Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Fot. A. Hładij/Defence24.pl

IDET 2017: Lekki samochód terenowy dla czeskich sił specjalnych

Jednym z pojazdów pokazywanych na targach IDET 2017 był samochód Perun ST przeznaczony dla sił specjalnych, wyprodukowany przez czeską firmę SVOS.

Czeska firma SVOS stworzyła samochód opancerzony dla sił specjalnych o nazwie Perun ST. Prace badawczo-rozwojowe nad tym typem samochodu, w którego produkcji wykorzystano części i podzespoły posiadające certyfikację NATO, trwały cztery lata, sfinansowano je ze środków własnych producenta. Cztery egzemplarze pojazdu Perun ST (Soft Top) trafią do żołnierzy czeskich w 2018 r.

Fot. A. Hładij/Defence24.pl

Firma SVOS zaprojektowała Peruna jednak głównie z myślą o eksporcie, dlatego już w tej chwili zapowiadane są jego liczne potencjalne wersje - lekki transporter piechoty, pojazd zwiadowczy, samochód wsparcia działań SWAT, pojazd policyjny do kontrolowania zamieszek, ambulans wojskowy i wóz zabezpieczenia logistycznego.

Samochód ma długość 6030 mm, szerokość 2300 mm i wysokość 2600 mm. Promień skrętu wynosi 12 m, a prześwit od 315 do 415 mm. Sześciocylindrowy silnik chłodzony wodą o mocy 240 kW przy 2200 obrotach na minutę i automatyczna sześciobiegowa skrzynia biegów pozwalają osiągać prędkość maksymalną 110 km/h na drodze. Zasięg pojazdu to 700 km, a jego maksymalna masa operacyjna to 13000 kg. Perun może pokonywać wzniesienia o kącie do 45 stopni, rowy o szerokości 850 mm. Jest przystosowany do pokonywania brodów o głębokości maksymalnej do 1,5 mm.

Fot. A. Hładij/Defence24.pl

Perun ST jest chroniony przed pociskami i wybuchami min pancerzem zgodnym z normą STANAG 4569.

Uzbrojeniem pojazdu mogą być karabiny maszynowe kalibru 12,7 i 7,62 mm i granatnik automatyczny. Perun wyposażony jest też w wyrzutnie granatów dymnych.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (6)

  1. kpr. rez

    Jak zobaczylem Kryla to bylem wsciekly, ze taki brzydki. No ale Czesi sa lepsi - jest jeszcze brzydszy od naszego Kryla. Znaczy sie, nie jest jeszcze tak zle z naszym dizajnem :)

  2. Marek

    Jeszcze nie odezwali się rodzimi esteci, którzy nagminnie czepiają się do wyrobów polskiej zbrojeniówki? A szkoda, bo ciekaw jestem, czy miłośnicy sztuk pięknych zwróciliby uwagę na pewne szczegóły tego wyjątkowo "urodnego" pojazdu i wyciągnęliby ze zdjęć odpowiednie wnioski?

    1. mat Eusz

      Przecież to wyrób czeski, więc "rodzimi esteci" będa go chwalić. Gdyby ów był polski, zrobiliby wszystko by go uwalić.

  3. Alexxx

    Niestety ładniejszy od KRYLA :)

    1. Marek

      Nie widziałem jeszcze brzydszego od tego samochodu pojazdu. Tyle tylko, że jego uroda i "bojowy wygląd" w odróżnieniu na przykład od posiadanych przez niego czterech kół skrętnych guzik mnie interesuje.

  4. QDark

    A tak krytykowaliście wygląd Kryla, niektórzy nawet nie wyobrażali sobie brzydszego a tu masz, Czesi nas pobili :)

    1. Bartek

      Po pierwsze to ten Perun jest całkiem spoko dla oka (lepszy niż niektóre wynalazki naszego AMZ) a po drugie to im prostsza budowa tym coś jest tańsze (i szybsze) w wyprodukowaniu.

  5. rozczochrany

    Zauważcie że ten pojazd ma 2 osie skrętne, niezłe własności trakcyjne, ochronę. Ciekawi mnie co przy współpracy z Czechami będzie produkowane w Cegielskim.

  6. AM

    Kanciak, kwadraciak, grubo ciosany. W ten sam deseń co krytykowany za stylistykę Jelcz. No, ale zaraz wysypie się 50 komentarzy z cyklu: jaki on nowoczesny, bojowo wyglądający i w ogóle gdzie nam do czeskiej techniki.

    1. CB

      Różnica jest taka, że oni to zbudowali w 4 lata i do tego ze środków własnych. U nas buduje się wszystko przynajmniej lat kilkanaście, wyciągając miliony z budżetu i będąc przez ten czas na utrzymaniu podatników.

Reklama