Reklama

Siły zbrojne

Bundeswehra z kompletem KTO Boxer

Fot. Rheinmetall
Fot. Rheinmetall

Pomimo pandemicznych problemów ostatni z 131 zamówionych Boxerów niebawem zostanie przekazany niemieckim wojskom lądowym. Tym sposobem firma Artec GmbH zakończyła dostawę zakupionej przez Bundeswehrę w 2015 roku drugiej partii KTO w wariancie A2.

We wtorek 22 czerwca niemiecka spółka Artec, czyli joint venture Krauss-Maffei Wegmann i Rheinmetall, poinformowała o zakończeniu dostaw kołowego transportera opancerzonego GTK Boxer zamówionych przez Bundeswehrę. Ostatni z zamówionych KTO został przekazany niemieckiej federalnej agencji zamówień publicznych, skąd niebawem trafi dalej do sił lądowych.

W grudniu 2015 roku podpisano kontrakt o wartości 478 milionów euro (2,16 mld złotych) na dostawę 131 GTK Boxer w nowszym wariancie A2. Niezmodernizowane KTO są aktualnie przystosowywane do tego standardu, na podstawie zlecenia utworzonego przez Bundeswehrę w 2017 roku. Przewiduje się, że do 2024 roku modernizacja Boxerów do standardu A2 zostanie w pełni ukończona.

Łącznie niemiecka armia posiada nieco ponad 400 KTO Boxer. Wśród nich m.in. jest 72 wozów ewakuacji medycznej, 65 wozów dowodzenia, 256 kołowych transporterów piechoty oraz kilka pojazdów treningowych.

KTO Boxer znajdują się w służbie niemieckiego wojska od 2011 roku i miały na celu zastąpienia transporterów TPz 1 Fuchs. Z biegiem uczestnictwa Niemiec w misjach bojowych w Afganistanie, gdzie towarzyszyły im Boxery, zaistniała potrzeba dokonania modernizacji, bazującej  na doświadczeniach załóg tych transporterów. Różnice pomiędzy niezmienionym wariantem A1 a nowszym A2 są niezbyt zauważalne, polegające głównie na modyfikacji jednostki napędowej, skrzyni biegów oraz instalacji elektrycznych. Dodano również system przeciwpożarowy, wzmocniono dolny pancerz, zamontowano zagłuszarki improwizowanych ładunków wybuchowych, system łączności satelitarnej i nowy system wizyjny kierowcy, dzięki któremu kierowca jest samodzielnie przemieszczać wóz  bez pomocy dowódcy.

Cechą wspólną wszystkich tych pojazdów jest silnik MTU 8V199 TE20 o mocy 720 KM. Zasięg KTO wynosi około 1050 kilometrów, dzięki trzem zbiornikom paliwa 280, 238 i 44 litrów. Pomimo dużej masy, wynoszącej nawet do 38 ton potrafi się on rozpędzić do 100 kilometrów na godzinę. 

Do użytkowników KTO Boxer zalicza się Australię, Holandię i Litwę. Na początku czerwca informowaliśmy o rozpoczęciu produkcji brytyjskich transporterów w niemieckich fabrykach, jednakże na podzespołach i ZSMU pochodzących z Wysp. Do Wielkiej Brytanii trafi ponad 500 Boxerów, pomimo tego, że jej pełne zapotrzebowanie na transportery oceniono na 1500 egzemplarzy.

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama