Siły zbrojne
Polskie F-16 lecą do Estonii
Polski Kontyngent Wojskowy liczący do 150 żołnierzy i pracowników wyposażonych w cztery samoloty F-16 będzie od niedzieli do 15 maja 2020 r., uczestniczył w misji NATO patrolowania nieba nad krajami bałtyckimi — wynika z postanowienia prezydenta Andrzej Dudy.
W piątek w Monitorze Polskim opublikowane zostało postanowienie prezydenta, zwierzchnika Sił Zbrojnych o użyciu Polskiego Kontyngentu Wojskowego w składzie sił NATO w misji wojskowego nadzoru przestrzeni powietrznej Republiki Estońskiej, Republiki Litewskiej i Republiki Łotewskiej (Baltic Air Policing)
Zgodnie z postanowieniem głowy państwa, przez pół roku — od 15 grudnia 2019 r. do 15 maja 2020 r. - w misji Baltic Air Policing zostanie użyty Polski Kontyngent Wojskowy o liczebności do 150 żołnierzy i pracowników wyposażonych w cztery samoloty F-16 wraz z niezbędnym zabezpieczeniem.
Polski Kontyngent Wojskowy jest podporządkowany operacyjnie Naczelnemu Dowódcy Sił Sojuszniczych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Europie a pod względem kierowania narodowego — Ministrowi Obrony Narodowej za pośrednictwem Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Za współpracę z dowódczymi organami NATO w zakresie kierowania działalnością i zaopatrywania PKW jest odpowiedzialny minister obrony narodowej.
Polscy lotnicy z myśliwcami F-16, poprzednią, czteromiesięczną, misję Baltic Air Policing zakończyli w maju br., przekazując ją Węgrom z myśliwcami JAS-39, których wspierali Hiszpanie z F-16.
Czytaj też: Błaszczak pożegnał żołnierzy jadących do Libanu
Baltic Air Policing polega na patrolowaniu przestrzeni powietrznej nad Litwą, Łotwą i Estonią, które nie mają własnego lotnictwa myśliwskiego. Misja trwa od wejścia tych państw do NATO w 2004 roku. Członkowie NATO wysyłają swoje samoloty na kilkumiesięczne zmiany. Jednym z głównych zadań Baltic Air Policing jest przeciwdziałanie naruszeniom przestrzeni powietrznej przez lotnictwo rosyjskie oraz monitorowanie ruchu wojskowych statków powietrznych Federacji Rosyjskiej.(
Gds
Mam nadzieję, że zdecydują się latać razem z zasobnikiem rozpiznania. Dobrze jest posiadać własną, aktualną bazę zdjęć dla całego wybrzeża Bałtyku. Przelot nad przsmykiem suwalskin to świetna okazja do pstrykania fotografii. I do rozpoznania radioelektronicznego.
Davien
A mysli pan ze nie latały? Zasobniki sa od lat, ale takich rzeczy sie nie nagłasnia.
Gość 444
Mam pytanie, czemu Nasze F-16 nie są modernizowane do najnowszej wersji?Kiedy zakup najnowszych F16 plus zakup F18 Growler do walki elektronicznej bo takich nie mamy A są bardzo potrzebne plus zakup F-15xe i na koniec F-35 trzeba umieć negocjować z Amerykanami
A77
To ja jeszcze dodam do tej listy B-1, B-2, B-52, X-37, F-14... i co tam Amerykanie jeszcze zrobili. Im więcej różnorodności tym lepiej. Zwłaszcza finansowo i logistycznie, no nie?
F-16 nie są modernizowane bo to by było bez sensu, F-16 block 52 są nadal nowoczesne i spełniają wymagania. co Growlera
Ok bajdur
Zakup prznajmnie 16 f16-v Block 72 jest knieczny. Niezależnie od tego 16 f15x. I możemy czekać na te obiecane f35a, tylko, że szesnaście sztuk wystarczy.
ip
Czy zostajemy bez obrony, skoro MIGi są uziemione a reszta F16 Jaszczembi są zdekompletowany i pozbawionych amerykańskich kodów nadzoru? A może coś tam inaczej.
MMA
Coś tam inaczej, dwie eskadry bojowe w PL są zawsze do dyspozycji, kto ci takie zeczy opowiada, dodam że wszystkie to F16
Rex
Kody nadzoru? a może kody do sracza? a może kody do szafek ubraniowych? Te banialuki o kodach były śmieszne 10 lat temu.
ip
Skoro Polsce nie zaproponowano budowy i obsługi Centrum Obsługi Samolotów amerykańskiej firmy Boeing i Airbus w strefie ogromnego lotniska transkontyntalnego koło Łowicza (pomimo naszej tradycji lotniczej) a zlokalizowano ją w litewskich Szawle to oznacza, że Litwini mają lepszych fachowców, spełniają wymagania tych firm. Może i f16 polecą tam na naprawy? Ale ktoś kogoś syna, pomimo takiego huraoptymizmu...Pozostają nam marzenia o samochodach elektrycznych, bo Koreańczycy wybrali również Węgry jako miejsce produkcji baterii do tych "elektryków" pomimo zapewnień o lokalizacji fabryki w Polsce. Jak to wszystko interpretować i komu wierzyć? Wszyscy Nas lekceważy.
Meska
Nadal jestem zdania, że kraje bałtyckie powinny zacząć myśleć o zakupie myśliwców choćby i używanych. Nie dociera do mnie argument, że małe kraje to ich nie stać. Po prostu zostali troche rozleniwieni przez NATO. Po co kupowac skoro Polak czy Holender nad nami lata nie? Polska też zbyt często uczestniczy w tym programie Baltic Air Policing. Samoloty się zużywają a nie mamy ich sprawnych zbyt dużo.
gliwiczanin
Masz rację. Kraje bałtyckie razem przeznaczają więcej pieniędzy na zbrojenia niż np. Chorwacja, która ma swoje siły powietrzne. Co prawda małe, ale zdolne przynajmniej do patrolowania swojej przestrzeni powietrznej. Chorwacja zresztą planuje wymianę starych po sowieckich maszyn na używane zachodnie konstrukcje. Litwa, Łotwa, Estonia razem mogłyby sfinansować leasing Gripenów podobnie jak to robią Czechy czy Węgry.
panako
czemu F-16 a nie MIGi lub Su One sie idealnie nadaja do takiego rekreacyjnego latania. F-16 powinny byc szanowane, nie mamy ich zbyt wiele.
Gnom
Spróbuj tej rekreacji. Postój kiedykolwiek w jakimś dyżurze, nawet nie bojowym - potem pogadamy.
Pjoter
Kto za to płaci?
Jojo
Nie pół roku tylko 5 miesięcy
Strażnik Teksasu
Za nasze podatki!!!
ale jaja
a płacisz podatki ?
CB
I dokładnie tak samo mówią Teksańczycy w sprawie "ochrony" jakiejś tam Polski. 99% z nich nawet nie wie gdzie ten kraj leży...
Ja
Hiszpania nie ma f16 z tego co pamiętam. Mają Hornety i Eurofightery
bob budowniczy
Hiszpanie mają C16 czyli eurofightery
Ssman
Ha ha 4 f16 dlaczego nie mamy co najmniej 500 samolotow,można by kupić żeglarskie my wolimy 500 plus
ja
Czemu tak często?
Twardy
Hiszpanie z F-16 hmm niemożliwe. Chodzi o F-18
ppp
Hiszpanie nie mają F-16 ;)