Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie

Fot. Defence24.pl

Eagle, ASCOD i system mostowy MTB w Kielcach [Defence24.pl TV]

Koncern General Dynamics European Land Systems (GDELS) zaprezentował na MSPO 2017 bojowy wóz piechoty ASCOD oraz pojazd wielozadaniowy EAGLE z systemem Medium Trackway Bridge. Oba rozwiązania charakteryzują się modułowością i mogą być dostosowane do wykonywania różnych zadań i wymogów użytkownika.

Jednym z eksponatów prezentowanych przez GDELS był bojowy wóz piechoty ASCOD. Koncepcja budowy wozu pozwala na jego kolejne dostosowywanie do szybko zmieniających się potrzeb wojska. Przykładem jest podniesienie wysokości kadłuba w jego tylnej części tak, aby zajmujący tam miejsca żołnierze mogli mieć bardziej komfortowe warunki działania, a sam przedział zapewniał odpowiednią kubaturę do zabudowy nowych lub przewidywanych w przyszłości systemów wsparcia realizowanych przez nich zadań.

Czytaj więcej: Najnowsze informacje i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach 

Tak jest również z zamontowanymi, proponowanymi gąsienicami gumowymi. Są one lżejsze i tańsze w pozyskiwaniu niż np. stalowe typu łącznikowego Diehl 464 stosowane również na tym wozie, ale w wypadku części warunków terenowych ich żywotność może być mniejsza. To odbiorca ma zdecydować, które rozwiązanie lepiej spełni jego wymagania.

ASCOD MSPO 2017
ASCOD prezentowany na MSPO 2017. Fot. Paweł K. Malicki.

ASCOD pokazany na MSPO miał masę 36 t z rozwiniętym modułowym opancerzeniem balistycznym i przeciwminowym, a jego DMC dochodzi do 42 t (opancerzenie wozu pochodziło od izraelskiej firmy Plasan). Prawie w pełni wyposażony i uzbrojony wóz ma więc nadal 6 t zapasu na kolejne modernizacje lub montaż dodatkowych systemów. BWP ASCOD jest podstawą brytyjskiej rodziny pojazdów SCOUT SV, jest też oferowany polskim i czeskim siłom zbrojnym.

Czytaj więcej: Bojowy wóz piechoty ASCOD w Kielcach

Może przenosić różne systemy uzbrojenia, na przykład izraelskie wieże z armatami 30 mm, czy cięższe - jak choćby brytyjski AJAX z armatą 40 mm. Modułowa architektura wozu pozwala na instalowanie i w przyszłości rozbudowywanie różnych typów opancerzenia, uzbrojenia i wyposażenia. 

ASCOD MSPO 2017
ASCOD prezentowany na MSPO 2017. Fot. Paweł K. Malicki.

Z kolei prezentowany również w Kielcach pojazd opancerzony Eagle pozwala na budowę szeregu specjalistycznych wariantów tego wozu. Przykładem jest demonstrowany w hali PGZ przez Rosomak S.A. pojazd ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia (ZSMU) Samson Mini MLS ze zintegrowaną, wyrzutnią ppk Spike.

Eagle Spike
Fot. Defence24.pl.

W ten sposób pojazd patrolowy może zwalczać nawet ciężko opancerzone pojazdy - w tym czołgi. Eagle jest proponowany polskim Siłom Zbrojnym w programie Pegaz. 

Fot. Defence24.pl

Demonstrowany przez GDELS na zewnętrznej ekspozycji Eagle był wyposażony w system mostowy Medium Trackway Bridge (MTB) oraz zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym i wyrzutnią ppk. Lekka konstrukcja MTB zbudowana z aluminium pozwala na przygotowanie przepraw o długości 4, 6 i 8 nośności do MLC 40, w praktyce pozwalając na przerzucanie pojazdów gąsienicowych o masie nawet rzędu 36 ton (a więc bojowych wozów piechoty). Jednocześnie MTB może być stosowany na lekkich pojazdach.

Fot. Defence24.pl

Oprócz tego GDELS proponuje polskiej armii między innymi park pontonowy Improved Ribbon Bridge (IRB). Jest on systematycznie modyfikowany, tak by spełniał szczególne wymagania wojska. Najnowsze jego warianty pozwalają na postawienie mostu pontonowego o maksymalnej długości 210 metrów (MLC 80) lub skompletowanie 6 promów. W przypadku budowy zestawu promowego złożonego z dwóch pontonów czas jego złożenia wynosi ok. 3 minut. Konstrukcja samych ramp umożliwia pokonanie brzegów wznoszących się ponad 2 metry nad poziomem wody. 

Czytaj więcej: "Pojazdy, BWP, mosty". Propozycja GDELS dla wojska

Innym systemem mostowym, który jest dostępny w ofercie GDELS jest most pontonowy M3. Jest używany w krajach NATO (w tym w Wielkiej Brytanii i Niemczech). M3 został użyty do zbudowania przeprawy przez Wisłę podczas ćwiczeń Anakonda 2016, o długości 350 m przez połączone siły brytyjsko-niemieckie. Był to najdłuższy w historii most, zbudowany przy wykorzystaniu M3. 

Anakonda 2016 Chełmno
Fot. Andrzej Nitka / Defence24.pl

Serwis Specjalny Defence24MSPO 2017 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach

Przedstawiciele GDELS podkreślają, że chcą realizować programy dostaw sprzętu dla Wojska Polskiego w kooperacji z krajowym przemysłem, jak również we współpracy z innymi krajami regionu, na przykład w ramach Grupy Wyszehradzkiej. 

Reklama

Komentarze (3)

  1. Turbo Szwej

    Kiedy ma zostać rozstrzygnięty przetarg na Pegaza ??

  2. Gość

    Uważam że bardzo by się przydał naszej armii taki system mostowy jak M3. Pojazd podobny do Eagle prezentowany w Kielcach może bez problemu wyprodukować nasz przemysł z wykorzystaniem funduszu NCBiR. Samochód jest wstanie wyprodukować AMZ Kutno a wieżę do spółki HSW i ZM Tarnów.

  3. olo5

    Po co wymyślać na nowo koło są gotowe rozwiązania do zaimplementowania w polskim przemyśle. Konstruowanie od podstawa własnego BWP nie ma absolutnie sensu, nigdy pod tym względem nie dorównamy zachodnim koncernom. Kupno i możliwa maksymalna polonizacja.

    1. vvv

      umpg i borsun bardzo odstaja od czolowych producentow.