Bryza na straży Turcji

9 maja 2021, 10:11
E02sowDWQAAWURm
Fot. PKW Turcja
Reklama

Jak poinformowała Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, załoga samolotu M28B 1R „Bryza” wykonała swój pierwszy lot patrolowo – rozpoznawczy w rejonie Morza Śródziemnego w ramach natowskiej misji Tailored Assurance Measures for Turkey.

Po kilkugodzinnej misji samolot wraz z załogą bezpiecznie wylądował na lotnisku Incirlik. Stacjonujący tam Polski Kontyngent Wojskowy Turcja (PKW Turcja) w ramach Dostosowanych Środków Bezpieczeństwa Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego dla Turcji prowadzi działania związane z pozyskiwaniem i wymianą informacji w obszarze wschodniego akwenu Morza Śródziemnego oraz Morza Czarnego. Jednocześnie współdziała z zespołami morskimi NATO, celem zapewnienia im wsparcia podczas wejścia i przebywania w rejonie odpowiedzialności.

W odpowiedzi na rosnące wyzwania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa na tureckich granicach i chęć państw sojuszniczych do wsparcia Turcji, w tym obszarze, sojusz zaimplementował pakiet Tailored Assurance Measures for Turkey (TAMT). Działania w ramach operacji TAMT oparte są na monitorowaniu i patrolowaniu południowego rejonu Morza Śródziemnego i Morza Czarnego w ramach kompleksowych działań NATO w zakresie budowania wspólnej świadomości sytuacyjnej w regionie w związku z niestabilną sytuacją polityczną i militarną.

image
Reklama

Podstawy prawne dla działalności PKW Turcja wynikają z postanowień zawartych w Initiation Order For The Implementation Of Tailored Assurance Measures For Turkey dated 4 March 2016. Głównymi zadaniami PKW Turcja jest wykonywanie lotów patrolowo-rozpoznawczych, przekazywanie materiałów i opracowań z realizowanych lotów do Dowództwa Sił Morskich NATO oraz postępowanie zgodnie z wytycznymi dowództwa w zakresie reagowania na wszelkie zakłócenia ze strony przeciwnika.

Trzon kontyngentu tworzy Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej i zgodnie z Postanowieniem Prezydenta RP z dnia 14 września 2020 r. o użyciu Polskiego Kontyngentu Wojskowego w ramach Dostosowanych Środków Wzmocnienia Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego dla Turcji, na terytorium Turcji, wschodnim akwenie Morza Śródziemnego oraz Morzu Czarnym kontyngent liczy do 80 żołnierzy i pracowników. Dowódcą I zmiany PKW Turcja jest kmdr por. Cezary Kurkowski.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 63
Reklama
ito
wtorek, 11 maja 2021, 09:44

Turcy używają sporo dronów. Po syryjskiej stronie powinny być drony rosyjskie. Temat jest, jak pokazały doświadczenia z Syrii czy Karabachu, trudny i palący- na nich powinni się chłopcy skupić, sprawdzić zdolności wykrywania, stworzyć rekomendacje rozwoju sensorów- żeby następca, lub modyfikacja, Bryzy dobrze sobie z wykrywaniem i śledzeniem dronów radził.

trw
poniedziałek, 10 maja 2021, 20:11

A już za parę dni powitamy tureckie F-16 w bazie nad naszym Bałtykiem :)

Andrzej
poniedziałek, 10 maja 2021, 10:55

A dla czego nikt z NATO nie wspomógł Armenii ? Tylko muzułmańskiego przeciwnika ?

Wiktor
poniedziałek, 10 maja 2021, 13:18

Bo Armenia nie jest w NATO.

Milutki
poniedziałek, 10 maja 2021, 13:16

Bo Armenię wspiera muzułmański Iran .

Urko
poniedziałek, 10 maja 2021, 16:37

No to ciekawe, że Iran broni chrześcijan... To ci Persowie są całkiem fajni! :)

prawnik
poniedziałek, 10 maja 2021, 09:40

Ale teraz to raczej u Turków winni latać ich prawdziwi sojusznicy na Ił-ach wersja ZOP

Kowalski
poniedziałek, 10 maja 2021, 07:57

A przed kim chronia Turcje cebulowe samoloty ?

Rafał
wtorek, 11 maja 2021, 06:30

Przeczytaj artykuł

no właśnie
niedziela, 9 maja 2021, 21:25

Belfegora im posłać. Ten samolot nadawał się do odstraszania.

m
poniedziałek, 10 maja 2021, 15:07

Chyba już żaden nie lata poza tym przy zakazie broni biologicznej i chemicznej ten samolot nie ma sensu

dim
niedziela, 9 maja 2021, 18:34

Tymczasem w Alexandroupoli, tj. na wschodniej granicy Europy z Turcją, wielka feta z okazji kolejnego wyładunku wojsk amerykańskich. Obecni i przemawiający grecki MON i pan US ambasador Geoffrey R. Pyatt. Z nimi w komplecie uradowane miejscowe władze... banały o korzyściach z wybitnie geostrategicznego położenia tego portu... o jego "bardzo dobrym skomunikowaniu z portami Bułgarii" - A chodzi o to, że wojska amerykańskie, udając się na manewry, nad Morze Czarne, sporymi oddziałami przemieszczają się via Alexandroupoli, zarówno autostradą, jak i zwykłą szosą czy także gruntowymi drogami/przełęczami górskimi, do Bułgarii. Tak, jakby tam po drugiej stronie rzeki Evros, nie było już żadnego sojusznika, ani możliwości kontynuacji przerzutu tych wojsk przez Marmara i Bosfor. Z kolei w mediach tureckich fala "pozarządowych" "głosów obywateli", że Incirlik należy zamknąć, przejąć, obcych stamtąd wyprosić. Gdyż godzą w godność Narodu Tureckiego. Na fetę w Alexandroupoli można też spojrzeć inaczej - wystarczy wznieść się dronem nieco nad jego lotniskiem... Dardanele jak na dłoni. A dla dzisiejszych możliwości US-artylerii, ta odległość fizyczna byłby to już "nieistotny szczegół".

Jarek
wtorek, 11 maja 2021, 22:25

Przeczytaj o bitwie pod Canakkale w 1915r. Ilu okrętów spoczywa na dnie cieśniny Canakkale. Dlaczego co roku ludzie mw. 150 tys. z Australii i Nowej Zellandii przybywają 18 Marca nad cieśniną Canakkale?? A na koniec końcu; dlaczego Anglia i Francja itd. nie mogli pomóc Rosji i upadło Cesarstwo Rosyjskie w 1917r. Ja bym aż tak się nie cieszył, w końcu to są Turcy... Turcja zażądała, wydała rozkazy Amerykanie wysofali swoich wojsk z Pólnocnej Syrii.

Stavros
wtorek, 11 maja 2021, 22:04

@dim, show must go on!!! jakim cudem znowu zmieniłes artykuł na Grecję. W tym artykułe nie mówi się o Grecji:))) haloo

ito
wtorek, 11 maja 2021, 09:40

Weź jeszcze pod uwagę, że ani my ciągot kresowych nie wymyśliliśmy, ani Niemcy ziomkostw. Po wysiedleniach anatolijskich Greków pozostał, mówiąc bardzo oględnie, osad, a ani to, że Grecy, napadając na Turcję, byli sami sobie winni, ani to, że wysiedlenia zostały przeprowadzone dość kulturalnie i za zgodą mocarstw nie zmienia nastrojów rewanżystowskich- i rodzącej się martyrologicznej legendy (patrz- Akcja Wisła- przeprowadzona spokojnie i z minimalnym, jak na sytuację, obciążeniem przesiedlanych, do tego dała im majątki, o jakich nawet śnić nie mogli- a dziś w legendzie rośnie wręcz na ludobójstwo)- jeśli nie uda się szybko zorganizować ruskiej napaści na któryś z krajów NATO kroi nam się całkiem poważna wojna samoobsługowa w łonie Sojuszu.

