Reklama

F-35 dla polskich pilotów [Defence24 TV]

31 stycznia 2020, 12:30

Ministerstwo Obrony Narodowej podpisze dziś umowę na zakup 32 samolotów F-35A wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Jakie możliwości mają te myśliwce, kiedy rozpoczną się dostawy i co obok samych maszyn obejmuje kontrakt? Na te pytania odpowiada Juliusz Sabak, redaktor Defence24.pl. Zapraszamy do obejrzenia nagrania.

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 76
magic
niedziela, 23 lutego 2020, 13:00

Mamy somoloty wielozadaniowe teraz czas na satelitę i lotniska oraz całą logistykę kompatybilny helikopter oraz rozwijanie polskiego przemysłu rakietowego średniego zasięgu

prezes
poniedziałek, 17 lutego 2020, 09:52

Dla tych którzy narzekali że kupujemy F-35 bez offsetu. Niech poczytają o miliardzie dolarów który rząd USA przeznaczy na wsparcie inwestycji w energetykę dla krajów Trójmorza. Oczywiście nie wszystkie te pieniądze trafią do Polski jednak pewnie znaczna część. Co więcej, w sposób kapitalny zwraca to uwagę firm prywatnych na region, więc jak to w takich sytuacjach bywa deklaracja tak poważnego rządu jak rząd USA przyciągnie wiele wiele innych inwestycji. Firmy prywatne nie mogą lekceważyć dró którymi płyną kapitały i podąża za trendem. Dla wątpiących, tylko USA dba o własne interesy i je rozumie geopolitycznie w skali świata i tylko USA jest wiarygodnym partnerem w tym globalnym bałaganie i niestety, powtarzam niestety w bałaganie który jest w UE. Oczywiście USA gra przede wszystkim "dla siebie" a zadam pytanie kto nie ? Im będziemy bardziej wiarygodnym, zasobniejszym technologicznie i militarnie wartościowym partnerem dla USA tym bardziej będziemy korzystać na wzajemnych relacjach. Ogromny powtarzam ogromny potencjał rozwoju wzajemnych relacji gospodarczych pomiędzy Polską a USA daje szansę dokonania przez Polskę kolejnego skoku cywilizacyjnego na miarę tego jaki dokonał się np w Japonii czy (szczególnie dobry przykład) Korei Południowej.Wystarczy porównać naszą wymianę handlową z Niemcami i z USA aby zobaczyć ile w relacjach gospodarczych z USA mamy jeszcze do zrobienia. Niemcy są bliżej to prawda i ich gospodarka jest fantastyczna, jednak USA ma nieporównywalnie więcej do zaproponowania a i kulturowo i mentalnie i historycznie i ostatnio również nawet językowo znacznie nam do USA bliżej mimo że dzieli nas ocean.

Waldi
środa, 19 lutego 2020, 11:41

Z tej kasy nic nie trafi do Polski tylko USA rozwinie swoje interesy energetyczne aby lepiej doić kaskę z tej części świata. Nie ma nic za darmo, tak jak programy Wisła Homar. F-16, F-35. A nasz przemysł nie ma nic poza pudrowanuem maszyn. A w wielu tych przetargach mogliśmy mieć pełen transfer technologi. A i jeszcze Narew czeka na zepsucie, Możemy produkować rakiety cam dla siebje na okręty i lond no i na export, jak widzę poprzednie sprawy to i na to nam wielki brat nie pozwoli. Smutna nasza polityka a historia nic nie uczy

Seb
niedziela, 16 lutego 2020, 17:30

Szkoda. Trzeba bylo brac gripeny razem z technologia i offsetem. Tutaj stawial bym na ilosc.

Var
poniedziałek, 17 lutego 2020, 00:35

Po tym jak Szwedzi traktują Brazylijczyków i jaką na razie pokazali ofertę dla Finów w HX Challenge to tez bym brał. Zwłaszcza jak kiedyś chciałoby się robić coś swojego. Cena godziny lotu I łatwość podstawowej obsługi bezkonkurencyjna. Może należy kupić 12-24 Gripenow E lub F do treningu? Mam nadzieję ze to są bajki o tym ze do 10 lat stealth w formie jaka jest teraz straci na znaczeniu.

