Chiny oskarżają USA o prowokacje wojskowe

9 kwietnia 2021, 14:14
ChinskiCzolg
Chiński czołg na zawodach Biathlonu Czołgowego w Rosji. Fot. mil.ru.
Reklama

Chińskie MSZ oskarżyło w piątek USA o prowokacje wojskowe i zaognianie napięć wokół Tajwanu. Prorządowy chiński instytut zarzucił natomiast Waszyngtonowi wywoływanie „poważnych katastrof humanitarnych” od końca drugiej wojny światowej.

Komentarze te przypadają na okres zaostrzonych sporów pomiędzy USA a Chinami oraz napiętej sytuacji na morzach otaczających ten kraj. W poniedziałek Pekin ogłosił, że chiński lotniskowiec ćwiczy niedaleko Tajwanu, a w środę cieśniną oddzielającą tę wyspę od kontynentu przepłynął amerykański okręt wojenny.

Rzecznik chińskiego MSZ określił działania amerykańskiej floty jako prowokacje, które „wysyłają zły sygnał siłom dążącym do niepodległości Tajwanu” oraz „zagrażają pokojowi i stabilności” w regionie. „Czy chiński okręt wojenny popłynąłby do Zatoki Meksykańskiej i urządził tam pokaz siły?” – zapytał Zhao.

Koło Tajwanu cały czas odbywają się też loty dużych formacji chińskich samolotów, liczących często kilkanaście maszyn. Władze w Tajpej starają się wzmacniać swoje zdolności obronne, nie tylko poprzez długofalową modernizację, ale też przemieszczenie wojsk. Przykładowo, na wyspach Dongsha i Taiping rozmieszczono niedawno dodatkową lekką broń przeciwpancerną. Obszar Tajwanu jest uznawany za jeden z najbardziej zagrożonych konfliktem zbrojnym na świecie.

Tymczasem Chińskie Towarzystwo Badań nad Prawami Człowieka (CSHRS), określane jako instrument propagandowy Pekinu, opublikowało raport, w którym zarzuciło Stanom Zjednoczonym wszczynanie w innych krajach wojen pod pretekstem „interwencji humanitarnych”.

CSHRS twierdzi, że Stany Zjednoczone wywołały 201 spośród 248 konfliktów zbrojnych, jakie miały miejsce w 153 regionach świata od 1945 do 2001 roku.

Według Towarzystwa interwencje Waszyngtonu niosły ze sobą „katastrofalne konsekwencje, w tym masowe ofiary, zniszczenia infrastruktury, zastoje produkcji, fale uchodźców, niepokoje społeczne, kryzysy ekologiczne, traumy psychologiczne i inne złożone problemy społeczne” – przekazała oficjalna agencja prasowa Xinhua.

Reklama
Reklama

Na opracowanej przez CSHRS liście „agresywnych wojen wywołanych przez Stany Zjednoczone i amerykańskich interwencji w obcych krajach” znalazło się między innymi „finansowanie antyrządowego związku zawodowego Solidarność w Polsce” w latach 1980-1989.

Relacje amerykańsko-chińskie dramatycznie ochłodziły się w ostatnich latach i uznawane są obecnie za najgorsze od dekad. Urzędnicy w Pekinie porównywali tę sytuację do zimnej wojny i oskarżali Waszyngton o próby powstrzymania wzrostu Chin.

Część komentatorów wyrażała nadzieje na przełom w relacjach pomiędzy dwiema największymi gospodarkami świata po objęciu prezydentury w USA przez Joe Bidena, ale obecnie nie wydaje się, aby nowa administracja Stanów Zjednoczonych miała zrezygnować z twardej postawy wobec ChRL.

PAP/Defence24.pl

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 52
Reklama
Ech
sobota, 10 kwietnia 2021, 20:13

Chiny ktrych zaden zolnierzy nie pamita jak walczuc. NAjstarsi generwalowie nie brali udzialu w zadnej wojnie, kontra USa ktora ma kilka wojen na raz. Oczywscie ze USa przy Chinach to jak zawodowi mordecy przy golabkach pokoju. Oczywscie zebt patrzec inaczej trzeba byc pod wolywem manipluacji by nie rzec prania muzgu (to okresnie medyczne i wcale nie tak latwo tego dokonac) Ale maniplacja na wysokim pozimie napewno.

Ach
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 19:34

Z ruskimi też walczyli. Indie...

Ach
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 19:33

Zapomniałeś o wojnie Chin z Wietnamem? O Korei nie będę wspominał ;)

realista
sobota, 10 kwietnia 2021, 16:47

ciekaw jestem reakcji USA, jeśli np. w tym samym czasie Rosja zaatakuje wschodnia Ukrainę, a Chińczycy Tajwan ???

General stefan
niedziela, 11 kwietnia 2021, 02:00

Reakcja usa będzie taka jak w przypadku wybuchu wirusa wszyscy się pochowają

Davien
niedziela, 11 kwietnia 2021, 17:13

No cóz Ciesnina Tajwańska stanie się największym na swiecie grobem dla zołnierzy ChRL

Azjata
niedziela, 11 kwietnia 2021, 21:15

Albo waszym. Tam gdzieś w pobliżu jeden już jest . Nad Mekongiem

Davien
środa, 14 kwietnia 2021, 20:49

Doprawdy?? Bo ja pamietam inny grób chińczyków: Korea, Jalu ale jakos sobie nie przypominam o masakrze setek tysięcy Amerykanów nad Mekongiem.

No Such Agency
piątek, 9 kwietnia 2021, 22:05

Chiny to twardy przeciwnik, w roku COVID, trzymali w internecie zdjęcie agentki ze służb medycznych, w mundurze armii ludowo-wyzwoleńczej, nie mogę wyjść z podziwu, tu nie trzeba NSA ( znali na przykład treść rozmów prowadzonych przez Breżniewa w czasie jazdy służbową limuzyną, codziennie), tu wystarczy smartfon szarego agenta FBI. The sum of all fears. Pnie Brzóska NSA, odnalazło Pablo Escobara, a aresztowała zwykła kolumbijska policja.

Niuniu
piątek, 9 kwietnia 2021, 21:28

Pirat - oczywiście "komunizm" też kilka wojen wywołał. Ale rewolucje w wyniku których powstawał to już wywoływał kapitalizm. "Komunizm" zresztą odgrywał porównywalną rolę z Kapitalizmem jedynie przez część nowożytnej historii świata. Od rewolucji bolszewickiej do upadku muru berlińskiego. Jakieś niecałe 80 lat. Natomiast od czasu upadku feudalizmu mamy do dnia dzisiejszego na świecie Kapitalizm - nawet w Chinach czy Wietnamie. Czyli za większość nieszczęść nas dotykających od prawie 300 lat odpowiada niestety kochany KAPITALIZM.

spasiony
piątek, 9 kwietnia 2021, 23:56

Kolego, ten nieszczesny kapitalizm jest odpowiedzialny za bezprecedensowy przyrost bogactwa, wzrost poziomu zycia i jego dlugosci, rozwoj nauki I technologii, wolnosci i swobod obywatelskich. Wojny i rozruchy spoleczne mialy miejsce zawsze, w kazdej epoce i pod kazda szerokoscia geograficzna i zaden kapitalizm nie ma tu nic do rzeczy.

trzcinq
sobota, 10 kwietnia 2021, 16:49

No co do wolności i swobód obywatelskich to się nie zgadzam. Nie wiem co ta dyskusja ma wnieść do tematu. Faktem jest że ta fałszywa ostoja demokracji jest też bardziej agresywna i niszcząca niż Chiny i Rosja razem w sumie wzięte. Przypomina mi to działania pierwszych Europejczyków w "nowym świecie". Faktem jest też że to państwa zachodu stworzyły obecnego Smoka kierując się chęcią zysku i guano ich obchodził los ludzi tam pracujących i ochrona środowiska naturalnego. Tak więc ten kapitalizm to big guano

Davien
piątek, 9 kwietnia 2021, 20:30

Przecież Tajwan to są Chiny. Ta sama grupa etniczna, ta sama kultura, ten sam język. Jedyna różnica to nieprzyjęcie pisma uproszczonego w dokumentach urzędowych (chociaż jest stosowane na codzień przez młode pokolenia) oraz stosowanie systemu kilku partii politycznych w miejsce jednej KPCh. To tak, jakby rozważać scenariusz inwazji wojsk stacjonujących w regionie Katowic i Krakowa na Trójmiasto.

Chińczyk
sobota, 10 kwietnia 2021, 13:28

W parlamencie ChRL jest więcej partii niż w tajwańskim. Nawet Kuomintang tam mają.

trzcinq
sobota, 10 kwietnia 2021, 16:49

A nawet w kongresie

Mietek
sobota, 10 kwietnia 2021, 11:11

Niezupełnie. Jeszcze austronezyjczycy itp.

trzcinq
piątek, 9 kwietnia 2021, 18:36

Instrument propagandowy jaki stosują wszyscy. Brawo bo w końcu ktoś podsumował dokonania pokojowo nastawionych wyznawców demokracji uzurpujących sobie prawo do bycia światowym przywódcą. Nawiązując do wspierania swego czasu NSZZ Solidarność to jakby nie było były działania mające na celu destabilizacje suwerennego państwa, co prawda socjalistycznego bloku przeciwnego ale to bez znaczenia. Działania te mają miejsce również obecnie np. Ukraina

rocznik72
sobota, 10 kwietnia 2021, 08:03

Z tym "suwerennym państwem" to lekka przesada. Ja bym powiedział o tataltarnym systemie władzy który z ramienia kremla zarządzał wasalnym terenem kosztem wielu ofiar.

trzcinq
sobota, 10 kwietnia 2021, 16:57

Nie ważne bo i tak jest to ingerencja w wewnętrzne sprawy innego państwa. Nie bronię Rosji czy Janukowycza i Partii Regionów bale takie są fakty. Jeżeli takie rzeczy robi państwo które określa się mianem demokratycznego wychwalany jest za swobody obywatelskie i wolność :/ ehe akurat to ja się bardziej boję niż reżimu z Pekinu czy Moskwy. Np. NSA. Dzięki Snowdenowi wiemy wiele. Większość obywateli to nie dotyczy ale tych najważniejszych jak najbardziej a to oni kształtują naszą rzeczywistość panie rocznik72. Nasza demokracja zmierza ku czemuś co jest jej przeciwieństwem. Póki co powoli ale obecnie bardzo przyspieszyło. Nie jestem zwolennikiem teori spiskowych ale jakby się zastanowić to coś na rzeczy jest a że Rosja czy Chiny są poza układem stają się automatycznie wrogiem.

Hanys
piątek, 9 kwietnia 2021, 18:08

Taka już natura tego łajdackiego tworu zwanego USA. Wtykają swe łapska wszędzie, aż im ktoś je w końcu utrzaśnie. Jedną amerykańską brudną łapę utnie Rosja, a drugą Chiny i będzie spokój wreszcie na świecie :)

sobota, 10 kwietnia 2021, 08:20

Prawda

Wawiak
sobota, 10 kwietnia 2021, 12:35

Tak, znamy to. "W Prawdzie niet izwiestii, no w Izwiestii niet prawdy..." 8-]

Vvvvvvvv
sobota, 10 kwietnia 2021, 04:44

TY HANYS z placu czerwonego czy z Sawuszkina 55 Sankt Petersburg.

trzcinq
sobota, 10 kwietnia 2021, 16:59

Zapewne ze Śląska mr Vvvvvvvv.

zaniepokojony
piątek, 9 kwietnia 2021, 17:36

Nareszcie ktoś policzył. Niezły wynik 201 w ciągu 76 lat, czyli prawie 3 "interwencje" czytaj najazdy na niepodległe kraje. To bandytyzm.

0g9eh8
sobota, 10 kwietnia 2021, 22:26

widać, że "rosjanujesz" bo gdybyś był Polakiem to by nie obchodziło cię ile razy USA prowadziły wojny, ważne by było tylko to, że Polski nie napadali - w przeciwieństwie do Rosji, która przez ostatnie 300 lat napadła na nas ponad 20 razy. A ostatnio nas okupowała od 1945 do 1993 roku, przez którą jesteśmy 50 lat za Zachodem.

niestety
piątek, 9 kwietnia 2021, 17:35

podciągnięcie Solidarności pod „agresywnych wojen wywołanych przez Stany Zjednoczone i amerykańskich interwencji w obcych krajach” świadczy o zamiarach Chin jak najgorzej.

trzcinq
sobota, 10 kwietnia 2021, 08:15

Nie świadczy o niczym a właściwie świadczy i to dobrze bo finansując tego typu organizacje ingerujesz w wewnętrzne sprawy państwa, masz na celu destabilizacje jakby nie było suwerennego państwa. Pamiętasz jaki był kwik w stanach bo Rosjanie grali podobno na Trumpa? A Ukraina?

Xd
sobota, 10 kwietnia 2021, 06:41

A czemu tak twierdzisz było na początku lat 90 porozmawiać np z tymi z ursusa czy radomia vo myślą o solidarności w imię której walczyli no i masz obecny obraz ci którzy dostawali wtedy pieniądze od cia teraz dostają wytyczne np od kosmetyczki zwanej ambasadorem czy mogą wprowadzić podatek od ubera czy od reklam i muszą siedzieć cicho bo inaczej ujawnią kto i ile dostał za zamknięcie przemysłu i jaka to była "bezinteresowna" ich walka

Wicher
piątek, 9 kwietnia 2021, 16:59

W dużej mierze mają rację. Hegemon robi co chce, atakuje kogo chce i wszyscy muszą przyjąć, że postępuje właściwie. Jeśli Chiny zdobędą hegemonie światową, to sami będą robić interwncje wojskowe

Judasz
piątek, 9 kwietnia 2021, 16:39

Ta a oni pokojowo chcą wziąść tajwan i ich gospodarke.

trzcinq
piątek, 9 kwietnia 2021, 20:52

A USA pokojowo prowadzi akcje misyjne niosące nową religię znaną pod nazwą Demokracja?

Wawiak
sobota, 10 kwietnia 2021, 15:39

To porównaj rozwój i kondycję państwa w amerykańskiej i sowieckiej strefie wpływów. Np. Dania i Węgry. Albo obecnie w rosyjskiej i amerykańskiej: Białoruś i Czechy.

niedziela, 11 kwietnia 2021, 21:24

Porównaj Białoruś i Haiti.

fedoin
sobota, 10 kwietnia 2021, 22:27

albo Korea Południowa i Korea Północna.

Pirat
piątek, 9 kwietnia 2021, 16:37

A komunizm nie wywoływał „poważnych katastrof humanitarnych”?

trzcinq
sobota, 10 kwietnia 2021, 08:19

Tyle co demokracja która zastąpiła poprzednią fantastyczną religię zwaną chrześcijaństwo, dodaj monarchię. Wszystko to jakże wspaniałe było wymysłem świata zachodu. Marks był Niemcem :)

Davien
niedziela, 11 kwietnia 2021, 17:17

Doprawdy? Największa wojna swiata wywołana przez komunistów z Rosji czyli IIWŚ, potem wojna koreańska i wietnamska, wymordowanie przez komunistów setek milionów ludzi ale takie.... jak ty bedzie ich bronić do upadłego za te kilka rubli.

niedziela, 11 kwietnia 2021, 21:26

Wszystkie te wojny to wasza sprawka. Ktoś wspierał niemiecki kapitał. Wojna koreańska i wietnamska to już zupełnie wasze autorskie pomysły.

Xd
sobota, 10 kwietnia 2021, 06:42

No tak główną to zlikwidował analfabetyzm

Wawiak
sobota, 10 kwietnia 2021, 12:33

Chyba w Rosji - bo inne państwa poradziły sobie z tym bez niego. Przykładowo, w II RP były zabór rosyjski był pod tym względem w ciemnym zaułku - ale II RP ten problem też stopniowo likwidowała, a przeszkodziła w tym jej II Wojna Światowa wywołana przez państwa wyznające ideologie lewicowe: socjalizm (III Rzesza) i komunizm (ZSRS). Wystarczy porównać statystyki - są dostępne.

trzcinq
piątek, 9 kwietnia 2021, 20:51

Zgadza się no. Plan gospodarczy Mao okazał się katastrofą ale nie o to chodzi i dobrze że dwie strony się punktują. Obie są siebie warci

Davien
sobota, 10 kwietnia 2021, 10:11

Komunizm to jedna wielka katastrofa humanitarna ale dla takich fanatyków jak ty to prawda objawiona.

biały
sobota, 10 kwietnia 2021, 17:54

no według ostatnich danych 60 mln ludzi w USA żyje w skrajnym ubóstwie - więc kapitalizm też się nie popisał , a obecnym Chinom daleko do komunizmu , większość firm jest prywatnych a wzrost gospodarczy jest wciąż tak wysoki że można pozazdrościć ,,, Ameryka była wielkim krajem gdy obowiązywały tam zasada antymonopolowa - była wtedy konkurencja i firmy się rozwijały , teraz panuje tam korporacjonizm , kilka potężnych korporacji posiada wszystko - nawet ma wpływ na światową politykę

Davien
niedziela, 11 kwietnia 2021, 17:20

Juz ci się Biełyjz 40mln zrobiło 60?, a jutro będzie ile? 80/100 ? Chiny to ciągle komunizm tyle ze z dodaną szczyptą wolnosci gospodarczej,czyli czyms czego w Rosji i KRLD nie potrafili. Te chińskei "prywatne" firmy sa mocniej zwiazane z rzadem niż nasza PGZ.

komuch
sobota, 10 kwietnia 2021, 13:31

A kapitalizm to raj na ziemi. W Bangladeszu albo Haiti.

Davien
niedziela, 11 kwietnia 2021, 00:06

A od kiedymasz tam demokracje czy normalny kapitalizm:)) Ale nawet Bangladesz i Haiti przebijają to co Rosja i komunisci zrobili z KRLD:))

komuch
niedziela, 11 kwietnia 2021, 21:31

Normalny kapitalizm? To tam gdzie są złodzieje . Nienormalny to taki gdzie są okradani.

Davien
środa, 14 kwietnia 2021, 20:51

Nie, złodzieje to sa w takich satrapiach jak Rosja czy Chiny, gdzie Rosja w rankingu korupcji stoi gorzej od Somalii czy Syrii:)

trzcinq
sobota, 10 kwietnia 2021, 17:11

Ameryka Łacińska czy Południowa. Afryka a teraz przekonuje się o tym Bliski wschód a no i bym zapomniał Chiny również doświadczyły "dobroci" zachodu a chińskie Kapo obecnie okupuje Tajwan

Davien
niedziela, 11 kwietnia 2021, 00:09

No własnie sie przekonują patrząc jak rozwijaja sie normalne państwa a jak czerwone dyktatury jak Wenezuela. W Afryce też mają takie Maroko czy Tunezję a z drugiej strony Syrię. A Chiny doswiadczyły "dobroci" komunistów w postaci mordów, grabieży, ludobójstwa i ciagle doswiadczaja, podczas gdy na Tajwanei zyja sobie normalnie a ChRL okupuje komunistyczna dyktatura. A moze coś o KRLD i Republice Korei powiesz ?

komuch
niedziela, 11 kwietnia 2021, 21:34

W Wenezueli jest tyle komunizmu co w USA. Własność państwowa to tylko jakieś 25% gospodarki. Za chwilę Chiny i tak was przegonią.

Davien
środa, 14 kwietnia 2021, 20:53

Obecnie to chiny definytywnie przegoniły was Rosjan i to pod kazdym wzgledem. A co do Wenezueli to daruj sobie bajeczki.

Tweets Defence24