Reklama

Nowy transporter dla Polski? Jest deklaracja prezydenta

Transporter opancerzony Terrex
Transporter opancerzony Terrex
Autor. Ministerstwo obrony Singapuru

Prezydent Andrzej Duda przebywa obecnie w Singapurze. To kolejna część jego podróży do krajów Azji Południowo-Wschodniej. Spotkał się m.in. z prezydentem kraju oraz przedstawicielami firmy ST Engineering. Jest to jeden z potencjalnych dostawców technologii do programu Nowego Kołowego Transportera Opancerzonego.

Podczas briefingu dla polskich dziennikarzy Duda podsumował dotychczasowe punkty wizyty w Singapurze, zwracając uwagę na spotkanie w siedzibie firmy ST Engineering, działającej na rynku technologii obronnych, a także rozmowy z prezydentem tego kraju, Tharmanem Shanmugaratnamem. Duda relacjonował, że podczas spotkania z prezydentem Singapuru poruszył zagadnienia dotyczące m.in. współpracy gospodarczej, a także inwestycji. Jak zaznaczył, wśród tematów rozmów znalazły się też współpraca w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego, obronności i nowych technologii.

W odniesieniu do rozmowy z zarządem ST Engineering powiedział: „Mamy nadzieję, że firma ta będzie współpracowała z naszymi podmiotami. Zainteresowana jest potencjalnie Polska Grupa Zbrojeniowa i WB Electronics. (…) Przedmiotem zainteresowania strony singapurskiej jest także produkcja wozu bojowego – we współpracy z polskimi firmami – w miejsce dotychczas produkowanego wozu Rosomak, na licencji fińskiej Patrii”. „Zachęcaliśmy w związku z tym do większego zainteresowania współpracą z Polską i o tym głównie, dzisiaj rozmawialiśmy w siedzibie firmy z jej zarządem” - stwierdził.

Reklama

Przekazał, że duże firmy singapurskie są zainteresowane rozwojem polskiego Centralnego Portu Komunikacyjnego i możliwościami inwestycyjnymi, jakie daje ta inwestycja. Przywódcy omówili też kwestie związane z działalnością singapurskiej firmy PSA w porcie w Gdańsku. PSA jest jednym z największych operatorów portowych na świecie. Ma ponad 70 terminali morskich, kolejowych i śródlądowych.

Prezydent Duda podczas wizyty w Singapurze.
Prezydent Duda podczas wizyty w Singapurze.
Autor. Marek Borawski/KPRP X

Zdaniem prezydenta Dudy liczba inwestycji planowanych przez singapurskie firmy będzie się zwiększać.

Czytaj też

„Singapur patrzy na Unię Europejską m.in. przez pryzmat Polski, widzi poprzez Polskę duże możliwości rozwoju swoich różnych zamierzeń biznesowych w przestrzeni UE. Zapewniałem więc pana prezydenta, że możemy stanowić dla Singapuru taką swoistą bramę do Unii Europejskiej, i że Polska ze swoimi perspektywami rozwojowymi (…) jest znakomitym punktem wyjścia do tego, aby dynamicznie realizować rozwój” - oświadczył Duda.

Singapurska firma ST Engineering jest producentem rodziny transporterów opancerzonych Terrex. Jej najnowszym członkiem jest pojazd Terrex S5, promowany od 2024 roku. Wybrane elementy pojazdów rodziny Terrex mogłyby stanowić bazę dla Nowego Kołowego Transportera Opancerzonego, który ma być dostarczany przez Polską Grupę Zbrojeniową. Rozważane jest opracowanie NKTO we współpracy z partnerem zagranicznym, a jednym z potencjalnych partnerów jest Singapur.

O tym, jak wyglądają przemysł zbrojeniowy i siły zbrojne Singapuru, można przeczytać pod tym linkiem.

Fot. Limkopi/Wikimedia Commons/CC BY SA 3.0.
Fot. Limkopi/Wikimedia Commons/CC BY SA 3.0.
Reklama
Źródło:PAP / Defence24
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (7)

  1. Imper

    Nie potrafię uwierzyć w to, że nasze R&D nie potrafi stworzyć własnego NKTO! Od ponad dwóch dekad mamy postępujące kompetencje w zakresie rozwoju i udoskonalania KTO i podróżujemy po świecie by zbierać know-how ...