Var
środa, 12 lutego 2020, 11:00

Ooo poprzedni komentarz nie przeszedł. Jaka szkoda. F35 jest na dzień dzisiejszy dobrym samolotem zwłaszcza dla niektórych scenariuszy. Jest jednak drogą i bardziej od innych kłopotliwą maszyną w utrzymaniu. W polskich warunkach, przede wszystkim budżetowych, będzie więcej stał w hangarze niż latał. Dobrze że kupili te 8 symulatorów bo te będą wykorzystywane. Teraz dla pilotów przydałoby się jeszcze coś na czym będą latać.

dropik
środa, 12 lutego 2020, 10:11

Realnie to te samoloty będą bronić Niemiec i Danii bo w Polsce nie będzie warunków do ich bezpiecznej eksploatacji . Wszystko to przez braki w OPL i zagrożenie Iskanderami które niestety latają za daleko i trafiają zbyt blisko celu :P także z Niemiec w oparciu o latające tankowce dotrą gdzieś okolice Wisły i dalej nie będą się zapuszczać.

Tomasso
piątek, 14 lutego 2020, 01:51

A dlaczego, skoro na pierwsze samoloty mamy czekac do 2025, nasi piloci nie szkola sie juz teraz, chociazby w symulatorach? Wsiedliby wtedy na pewniaka w nowki nie smigane i juz mogliby teoretycznie no i praktycznie swiezy narybek? Moze ma to jakis sens?

Navigator
środa, 5 lutego 2020, 15:15

Chłopaki z Łasku zrobili listę chetnych na to szkolenie Przypominam że kryterium to angielski dla lotników a więc liczba chętnych ograniczona

sure
poniedziałek, 3 lutego 2020, 01:17

Brawo, brawo, brawo!!! Aż mi się nie chce wierzyć, że PL po raz 1 w życiu kupuje coś co jest najnowsze i najlepsze na świecie. A nie jakies caracale-nie sprawdzone, awaryjne i akurat nam do "szczescia" najbardziej potrzebne hmmm

Chriss
czwartek, 27 lutego 2020, 23:17

Opowiedz o tych awariach Caracali. Potem podaj powody dlaczego i w jaki sposób zakupiły je siły zbrojne Francji bez sprawdzenia przez odbiór techniczny. O innych odbiorcach zagranicznych nawet nie wspomnę. Na koniec podaj źródło swoich rewelacji. Chciałbym je zweryfikować...

dropik
środa, 12 lutego 2020, 10:05

zgadzam się. szkoda tylko , że te pieniądze poszły na "duperele" , a mogły realnie rozwiązać problem śmigłowców na 10 lat. Nie ma to jak sobie strzelić w stopę :P

pragmatyk
niedziela, 9 lutego 2020, 13:23

Dobrze napisałeś kupuje ,bo jeszcze długo ich nie będzie ,10 lat to sporo,oby potem się przydały,ale tylko do szkolenia.

Bogdan
poniedziałek, 3 lutego 2020, 20:16

Tylko że coś jest najnowsze nie jest żadnym argumentem. A śmigłowce są bardziej potrzebne niż samoloty.

A.
środa, 5 lutego 2020, 00:01

Śmigłowce są bardziej potrzebne niż samoloty. Scyzoryk jest bardziej potrzebny niż finka. Sraj taśma jest bardziej potrzebna niż ręcznik. Gumofilce są bardziej potrzebne niż trampki. To wszystko prawda, Bogdanie, najprawdziwsza.

asystem
czwartek, 13 lutego 2020, 00:13

Naprawdę uważasz, że samoloty na polskich lotniskach będą w stanie w ogóle wystartować w czasie konfliktu konwencjonalnego, który rozpocznie się w sobotę. Tak, ś-ce są bardziej potrzebne

OS
wtorek, 4 lutego 2020, 15:05

Do ewakuacji PZPO w razie wojny!

