Reklama

Siły zbrojne

Francuska marynarka odebrała pierwsze ulepszone ATL2

Atlantique 2 (ATL2). Fot. dassault-aviation.com/
Atlantique 2 (ATL2). Fot. dassault-aviation.com/

Francuska Generalna Dyrekcja Uzbrojenia (DGA - Direction générale de l’armement) poinformowała o odebraniu pierwszych morskich samolotów patrolowych Bréguet 1150 Atlantique  2 (ATL 2) w nowej specyfikacji.

Kontrakt na modyfikację 18 z użytkowanych obecnie 22 samolotów ATL 2 podpisano w październiku ubiegłego roku, podczas targów Euronaval. Dostawy samolotów w nowej specyfikacji zaplanowane są na lata 2019-2025. Osiągnięcie gotowości operacyjnej pierwszych sześciu maszyn zgodnie z harmonogramem ma nastąpić pod koniec roku 2021 - oznacza to dostawę tych samolotów, zakończenie procesu szkoleniowego załóg pierwszych samolotów oraz uruchomienie centrum szkoleniowego dla załóg i personelu naziemnego. 

image
Atlantique 2 (ATL2). Fot. Maksymilian Dura

W modernizacji ATL2 uczestniczą zarówno podmioty publiczne jak i prywatne - prywatnymi są Naval Group, Thales i Dassault Aviation. Państwo reprezentuje Service Industriel de l’Aéronautique. Cały proces jest dwufazowy - w pierwszej fazie przedłużany jest resurs płatowców i usuwane są uszkodzenia związane z upływem czasu. W drugiej instalowane są ulepszenia związane z wymaganiami współczesnego pola walki. 

Najważniejszą modyfikacją jest instalacja nowego radaru - Thales Searchmaster. Jest on zbudowany w oparciu o antenę z aktywnym skanowaniem wiązki (AESA) i korzysta z rozwiązań, które zostały użyte w samolotach Rafale. Jednakże zastosowane zostało na nim nowe, opracowane przez Naval Group, oprogramowanie zainstalowane na zbudowanych przez (SIAé) zmodernizowanych  konsolach operatorów.  W połączeniu z nowym systemem obróbki materiału zgromadzonego z boi sonarowych oraz nową głowicą elektrooptyczną Wescam MX-20 (znaną m.in. z amerykańskich samolotów P-8A Poseidon) pozwoliło to na stworzenie jakościowo nowego systemu zobrazowania sytuacji taktycznej oraz system planowania misji.  Modyfikacji poddano też system kierowania ogniem, co pozwoli na jego dalsze modyfikacje w przyszłości, by mógł być dostosowywany do nowych rodzajów broni. 

image
Atlantique 2 (ATL2). Fot. dassault-aviation.com/

Atlantique to francuski samolot patrolowy (może też być używany do wsparcia operacji lądowych - zarówno do wskazywania celów jak i do bezpośredniego ich atakowania), zaprojektowany jako następca Lockheeda P-2V Neptune. Samolot zaprojektowano w biurze konstrukcyjnym  Bréguet Aviation, ale za jego budowę odpowiedzialne było wielonarodowe konsorcjum Société d'Étude et de Construction de Breguet Atlantic. Pierwszy lot odbył w 1961 r., dostawy rozpoczęły się w 1965 r. Od 1984 r. produkowana była obecnie użytkowana wersja Atlantique 2, wyróżniająca się nową aparaturą oraz nowymi silnikami. Samolot użytkowany jest obecnie tylko we Francji (wszystkie maszyny stacjonują w bazie w Lann-Bihoué) - wcześniej użytkowany był także przez RFN (zastąpiony został przez przejęte z Holandii P-3C Orion), Włochy (tam zastąpiły go zmodyfikowane samoloty ATR-72), Holandii (zastąpiły go P-3C Orion) oraz Pakistan. Samolot napędzają dwa turbośmigłowe silniki Rolls-Royce RB.109 Tyne o mocy 6100 KM każdy, jego załoga liczy 12 osób (w tym piloci), w powietrzu może przebywać maksymalnie przez 18 godzin i przenosić do 3500 kg ładunku (boje sonarowe, torpedy, bomby głębinowe). Po zakończeniu obecnych modyfikacji ma być utrzymany w służbie nie krócej niż do 2030 r.

Reklama

Komentarze (7)

  1. rezerwa 77r.

    może to być szansa dla POLSKI ????? lub SZWEDZKI PROJEKT

  2. Pim

    Rządu Vichy nie pamięta, ale wiekowo jest zbliżony do B-52, TU-95, IŁ-38, Herculesa.

  3. Davien

    Adam liczy sie to co w srodku a nie wyglad. To maszyna ZOP znacznie ważnijsze jest wyposazenie niż opakowanie.

  4. Pim

    A uniesie? Atlantique a Bryza to dwa zupełnie inne samoloty.

  5. Posgjkjb

    Gonią tego Posejdona a tak 18h na Atlantyk to za mało

  6. Adam S.

    Wygląda jakby był dziadkiem B-52 i pamiętał rząd Vichy.

  7. miras

    Można by było zaadaptować go do naszej M 28 bryza

Reklama