykryły:))

wtorek, 5 października 2021, 23:04

Jakoś nad Iranem nie polatały.

Niuniu
sobota, 2 października 2021, 18:23

Bezpośrednim powodem ćwiczeń jest nagłe nałożenie przez Azerbejdżan ograniczeń na ruch tranzytowy irańskich ciężarówek. Pretekstem ograniczeń są nowe opłaty tranzytowe.

GB
sobota, 2 października 2021, 11:55

Tak przy okazji w ośrodku badawczym koło Teheranu był wybuch, który zniszczył część budynku. Zapewne robota Izraela, albo wywiadu albo lotnictwa. Ponieważ OPL nie reagowała to musiały to być F-35.

ppp
niedziela, 3 października 2021, 12:09

F-35 jak i F-22 jest wykrywalny przez radary pracujące na niższej częstotliwości niż powszechnie używane radiolokatory namierzania i sterowania systemów OPL . Ta właśność utrudnia użycie systemów OPL lecz nie zapobiega wyryciu samolotów o "stealth" . Ani F-117 ani F-22 ani F-35 nie są niewykrywalnymi samolotami lecz płatowcami z zastosowaniem technik techniki mające na celu zmniejszenie możliwości ich wykrycia . IRAN to nie państwo całkowicie zacofane techniczne i posiada systemy wykrywające takie obiekty . Brak mu najwyżej jeszcze metod szybkiego i precyzyjnego zwalczania tych samolotów . Możliwy atak samolotów F-35 w okolice Teheranu raczej jest możliwy z lotu niskoprofilowego z terytorium Azerbejdżanu pod osłoną gór i szybki wylot nad wody Morza Kaspijskiego z odpaleniem pocisków i ucieczka na terytorium Azerbejdżanu . Możemy mieć z takim scenariuszem działań do czynienia i Iran to zaobserwował i daje wyraźny sygnał Baku , że koniec takiej zabawy w . Następny raz cośtakiego skończy się poważniejszymi retorsjami . Nasze "wolne" media na pewno tego jasno nie powiedzą nawet gdyby Iran przesłał takie informacje do agencji prasowych . Musi być wyraźna przyczyna takich działań a to może być też koniec sukcesów Azerbejdżanu w konflikcie z Armenią .

Kot
niedziela, 3 października 2021, 20:23

Nasze wolne media są 20 razy bardziej wolne niż rosyjskie.

Davien
niedziela, 3 października 2021, 18:14

Owszem, sa wykrywalne ale ze znacznie mniejszej odległosci niz normalne samoloty( dla starego F-117 to było 6x mniejsza odległość) A F-35I juz latały nad Bandar Abbas i koło irańskich zakładów nuklearnych co przypłacił stanowiskiem dowódca OPL Iranu. Aha, do tej pory nikt, nawet "przodująca radziecka nauka" nie wymyslił jak wsadzić glowice na fale długie do jakiejkolweik rakiety plot czy pow-pow:))

wtorek, 5 października 2021, 23:07

Synku cały czas mylisz trudnowykrywalność z niewykrywalnością. Jak już wiem gdzie szukać to bez problemu syneczku znajdę. Tak jak swego czasu serbowie znaleźli za pomocą dużo prymitywniejszych środków.

ppp
niedziela, 3 października 2021, 21:38

Zgadzam się ,że F-35 ma szanse w ograniczonym interwale czasowym działac w przestrzeni powietrznej Iranu jednak taktyka jego użycia musi uwzględniać szereg ograniczeń . Strategia użycia F-35 nie może uwzględniać tych ograniczeń i trzeba sobie zdawać sprawę z możliwości wykrycia samolotów i zastosowania innych środków obrony niż typowych dla wcześniejszych generacji płatowców . Ich rzewaga polega na tym czasie uzyskanym od czasu uzyskania a podniesieniu w powietrze onnych środków do zwalczania celów powietrznych . Szansa na niespodziewany atak na obiekty w głębi terytorium Iranu jest jedynie z terytorium Azerbejdżnu przy wykorzystaniu ukształtowania terenu . I możliwe , iż z takim scenariuszem mieliśmy do czynienia jeżeli chodzi o atak na obiekty w okolicy Teheranu .

