Reklama

Siły zbrojne

Cztery przechwycenia w ramach misji Baltic Air Policing

Fot: ac.nato.int
Fot: ac.nato.int

Polskie F-16 i niemieckie Eurofightery, które chronią niebo nad krajami bałtyckimi w ramach misji Baltic Air Policing startowały w ubiegłym tygodniu czterokrotnie do rozpoznania rosyjskich samolotów - poinformowało Ministerstwo Obrony Litwy. Były to myśliwce Su-27 i Su-35, pasażerskie Tu-134 oraz transportowe An-26 i rozpoznawcze Ił-18. 

W dniu 11 marca myśliwiec NATO przechwycił pasażerskiego Tu-134, który leciał z Rosji do obwodu kaliningradzkiego zgodnie z planem lotu i z włączonym transponderem. Maszynę eskortowały natomiast dwa myśliwce Su-35, które leciały z wyłączonymi transponderami i nie utrzymywały łączności radiowej, podobnie jak dwa Su-27, które przyleciały na spotkanie formacji z Kaliningradu. 

Następnego dnia sytuacja się powtórzyła gdy prawdopodobnie ten sam Tu-134 leciał w przeciwnym kierunku tj. z Kaliningradu do Rosji w eskorcie Su-27, a następnie Su-35. 

Z kolei 13 marca samoloty NATO przechwyciły An-26 i niesprecyzowaną wersję Iła-18, które leciały do Kaliningradu, a 14 marca An-26 wracającego do Rosji. Te loty odbywały się zgodnie z planem lotów, i z zachowaną komunikacją radiową ale Ministerstwo Obrony Litwy zwraca uwagę, że rosyjski samolot transportowy An-26 leciał z wyłączonym transponderem. 

Przestrzeń powietrzną Litwy, Łotwy i Estonii chronią obecnie cztery F-16C/D Jastrząb Sił Powietrznych RP (jest to dla druga polska misja Air Policing realizowana przez ten typ maszyn, pierwsza miała miejsca w 2017 roku), stacjonujące w litewskiej bazie w Szawlach i pięć Eurofighterów nalezących do Luftwaffe, które operują z estońskiej bazy Ämari pod Talinem. Polska pełni obecnie rolę państwa wiodącego w natowskiej misji Baltic Air Policing. 

Od 3 stycznia br., kiedy to polskie F-16 przejęły na cztery miesiące nadzór nad przestrzenią powietrzną państw bałtyckich, odnotowano kilkanaście incydentów z udziałem samolotów rosyjskich, głównie maszyn wojskowych. Obecna rotacja misji Baltic Air Policing potrwa do kwietnia br. 

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (7)

  1. Andrzej polskiego brzegu

    @Voodoo nie pytaj "naszego" tylko Indii AF - dlaczego do ataku na Pakistan , przeciw F-16 min. skierowali "Kabaret" stare ....Mirage 2000 (+ bomby made in Izrael). a NIET Flankery30MKI

    1. Oko

      To postaraj się znależć gdzie poszczególne typy samolotów są rozlokowane na terenie Indii i nie bij pianę

  2. Luke

    No to Fajne, polataja sobie chlopaki I wyrobja doswidczenie.

    1. J23

      Przyjdzie czas, a resurs wyczerpany

  3. Roman

    Używanie określeń "4 przechwycenia w ramach...." jest chyba zwykłym chwytem propagandowym. Jak można mówić o tzw. przechwyceniu, jeśli samolot leci ustalonym kursem, nie dokonuje zmian w wysokości, szybkości i kursu przelotu, a jego echo radarowe jest wielkości przysłowiowej "stodoły". W takim przypadku można mówić co najwyżej o zbliżeniu się do samolotu lecącego w międzynarodowej przestrzeni powietrznej, rozpoznaniu typu i zrobieniu kilku zdjęć potwierdzających wykonanie tych czynności. Przechwycenie mogłoby mieć miejsce gdyby zlokalizowany obiekt w powietrzu dokonywał w trakcie lotu nagłych zmian kursu, wysokości i szybkości lotu, a może też i używał środków przeciwdziałania radioelektronicznego. Tu nie miało to miejsca i mówienie o jakimś "przechwyceniu" to czysta mitologia.

    1. bender

      Przechwycenie to termin techniczny w lotnictwie. Zamiast wymyślać nowe terminy po prostu zapoznaj się z obowiązującą definicją.

  4. Pirat

    Dobry trening.

  5. pp

    z tymi AIM 120C5 nie wygląda to najlepiej. 15 lat i nie pozyskano nawet C7 nie mówiąc o integracji np Meteora. Wstyd dla rządzących

  6. Voodoo

    Ktoś nieźle poleciał......"ciężarówkę" F16 przeciw FlankerG nasze dowództwo sił powietrznych zamienia się chyba w kabaret Monthy Phytona

  7. dobryl

    Dzisiaj chyba Rosjanie podnieśli w powietrze parę dyżurną bo nad Bałtykiem, na wysokości Estonii i Łotwy latał sobie B-52 sn 60-0024 z 20 BS, 2 BW. Gdy to piszę, a jest godz. 19.30, jest na wysokości Rozewia wracając na zachód.

Reklama