Rhotax
poniedziałek, 3 lutego 2020, 01:08

Już są ? Już bronią ? ...a za 11 lat wejdą do służby nad RP..a przez tyle lat będzie bicie piany z TVP..a do tego czasu polatajmy Migami ! No i F16 z 5-10 dotrwa .

OS
wtorek, 4 lutego 2020, 15:07

Pamiętamy jak efy 16-te zaraz po podpisaniu umowy przyleciały do Polski. Psy szczekają, armia robi swoje! Popytaj żołnierzy, nie tych najwyższego szczebla ale tych zwykłych, poznasz ich zdanie. Szkoda, że mój Tatko nie doczekał tej chwili, byłyby dumny!

Rhotax
sobota, 8 lutego 2020, 21:35

Też jestem --bo to super maszyny ale duma słabo broni nieba....

Realista
niedziela, 2 lutego 2020, 23:14

jest jak jest pozostaje przemyśleć co będzie robić max 10 f 16/52 bez mid life w 3 turach oraz 8-9 f 35 z radiolokacyjnymi jeżeli je kupią po 2025 realnie to lotnictwo idzie na marynarkę ... skończy się przeciążeniem segmentu WP po słownie dwóch rotacjach co potem ??? idziemy zbierać patyki i kamienie

SEBA
niedziela, 2 lutego 2020, 18:36

A ile naszych F16 jest sprawnych i gotowych do służby?

Lolek
środa, 5 lutego 2020, 09:42

Ponoć wszystkie są sprawne.

hgfhfghjfyjygtj
poniedziałek, 3 lutego 2020, 01:38

% wiecej niz twoich

niedziela, 2 lutego 2020, 21:46

wszystkie

pragmatyk
czwartek, 6 lutego 2020, 12:25

Pewno wszystkie cztery. MON nie chce odpowiedzieć ,tak jak komisja wypadków lotniczych.

As
niedziela, 2 lutego 2020, 15:46

I tak przez wiele lat. Codziennie nowy sukces i nowa parafka przy kolejnej umowie, której skutków dzisiejsi zainteresowani obronnością Polski i tak nie dożyją, bo to proces rozłożony na dziesiątki lat przy naszym portfelu.

Komentarz
niedziela, 2 lutego 2020, 00:43

Zaznacze, że negatywne komentarze to albo ruskie trolle albo pożyteczni idioci nie znający tematu. Brawo MON! Jest to sprzęt z najwyższe półki i wart jest każdej wydanej złotówki!!!! Zmienimy zasady gry :)

detal
sobota, 1 lutego 2020, 16:43

Śmiech na sali kupuja zmodernizowanego rosyjskiego Jak 141 za grube miliardy.

Davien
sobota, 1 lutego 2020, 20:31

Taak, ale wiesz ichtamnietku ze F-35 z Jak-41 nie ma absolutnie nic wspólnego( Jak-141 to nazwa propagandowa)

Gnom
poniedziałek, 3 lutego 2020, 13:42

Absolutnie to akurat nieprawda, bo jednak koncepcja pionowego startu jest ta sama, choć przed jakiem były inne cuda z podobnymi rozwiązaniami. Ale fakt, detal pojechał po bandzie.

Rain Harper
środa, 5 lutego 2020, 08:30

Nie ta sama, Jak używa silnika, a F-35B turbowentylatora w celu uzyskania pionowego ciągu. My nie kupujemy wersji F35B.

Davien
wtorek, 4 lutego 2020, 15:56

Panie Gnomakurat system pionowego ladowania w F-35 jest zupełnie inny niz w Jak-41 i tu akurat się Rolls Royce wzorował na niemieckich VJ-101C i własnym silniku Pegasus do Harriera.Natomiast napęd w Jak 41 to rozwinięcie koncepcji z Jak 36/38.