Davien
poniedziałek, 4 października 2021, 12:05

Panei ppp, latały niewykryte koło bazy w Bandar Abbas i silnie strzezonych zakładów nuklearnych Iranu wiec jak widac zwycajnei nie masz racji. Aha jakie środki chcesz zastosowac przeciw F-35 jak twoje OPL nie jest w stanie ich namierzyc a twoje samoloty podobnie . Natomiast w druga stronę F-35 wykrywaja bez problemu wrogie maszyny jak i radary i to całkowicie pasywnie.

wtorek, 5 października 2021, 23:08

Nigdzie nie latały a wyprawę nad Syrię przypłaciły spotkaniem z bocianem.

Milutki
sobota, 2 października 2021, 11:26

Wokół granic Iranu w ostatnich latach dużo się dzieje - wzrost znaczenia Turcji w północnym Iraku, odzyskanie części Górskiego Karabachu przez Azerbejdżan i wydłużenie granicy z Iranem, przejęcie władzy przez Talibów w Afganistanie z pokonaniem w ciągu około tygodnia rebeliantów z Pandższiru. Wszystkie te wydarzenia są korzystne dla sąsiadów Iranu, powodują że rosną oni w siłę. Żadne z tych wydarzeń nie było wymierzone w Iran ale Iran traktuje je jako wrogie sobie , groził już Turcji , Azerbejdżanowi, Pakistanowi, te obecne ćwiczenia wojskowe też są aby grozić Azerbejdżanowi. To pokazuje jak działa reżim w Iranie, on czuje się silny gdy wszyscy w koło są słabi i pogrążeni w wojnie , konflikt żywi ten reżim. Turcja, Azerbejdżan, Pakistan jednak nie boją się Iranu, cały czas trzymają wyciagnietą rękę do zgody i współpracy, tak samo naród irański nie jest traktowany jako wrogi, bo Turcja , Azerbejdżan i Pakistan są silne siłą swoich narodów i sprawnością swoich państw, oni aby być silni nie potrzebują słabości innych. Warto to porównać z graniczącymi z Iranem państwami Zatoki Perskiej, tamtejsze kraje panicznie boją się Iranu, ich monarchowie nie mają poparcia w swoich narodach które nie będą za nich walczyć , ci przywódcy mogą tylko liczyć na skuteczność swojego terroru, przekupstwa i wsparcia zagranicy .

Jan
sobota, 2 października 2021, 13:09

Świetny komentarz! 10/10

Davien
sobota, 2 października 2021, 12:40

Milutki, dawno sie tak z twojej kiepskiej propagandy nie usmiałem:)) To Iran sie panicznie boi zaczepiać państwa sunnickie bo dobrze wie jakby skończyło sie to dla niego: totalna anihilacją szyitów uwazanych za sunnitów za heretyków.

niedziela, 3 października 2021, 15:11

Boi się zaczepiać? No litości. Liban, Syria, Irak, Jemen. Tak, rzeczywiście boi się zaczepiać. Brawo ty.

Davien
niedziela, 3 października 2021, 18:16

Wow, a gdzie Iran zaczepił te państwa bezposrednio?? Nie ichtamnietku, jedyne co robia to wysyłają terrorystów i sponsoruja proiańskei bojówki. W Jemenie tez jakos nie ma jednostek irańskich walczących z AS:))

param
niedziela, 3 października 2021, 21:16

Jasne. Są tony sprzętu i tysiące szkolonych czy finansowanych ludzi. Rozumiem, że dla ciebie "zaczepienie" oznacza tylko bezpośrednią inwazję z udziałem miliona żołnierzy?

Davien
poniedziałek, 4 października 2021, 12:07

Nie dziecko, zaczepienie nie oznacza wojenek proxy gdzie Iran twierdzi że ich tam niet, ale własnie działąnie owarte. jakoś AS nie ukrywa że działa w jemenie. Iran tylko w Iraku i Syrii walcząc z ISIS działał otwarcie.

wtorek, 5 października 2021, 23:12

AS nie ukrywa i dostaje w 4 litery. Co by się z AS stało jakby Iran nie ukrywał? A tymi manewrami Iran stawia Azerów do pionu, Irańskie drony szybciutko pokazałyby azerom kto co może, bo Irańskie srodki WRE bez problemu poradziłyby sobie z "azerskimi" BSL-ami.

param
poniedziałek, 4 października 2021, 16:28

Wykluczając wojny proxy wykluczyłeś większość militarnych sposobów projekcji siły jakimi posługuje się dzisiejszy świat. No ale u ciebie to juz nic nie zdziwi.

Tweets Defence24