    1. Essex

      ja bym uderzył do Somalii oni pewnie za ułamek ceny pozyskaja dla nas cała technologię budowy dowolnego transportera na swiecie

  2. Taki jeden

    A ten terrex to pływa ? :)

    1. Anty 50 C-cali

      A taki Roś z wieżą z Spajkami..to pływa...?

    2. MiP

      Niby może ale ten zapas pływalności jest tak mały że wolą tego nie testować i temu powstała łódka na kółkach Rosomak L

    3. Essex

      No pływa....coś ci rozrysować?????

  3. Kong

    To naprawdę żenujące. Od ponad 20 lat budujemy Rosomaka. Udoskonaliliśmy go. W znacznym stopniu przyczyniliśmy się do tego, że Patria stała się znana na arenie międzynarodowej. I co teraz? Szukamy nowego licencjodawcy dla pojazdu, który powinniśmy byli zaprojektować sami. Turcy, Izraelczycy i Koreańczycy przecierają oczy ze zdumienia, że Polacy – mimo takiego doświadczenia – nie potrafią zbudować własnego KTO. I co? Za 20 lat znowu będziemy szukać kogoś, kto sprzeda nam kolejną konstrukcję. To po prostu niewiarygodne. Nie mam już siły.

    1. ALBERTk

      Po pierwsze chodzi o czas. Borsuk powstawał 10 lat w bólach. Druga sprawa to, taniej jest pozyskać licencję niż zaprojektować samemu.

    2. Siapiej

      Bo Rosomak jak Łabędy to firma której wszystko trzeba podać na tacy. 37 milionowy naród i nie potrafimy sami skonstruować transportera opancerzonego. Nie mamy własnych silników spalinowych. To chociaż wejdźmy w joint venture z Tatrą i zróbmy Skota nowej generacji? Nie, bo nam honor nie pozwala zwrócić się do Czech. Podobnie było z samolotem szkolno - bojowym.

    3. Essex

      Serio Albercik...taniej????? to co przepraszam przez 20 lat budowania Rosomaka robili????? spali? brali kasę za leżenie do góry oragnem? z tym brakiem czasu to już bym sobie darował, jakoś mamy 4 lata na 116 bBorsuków bez znaczenia prawda? ciężki BWP za ile lat?10? to i na nowego Roska czas jest tylko trzeba umieć to robić a nie tylko jak małpki klepać niezmieniona konstrukcję przez lata i nie potrafić tego wykorzystać

  4. Essex

    Jesteśmy mistrzami w wynajdywaniu niszowych konstrukcji jakby dookoła nas nie było nikogo chętnego do współpracy. Zgaduję....Singapur po Korei chce przeżyć okres rozkwitu otwierając sektor kredytowy dla Polski? co jeszcze mają? zabójcze balony? jakies kolejne samoloty defiladowe????? żenada aby po 20 latach klepania Rosomaka jedynie co udało się zrobić i pozyskać tajemną wiedzę to wydłużenie go o 60cm....to pewnie ta znakomita nasza myśl techniczna co nie potrafi opracować własnej konstrukcji...ba nawet skopiować i ulepszyć! z czym do ludzi, pośmiewisko i tyle.

  5. SAS

    A co jest nie tak z fińską platformą, że trzeba szukać w Singapurze? Jak to się ma, do straszenia wojną? Czemu nie ma regularnych zakupów partii Rosomaków? Ile Rosomaków już pojechało na Ukrainę?

  6. Był czas_3 dekady

    Opracujmy sami NKTO, a wybrane elementy pojazdów rodziny Terrex możemy wykorzystać gdyby się okazało, że nie mamy ich w ofercie naszej zbrojeniówki, naszego przemysłu. Będziemy niezależni, będziemy sami decydować o jego kształcie i parametrach. Tak to widzę.

    1. Chyżwar

      Też tak uważam.

  7. Buczacza

    Ostatnia objazdowa w sezonie. I w ogóle...

    1. Adamus13

      Zwiedzanie świata na nasz koszt.

    2. Chyżwar

      @Adamus13 To startuj na prezydenta. Jak wygrasz, też będziesz zwiedzał.

Reklama