Alek
piątek, 31 stycznia 2020, 23:51

Czas pomyśleć też o jakimś innym samolocie w dużych ilościach za F16, bo już niedługo i one jak MiGi i Su22 przestaną latać.

mirtar13
środa, 12 lutego 2020, 10:37

Popieram. Potrzebny nam samolot do latania. Codziennego patrolowania nieba. Taniego w eksploatacji. Koszt godziny lotu F-35 to 31000 dolarow a Gripena 4900 dolarów. O cenach części już nie wspomnę. Potrzebne są nam teraz samoloty, które zastąpiły by SU22. Naszej obronności nie buduje samolot, który dostaniemy za 8 lat. Chociaż 10 Gripenów natychmiast i po 10 w nastepnych 8 latach. 100 latających samolotów to chyba niezbyt duże wymagania i cztery nowe okręty podwodne.

devlin0
piątek, 31 stycznia 2020, 18:52

troche niekonsekwentne:zastepowac maszyny dwusilnikowe jednosilnikowymi..

sobota, 1 lutego 2020, 13:23

najlepiej zastapic je 10-cio silnikowymi !!!

Bracia Cohen
wtorek, 4 lutego 2020, 15:09

Super!

LAIK
sobota, 1 lutego 2020, 10:59

su22 ma 2 silniki? migi ok. Poza tym nie ma myśliwca 5 generacji który możemy kupić i ma 2 silniki. Właściwie z 5 generacji możemy kupić tylko F35. I Zarówno Włochy i Anglia, które mają swoje rodzime myśliwce (z dwoma silnikami) kupuja F35.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
piątek, 31 stycznia 2020, 22:41

a gdzie masz te 2 silnikowe chyba na szrocie, jak ktoś ma pojęcie to wie od dawna że f-35 są za Su22

mobilny
piątek, 31 stycznia 2020, 18:36

Su22 i Migi to złomy. F-16 sie kanibalizuje a ci F-35 kupili. Jak to inaczej nazwać jak nie sabotażem

Tomek pl
niedziela, 2 lutego 2020, 18:31

F 16 kanibalizuja bo przez takich jak wy co morde drzecie na forach nie kupuje się części zamiennych tylko czeka się aż LM naprawi. Powinno się nabyć duży zapas części zamiennych nawet niech kosztuje 500 mln to wtedy mielibyśmy dużą gotowość bojową. Druga sprawa jacyś ludzie niespełna rozumu nie umieją wymienić część za część Tak jak robią to wszyscy tylko czekają aż ta część z naszego f16 będzie naprawiona bo w dokumentach mają że ma być część o nr 1234 to ma ona być A nie nr 1256 bo tej nie kupiliśmy z naszymi f16. Co do f35 to dobrze że kupimy tylko dalej mamy problem bo mig29 nie wytrzyma 10 lat A nawet to i tak będziemy mieli 5 eskadr bojowych czyli o przynajmniej 4 za mało. Powinno się zamówić jeszcze 1 eskadrę nowych f16 i odkupić od Norwegii jeszcze 2 używanych po 30 roku domowić kolejne f35 w granicach 2030 korea będzie miała myśliwiec porownywalny do f16 może później od nich kupować za nasze f16 jako tańsze w eksploatacji niż bazować tylko na f35. Ale to temat rzeka

Piotr
czwartek, 13 lutego 2020, 19:27

Tomek, nie sobie jęczą, czym bardziej jęczą, tym bardziej ten zakup jest potrzebny :)

Gnom
poniedziałek, 3 lutego 2020, 13:51

Po co się denerwujesz. Gdyby władza (opcja nie ma znaczenia) myślała o państwie o nazwie Polska, a nie o sobie, to mielibyśmy wybrane elementy serwisowane w Polsce i nie czekałbyś kilkanaście miesięcy w kolejce na naprawę części do naszych F-16. Byłoby szybciej i taniej (a może i dałoby się zarobić na wsparciu jankesów). A tak do F-16 obsługę kół jeszcze wykonasz w Polsce, ale do F-35 pewnie zdemontujesz (może) i wyślesz do USA, albo nawet będziesz czekać na jankesów by je zdemontowali. A ci "co drą mordę" i tak będą drzeć, a części zamiennych kupuje się niewiele bo drogo kosztują, natomiast modeluje się eksploatację i wie się ile i kiedy potrzeba - szkoda, że nie w RP.

Rhotax
poniedziałek, 3 lutego 2020, 01:03

MIGI 29 mogę się założyć będą dopuszczone do lotu na papierze jeszcze z 10 lat na luzie bez napraw . A rakiety do nich to ho,ho,ho jeszcze pobędą na stanie !

chateaux
niedziela, 2 lutego 2020, 16:59

Prawidłowym rozwojem Sił Powietrznych. Sabotażem jest kupowanie maszyn już w chwili zakupu przestarzałych, nie mówiąc już o zakupie maszyn uzywanych, ktore ktos inny sprzedaje bo nie nadaja sie do walki na wspolczesnym teatrze wojny.

Logistyk
piątek, 31 stycznia 2020, 23:47

100/100

Fencer
piątek, 31 stycznia 2020, 16:47

No tak...Rosyjskie samoloty składają się z silnika, płatowca, uzbrojenia i pilota....a F-35 to latający, najdoskonalszy system uderzeniowy, rozpoznawczy, walki powietrznej i dowodzenia....Dalej nie ma co porównywać...

Edmund
sobota, 1 lutego 2020, 11:08

Akurat to prawda. F35 w 25 % to samolot, składający się z silnika, płatowca, uzbrojenia i pilota... a w 75 % to platforma uderzeniowa, rozpoznawcza, walki powietrznej i dowodzenia składająca się z systemu sensorów, szerokiej transmisji danych w czasie rzeczywistym, zaawansowanych komputerów i algorytmów sztucznej inteligencji nie tylko analizujących dane z różnych sensorów, ale wypracowujących opcje rozwiązania. Pilotowi pozostaje tylko nacisnąć przycisk opcji A, B lub C. Zgadzam się, z rosyjskimi samolotami nie ma co porównywać.

Gnom
poniedziałek, 3 lutego 2020, 13:53

A wytłumacz mi jak pilot (jednoosobowo) ma jednocześnie pilotować samolot i dowodzić w powietrzu innymi z jednoczesnym przejęciem kilku różnych pocisków na różne cele - pomimo automatyzacji współczuję mu, szczególnie w sytuacji zagrożenia. W teorii fajnie, w życiu (szczególnie przy przewadze przeciwnika) chyba mało realne.

czytelnik D24
poniedziałek, 3 lutego 2020, 16:20

Obejrzyj sobie kokpit F-35. To ci dużo wyjaśni. Nie ma tam dziesiątków przełączników i klawiszy jak w innych samolotach. Wszystko działa automatycznie niczym system operacyjny w komputerze który w tle wykonuje setki czynności. Pilot otrzymuje na wyświetlaczach jedynie dane które są mu potrzebne na aktualnym etapie misji (start, przelot w miejsce zadania, atak lub zwiad, lądowanie itp)

Fencer
środa, 5 lutego 2020, 11:33

To prawda....Jeden z pilotów USA wykonujący loty na MiG-29 po przejęciu ich przez Luftwaffe, powiedział, że "trzeba być ośmiornicą, żeby obsłużyć wszystkie przyciski w kokpicie i jeszcze ew. prowadzić walkę"....

Davien
czwartek, 6 lutego 2020, 01:38

MiG-i zdaje się wtedy jeszcze HOTAS nie miały wiec co sie dziwic:)

piątek, 31 stycznia 2020, 22:41

jeszcze awa

joleks
piątek, 31 stycznia 2020, 16:34

Piękny materiał. Piękna sprawa. Dziś wielki dzień. Czekamy na umowę.

Krab 88
piątek, 31 stycznia 2020, 16:12

Piękna maszyna . Opozycja i malkontenci nie dowierzali ,że będziemy ją mieć u siebie . Napiszę krótko mamy F 35 :)

jm
poniedziałek, 3 lutego 2020, 14:05

Na razie to mamy papier.

Rhotax
poniedziałek, 3 lutego 2020, 01:04

W służbie u nas za 11 lat . A do tego czasu MIGI !!!!

Davien
czwartek, 6 lutego 2020, 01:38

Wow a od kiedy to do 2026 jest 11 lat??

serw
piątek, 31 stycznia 2020, 15:49

jeden z lepszych zakupow dla wp

DSA
piątek, 31 stycznia 2020, 14:48

MON ujawnił, że sam samolot zapłacimy 87 mln dolarów. Słowackie F-16V kosztowały 57 mln dolarów za sztukę. To tyle w kwestii tego, że F-35 kosztuje tyle co F-16V. Gdybyśmy kupili 48 sztuk to cena byłaby pewnie jeszcze kilka mln dolarów niższa.

niewidzialna ręka
sobota, 15 lutego 2020, 20:40

panie DSA od kiedy to 1,8 mld podzielić na 14 daje 57

gugluk
piątek, 31 stycznia 2020, 20:21

1.8 mld za 14 Słowackich f16 wychodzi po 128 mln

Davien
piątek, 31 stycznia 2020, 19:20

Panie DSA Słowacy łacznie za swoje F-16V płacili ok 120mln za sztukę, my 140 mln za F-35. Aha moze pan podac skad ta cena 57 mln za gołego F-16V?

DSA
sobota, 1 lutego 2020, 13:41

Już to Panu pisałem kilka razy. Słowacja podpisała 3 LOA o wartości 1,8 mld dolarów. 800 mln samoloty reszta szkolenie, logistyka i uzbrojenie. Lockheed Martin was awarded an almost 800 million contract to produce and support F-16 fighter jets for Slovakia, the U.S. Department of Defense said in a release. The 799,955,939 firm-fixed-price incentive contract (FA8615-19-C-6053) provides for the production and support of 14 F-16 block 70 aircraft for the Slovak Republic, and is expected to be completed by January 31, 2024

Davien
sobota, 1 lutego 2020, 20:38

Panei DSA jak kupowali przez FMS to może poda pan cała wartośc kontraktu bo tam np silniki sa liczone i wymieniane oddzielnie, no chybaz e LM je produkował:) Toco pan podaje to suma jaka LM dostał za same płatowce.

chateaux
niedziela, 2 lutego 2020, 17:01

A może po prostu kupili same płatowce, silniki zorganizują własnym sumptem, z jakiegoś second handu? :)

Davien
wtorek, 4 lutego 2020, 16:00

Chateaux, w FMS oddzielnie sa podawane płatowce a oddzielnie silniki wiec LM nei mógł otrzymac pieniędzy za silniki a pan DSA podaje kwote jaką dostał LM. U nas przy zakupie F-35 tez odxdzielnie ma pan platowce a oddzielnie silniki a cena za maszyne to 87mln usd i dodane ze razem z silnikiem.

ww
piątek, 31 stycznia 2020, 14:38

Gdzie się podziali ci wszyscy propagandziści piszący o tym, że nie przepłaciliśmy za te samoloty. Belgowie kupili taniej od nas i to więcej sztuk. Gdzie te mityczne symulatory do F-35 które mieliśmy kupić ? Zamiast symulatorów szkolenia w USA.

hermanaryk
sobota, 1 lutego 2020, 04:19

Nie zamiast - kupiliśmy osiem symulatorów.

zzzz
sobota, 1 lutego 2020, 02:41

kupili taniej, bo kupili więcej, pomyśl trochę...

Zzz
piątek, 31 stycznia 2020, 13:42

Czyli kupujemy sprzęt na drugi tydzień wojny. Czym będziemy walczyć w pierwszych godzinach? Powtórka z 1939. Wtedy wysyłaliśmy do Anglii okręty a teraz będziemy wysyłać samoloty.

Pamiętliwy
sobota, 1 lutego 2020, 17:44

Uzasadnij a potem cię pokonam twoimi argumentami. Czekam

j;'j
sobota, 1 lutego 2020, 01:52

Kupujemy dla Amerykanów i Judejczyków żeby latać nad pustyniami

Wielki odjazd
wtorek, 4 lutego 2020, 15:13

Konfederaci, co zawsze widzą Żyda, nawet jak idą do toalety widzą dwa trójkąty.

prawieanonim
piątek, 7 lutego 2020, 18:56

10/10

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama