CV-90 następcą czeskich BMP-2?

11 maja 2016, 12:36
CV90
Fot. BAE Systems
Defence24
Defence24

Koncern BAE Systems poinformował, iż wspólnie z czeską spółką państwową VOP złoży ofertę w programie wymiany bojowych wozów piechoty BMP-2 używanych przez siły zbrojne Republiki Czeskiej. W ramach wzajemnej współpracy zaproponowane zostaną wozy CV90.

Według brytyjskiego koncernu zawarta z Czechami umowa zakłada m.in. transfer technologii i tworzenie miejsc pracy. BAE Systems zobowiązuje się do nawiązania trwałej współpracy z VOP i czeskim przemysłem - powiedział Tommy Gustafsson-Rask, prezes BAE Systems Hägglunds.  Dyrektor zarządzający VOP CZ Marek Špok stwierdził, że czeska spółka oferuje technologie oraz zdolności rozwojowe i produkcyjne. Wyraził nadzieję, że porozumienie otworzy drogę do długoterminowej współpracy z brytyjskim koncernem. 

Wspólna oferta BAE Systems i VOP CZ obejmuje przede wszystkim dostawy bojowych wozów piechoty typu CV-90. Obecnie czeskie siły zbrojne mają na wyposażeniu pojazdy BMP-2, oznaczane lokalnie jako BVP-2, jednak czeskie widzą potrzebę wprowadzenia następcy. Władze w Pradze zdecydowały o znacznym zwiększeniu wydatków obronnych, co w perspektywie umożliwi zakup nowych, gąsienicowych bojowych wozów piechoty.

Czytaj więcej: "Wielka, polityczna dekoracja… i nic więcej". Czeski minister krytycznie o polityce Polski w V4

W siłach zbrojnych znajduje się już pewna liczba KTO Pandur II, m.in. uzbrojonych w armaty 30 mm z wyrzutniami ppk Spike, jednak na uzbrojenie "ciężkiej" brygady trafić mają gąsienicowe wozy bojowe. Wcześniej informowano, że pod uwagę brane jest również opracowanie nowego BWP w ramach współpracy międzynarodowej, w tym z Polską. O podobnej możliwości mówił m.in. sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki w wywiadzie dla Defence24.pl.

Czytaj więcej: Czechy podwoją wydatki obronne. "Modernizacja, zwiększenie liczebności armii, nowe jednostki"

Czytaj także: Szwecja modernizuje bojowe wozy CV-90

BAE Systems Hägglunds jest projektantem i producentem pojazdów gąsienicowych wozów bojowych CV-90, których obecnie używają siły zbrojne między innymi Szwecji, Norwegii, Finlandii, Szwajcarii, Holandii i Danii, maszyny z holenderskich nadwyżek zostały pozyskane przez Estonię. Firma dostarczyła łącznie ponad 1200 egzemplarzy CV90 w różnych wariantach.

VOP CZ, S.P. jest czeską spółką państwową, zlokalizowaną w Šenovie w powiecie Nový Jičín, która specjalizuje się w sprzęcie wojskowym i pracach rozwojowych. Firma uczestniczyła w produkcji 100 transporterów opancerzonych Pandur II i wspiera modernizację czołgów podstawowych T-72M4 CZ dla wojsk lądowych Republiki Czeskiej.

 

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 43
Reklama
hvr
środa, 11 maja 2016, 13:24

Można by się dogadać z Czechami i kupić wspólnie, ale pewnie oni biorą takie ilości, że szkoda zachodu.

KevinLomax
środa, 11 maja 2016, 13:00

nie no nawet czesi będą mieli już porządne BWPy :( a u nas dialog techniczny badania ofset i ma pływać.

LOLnamaxa
środa, 11 maja 2016, 15:33

Na razie to Czesi mogą z zazdrością patrzeć na wyposażenie polskiej armii. A co do BWP to przeczytaj artykuł jeszcze raz starając się zrozumieć co czytasz. To jest oferta a nie pewny zakup.

dropik
czwartek, 12 maja 2016, 15:20

"umowa zakłada m.in. transfer technologii i tworzenie miejsc pracy" -czyli będą składać jak pandury tylko mniej bo pewnie ze 100-200 sztuk. te pomysłu do przemysłu jeszcze daleko. Rząd jest decydentem a nie jakies tam firmy

KevinLomax
czwartek, 12 maja 2016, 08:19

ok ale coś na kształt licencji na K-21 to fajny pomysł. W sumie korea to ni głupi kierunek koncerny z europy i USA są już tak wybredne że może czas czas rozejrzeć się za innym partnerem, a Polska to z racji położenia niezły przyczółek do ekspansji sprzętowej na europę środkową to wydaje się perspektywicznym rynkiem, a rola polski - producent i przede wszystkim centrum serwisowo-modernizacyjne. Chyba ciut mnie poniosło :)

Bla
piątek, 13 maja 2016, 16:33

Powodzenia z serwisowaniem w trakcie konfliktu zbrojnego. Magazyny mają ograniczoną pojemność.

happy
środa, 11 maja 2016, 20:06

Nie jestem specjalista wiec czy ktos kto sie zna moglby konstruktywnie skrytykowac taki pomysl: stworzyc polski BWP wykorzystujac podwozie K9, wieze i sko z rosomaka, wyrzutnie spike, pancerz reaktywny itd a dokupic tylko to czym w danej chwili nie dysponujemy? Czy nie lepiej stworzyc takiego "skladaka" i miec sprzet o podobnych podzespolach ograniczajac w ten sposob ilosc magazynowanych czesci, upraszczajac servisy itd?

Loloek
czwartek, 12 maja 2016, 09:02

Podwozie K9 nie nadaje się do BWP.

SLAW69
czwartek, 12 maja 2016, 00:34

To jest bardzo dobra myśl, na zasadzie składamy do kupy co już mamy. Jest to jednak myśl zbyt śmiała dla naszych decydentów. Nikt nie przewidział, że wcześniejsze pojedyncze zakupy będzie można połączyć w jedno. A zresztą taki pomysł kompletnie nie wpisuje się w wieloletnie kombinacje nad kupnem blisko 30-letniej, niepływającej konstrukcji jaką jest CV90. :) Pozdrawiam

cynik
środa, 11 maja 2016, 22:53

lepiej na podwoziu SUM-Kalina

GUMIŚ
środa, 11 maja 2016, 19:09

Czesi zapowiadali już od dawna, że kupią licencje na produkcję BWP ,jeżeli nie dojdą do porozumienia z Polską w rozsądnym terminie. Armia czeska potrzebuje BWP do uzbrojenia jednej ciężkiej brygady zmechanizowanej. Polska nie jest w stanie podjąć żadnej decyzji w sprawie produkcji BWP w najbliższym czasie. Trwają przepychanki pomiędzy Bumarem i HSW w sprawie wyboru wariantu BWP. Bumar chciał produkować GEPARDA na bazie CV-90 (słynny PL-01 Concept) ale miałoby to sens gdyby zakupiono licencję na ten BWP. HSW projektuje BWP w wersjach lekkiej i ciężkiej , ale gotowy wóz bojowy ma być najwcześniej za 3 lata. Nikt nie wpadł na pomysł by wykorzystać układy jezdne i napędowe K9 , we współpracy z Koreańczykami , do budowy BWP . K9 jest tak doskonałym pojazdem, że BWP zbudowany z wykorzystaniem jego elementów jezdnych i napędowych byłby czołowym wozem bojowym na świecie. Zawieszenie hydropnematyczne zastosowane w K9 zwiększałoby możliwości trakcyjne wozu , w trudnym terenie ,nawet o połowę. Trzeba tylko przeprojektować opancerzenie i zainstalować polska wieżę bezzałogową. Polska nie ma czasu na dialogi techniczne i bredzenie o pływalności BWP . Nowoczesne BWP są potrzebne naszym siłom zbrojnym na wczoraj.

Marek
czwartek, 12 maja 2016, 07:53

No właśnie. Aż dziw bierze, że nikt nie wpadł na pomysł,. żeby pojazd oprzeć o K9. Prócz zalet, które wymieniłeś, doszłaby jeszcze do tego unifikacja pojazdów rodem z HSW. I masz rację. W tym wypadku czas nas goni.

Podbipięta
środa, 11 maja 2016, 19:01

Czesi mają ok. 170 BMP 2 ale ich bataliony liczą po 30 wozów.Brygada na Pandurach to ok. 100 wozów.To druga więcej BWPów nie dostanie /raczej mniej/ tym bardziej że ma na stanie batalion czołgów / 30 szt/.

HALFORD40
czwartek, 12 maja 2016, 12:35

ASCOD wydaje sie byc najlepszym rozwiazaniem dla SZ RP, bo bumary, stalowki ciagle beda cos tam kontruowac ,i pokaazywac super rysunki na roznych forach intr. ale z tego nic niee wynika, chociaz owe rysunki sa fajne take AMRYKANSKE

dropik
czwartek, 12 maja 2016, 15:15

jak obniżą cenę o 50% ;)

Maniok
środa, 11 maja 2016, 18:39

Zamówić u Szweda CV-90PL wersję pływającą dla WP. Pancerzyk z blachy do konserw wzmocniony styropianem, będzie dużo drożej ale co tam na obronie nie ma co oszczędzać np. ORP Ślązak (najdroższy kadłub na świecie i do tego pływa), damy radę.

ursus
środa, 11 maja 2016, 18:06

To chyba jest jakiś sygnał, że rodzimej produkcji BWP Borsuk okaże się lepszy.

fx
środa, 11 maja 2016, 17:12

Kupią 10 to i lakierni im nie wybudują :)

mądrala
środa, 11 maja 2016, 17:08

Ludzie przestańcie marudzić.....projekty idą

jxidu
środa, 11 maja 2016, 16:58

Po co te bwp-2 ruszac, stare, mogłaby być niezła moderka ze.Słowacją, ale ogólnie to stary sprzęt. Brawo dla nich jak wezmą nowe, i my i Słowacy też odrazu to samo bez bawienia się w moderki staroci.

Morgul
środa, 11 maja 2016, 22:51

mamy podwozie i powerpack z K9, pancerz - skorupę można łatwo zaprojektować i wykonać do tego wstawić jakąś mądrą wierzę z rakietami i granatnikiem i armatą ( może taką jak brytole ) a pływanie zostawić kilku malkontentom niech spływają

Bla
piątek, 13 maja 2016, 16:35

Wszystkie podwozia K9 które mamy są w Krabach. Chcesz nowe - nowy przetarg. To tak pomijając kwestię tego jak absurdalny jest pomysł wykorzystania tego podwozia do BWP i powtarzanie bredni o pływaniu.

Vvv
czwartek, 12 maja 2016, 01:59

100% zle i nie tak. Z kajaka nie zrobisz barki bo k9 to nie bwp.

|===•>
środa, 11 maja 2016, 15:19

Ile kupią? 10?

Kamil
czwartek, 12 maja 2016, 10:31

Jeszcze nie tak dawno był na tym portalu artykuł odnośnie naszego BWP i chęci nabycia do niego gotowego podwozia za granicą. Ze względu na wymóg pływalności wspominano chyba coś o Południowokoreańskim K21. Rozmowy zakończyły się fiaskiem? Mamy prawie gotową wieże bezzałogową z ppk Spike oraz 30mm działkiem a lepszego BWP niż Koreańczycy nie zrobimy.

Hammerhead
środa, 11 maja 2016, 22:28

CV90 lub K21 a właściwie nabycie licencji. I tyle w temacie. Zgoda- BWP potrzebny jest na wczoraj!

Jaksar
czwartek, 12 maja 2016, 12:06

to może lepiej kupić licencję na Pumę od Rheinmetall albo z nimi stworzyć na bazie Pumy BWP dla Polski? Rheinmetall szuka silnego paretnera w Europie by przeciwstawić się stworzonemu przez firmy KMW i Nexter nowemu konkurentowi na światowym rynku zbrojeniowym a Polska byłaby dla nich idealnym partnerem nie tylko przy modernizacji Leopardów!

Lolek
czwartek, 12 maja 2016, 09:01

Ani CV90, ani K-21. BAE nawet już nam nie proponuje CV, ale wspólne opracowanie jego następcy. Jak chcemy gotowca, to ASCOD jest lepszym kierunkiem.

Max Mad
środa, 11 maja 2016, 14:51

Lobby "pływaków" osłabło ostatnimi czasy, jest szansa że lobby "pancernych" dojdzie do mocniejszego głosu i propozycja BAE będzie brana na poważnie tym razem a jest świetna. I dla chcących wiedzieć, nie to nie ma nic wspólnego z polityką tylko roszadami wewnętrznymi MON/IU gdzie co jakiś czas dochodzi do przetasowań.

Arczi
czwartek, 12 maja 2016, 10:18

Jak nie kupią u nas gotowego produktu lub licencji to jeszcze długimi latami będą kręcić się w kółko...a czasu szkoda bo potrzeba paląca!!!

say69mat
środa, 11 maja 2016, 14:48

@def24.pl: Koncern BAE Systems poinformował, iż wspólnie z czeską spółką państwową VOP złoży ofertę w programie wymiany bojowych wozów piechoty BMP-2 używanych przez siły zbrojne Republiki Czeskiej. W ramach wzajemnej współpracy zaproponowane zostaną wozy CV90. say69mat: W przypadku naszego kraju, jak to widzimy na przykładzie nieskończonej mantry na temat BWP. Potrzeba autarkii w przypadku zakupów systemów uzbrojenia, czyli technologii i niezbędnej kultury technicznej, jest najzwyczajniej sprzeczna z refleksem i ... rozumem. Podczas gdy BAE jest w stanie zaproponować naszym sąsiadom konkretny model BWP, nasz kraj drepcze w miejscu pochłonięty wizją projektu narodowego BWP. Tym samym z upodobaniem powielamy błędy popełnione w czasach IIRP. Podczas gdy Niemcy z perfekcją ściągali inwestycje zagranicznych koncernów: Forda, GM, Du Pont, Union Carbide, Standard Oil, Westinghouse, General Electric, Gilette, Goodrich, Singer, Eastman Kodak, Coca-Cola, IBM, ITT. W naszym kraju zwyciężyła opcja ... autarkii. Zbudowaliśmy ... COP, sęk że z tego dobrodziejstwa, efektu wysiłku naszego narodu, skorzystali nasi okupanci.

Marek
czwartek, 12 maja 2016, 08:41

Pisząc o II RP delikatnie rzecz biorąc rozmijasz się z prawda. Myśmy wówczas także ściągali zagraniczny kapitał. Weźmy choćby przemysł motoryzacyjny i takie marki jak "Fiat", "Chevrolet". "Buick" czy "Opel". Proponowałbym także porównać sobie to, co Niemcy mieli na starcie i to, co mieliśmy my. W dawnym zaborze austriackim przemysłu praktycznie nie było, w rosyjskim był byle jaki. Pod tym względem dobrze prezentował się jedynie niemiecki. Niemiecki przemysł natomiast już przed Pierwszą Wojną Światową stał na wysokim poziomie. Kiedy postanowiono wybudować COP nikt nie spodziewał się wybuchu wojny w 1939r. i był to wówczas akurat dobry pomysł. Zresztą do dzisiaj z niego korzystamy. Nie wiem czy wiesz, że między innymi zapora solińska to nic innego jak powojenna kontynuacja COPu?

Obserwator
środa, 11 maja 2016, 20:20

Podobną ofertę BAE Systems robił także WP. Niestety przepadła bo CV-90 nie pływa. W tym samym czasie opracowano za kwotę około 20 mln zł Wielozadaniową Platformę Bojową w Gliwickim OBRUMie, z armatą 120mm znany jako WWO "Anders". Wóz przeszedł pomyślnie próby na poligonie, a wszystkie prace trwały około 2 lat. Później w 2010 roku ten sam prototyp zademonstrowany został w konfiguracji bojowego wozu piechoty z wieżą Hitfist-30P, znaną z KTO Rosomak. Wóz mógł zabierać 4 żołnierzy desantu i rozwijać prędkość 80km/h. Więc po co kupować jak można dopracować projekt jak to miało miejsce z KTO ROSOMAK w którym wprowadzono około 200 ulepszeń w porównaniu z licencyjną Patrią i które to udoskonalenia Finowie proponują w przetargach w Australii czy jednemu z krajów arabskich.

Mario
środa, 11 maja 2016, 14:02

oo... jak współpraca w grupie wyszechradzkiej, nam za to lokalne dziady zrobią następcę (na papierze oczywiście), zresztą niedługo potem sami jako całość staniemy się lokalnymi wschodnimi dziadami

s
środa, 11 maja 2016, 13:49

Tak się kończą marzenia o grupie wyszehradzkiej dla naiwnych. Ps. Moim zdaniem my też powinniśmy kupić CV ale jak Czesi kupią pierwsi to fabryka powstanie u nich a nasz przemysł będzie malować karoserię i dumnie to nazwą " nowoczesne technologie gospodarcze..

Podbipięta
środa, 11 maja 2016, 19:09

Niby też jestem za. Problem w tym że BAE nie zgadzało się na przeniesienie produkcji podwozia.Choć ostatnio coś tam obiecują ale nawet jeśli to i tak potem o eksporcie tych wozów będziemy mogli tylko pomarzyć.

LOL
środa, 11 maja 2016, 17:25

Aleś ty głupi... Ile Czesi kupią BWP? 50? 100? My, w oszczędnym wariancie potrzebujemy 800-900 podwozi (min. 400 na BWP, i drugie tyle na wersje specjalistyczne). Poza tym, obecnie BAE wcale nie oferuje nam CV90, ale wspólną budowę jego następcy.

Tomala
środa, 11 maja 2016, 13:28

Koniec marzeń o wspólnej produkcji nowego BWP. Chyba tylko najwięksi optymiści albo...naiwniacy sądzili, że takowa współpraca z Czechami jest możliwa. Czesi nas ani nie lubią...ani nie szanują. A może nas po prostu zbyt dobrze znają ? W każdym razie gdy armia czeska będzie używać już nowego CV90, my nadal będziemy się zastanawiać...co...jak...gdzie...i z kim !!

trycykl
czwartek, 12 maja 2016, 16:49

Ludzie, co wy z tym nielubieniem nas przez Czechów? Prawda jest taka, że Czesi najbardziej lubią Słowaków, a zaraz potem nas. Może to dziwne, ale prawdziwe - są na to statystyki.

Viper
środa, 11 maja 2016, 21:24

Czesi jak Litwini jacyś tacy do nas niechętni ale kij z nimi i tak wiadomo było że z nami to dla nich ostatnia najgorsza opcja.

ecik
środa, 11 maja 2016, 18:30

O wspólnej produkcji z Czechami to możemy zapimnieć. Oni kupią 150 my 1500 a produkcja i ofset w połowie w Czechach. Na taki układ Czesi może by poszli. Może... Szkoda że MON tak przewleka sprawę bo w zasadzie gdyby Polska miała gotową koncepcję można by zaproponować krajom V4 współudział proporcjonalnie do wolumenu zakupów. Teraz i przez najbliższe 5lat Polska może V4 obiecywać gruszki na wierzbie a nie rozpoczęcie dostaw BWP.

LOL
środa, 11 maja 2016, 17:35

Po pierwsze- Czesi nie kupią CV. Są już dogadani z ASCODem, a BAE nie udało się dopchać drzwiami, więc próbują oknem (tak jak to próbowali u nas). A po drugie- niech se Czesi kupią co tam chcą- nic na tym nie stracimy. Nie jest to dla nas żaden kooperant do prac nad wozem dla WP- zakupy z ich strony to kilkadziesiąt, do max 100 sztuk, czyli w porównaniu do nas (900-1500 sztuk) tyle co nic, a wymagania co do procentowego udziału w produkcji, ogromne. Nie se kupią tego ASCODa, i przynajmniej będzie spokój w temacie- będziemy mogli się skupić na tym co sami możemy zrobić a nie na tym czego chcą Czesi.

Ak47
środa, 11 maja 2016, 13:27

To chyba zostaniemy osamotnieniz innowacyjną makietą na BWP przyszłości... ;)

Tweets Defence24