Oto
poniedziałek, 10 maja 2021, 08:21

Grecja popełnia ogromny błąd pozwalając im utworzyć bazy wojskowe w całym kraju. (w Dedeagac oraz na Krecie i pewnie nie tylko). Na pewno nie wyjdą stamtąd w kolejnych 50 lat. Turcja już raz pozwoliła na to i teraz żałuje ze względu na nieprzyjazne stosunki i konflikt interesów w regionie. Nie ma to jak gościć kogoś, co współpracuje ze "złodziejem", którego właściciel domu nie życzy sobie.

alka
poniedziałek, 10 maja 2021, 20:26

Nie Turcja żałuje, tylko twoja Rosja żałuje, bo Turcja ma sprzeczne inyteresy z Rosją.

Sidematic
poniedziałek, 10 maja 2021, 07:24

Czas uświadomić Turkom, że ich pobyt po europejskiej stronie cieśnin dobiega końca. To powolny proces ale nieunikniony. Nawet jeśli chwilowo rosną w siłę militarną.

Milutki
poniedziałek, 10 maja 2021, 13:21

Czas aby Turcja uświadomiła narody po europejskiej stronie Bosforu że te narody istnieją tylko z łaski i dobra Turków, gdyby Turcy stosowali europejskie standardy to o tych narodach dzisiaj debatowaliby tylko archeolodzy. Samoświadomość to bolesny proces ale może powoli przez niego przejdą.

biały
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:51

może czas przypomnieć sobie że Turcja ( imperium Osmańskie ) było już wielokrotnie wyrzucane podczas konfliktów z Europy , raz chyba nawet przez Polaków

Milutki
wtorek, 11 maja 2021, 07:45

Gdyby Turcja stosowała europejskie standardy to ekstermimowałaby wszystkich Europejczyków których napotkała po drodze albo zasymilowała, wtedy ludzie mówiący o sobie Grecy, Bułgarzy i inni byliby tureckimi patriotami i walczyliby o utrzymanie Turcji na europejskim kontynencie

NATO
niedziela, 9 maja 2021, 23:42

I bardzo dobrze. Lepiej wiedzieć co kombinuje "sojusznik".

Milutki
niedziela, 9 maja 2021, 22:16

Może przełęczami górskimi przeniosą też lotniskowce i inne elementy floty wojennej która jest podstawą operacji USA poza granicami własnego państwa. To że Grecy chcą ostrzelać ze swojego terytorium Dardanele nie jest Turkom zaskoczeniem, Grecja jest agresywnym krajem któremu marzy się zdobycie Istambułu w imię swoich mitów historycznych. Grecja jest jednak to za słaba i Turcja pilnuje aby Grecja taka pozostała

biały
poniedziałek, 10 maja 2021, 17:57

Grecja agresywna ?? a ile razy Grecja wleciała samolotami wojskowymi w tereny należące do Grecji a ile razy zrobiła to Turcja , w ile konfliktów zbrojnych włączyła się Grecja w ostatnich 10 latach ??? a w ilu konfliktach wlazła Turcja ( Turcja konflikt w Armenii . Syrii . Libanie . Irak ,, ciągłe ataki na Kurdów ,, a Grecja jakoś nigdzie nie wysłała nawet stu swoich żołnierzy

Oto
poniedziałek, 10 maja 2021, 22:12

Grecja, w przeciwieństwie do Traktatu Lozańskiego z 1923r., umieściła swoje wojska na wyspach tuż obok Turcji pod pretekstem groźby ze strony Turcji. Bowiem wg tego Traktatu wyspy te miały zostać strefą zdemilitaryzowaną. Poszli nawet o krok dalej i zaprosili Zjednoczone Emiraty Arabskie, państwo wrogo nastawione wobec Turcji, w celu przeprowadzenia ćwiczeń wojskowych we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego. O czym to świadczy jak nie agresja i prowokacja? Zobacz kto był agresorem na Cyprze w latach 1960-1970 i kto doprowadził do upadku Republiki Cypryjskiej? Enosis - ruch greckich nacjonalistów mający na celu przyłączenie Cypru do Grecji. Polecam także odwiedzić Muzeum Barbarzyństwa na Cyprze Pólnocnym by zobaczyć na własne oczy do czego oni byli zdolni. Także zachowaj swoje fikcyjne historie dla siebie.

Milutki
poniedziałek, 10 maja 2021, 20:15

Turcja broni Kurdów a nie ich atakuje. Turcja ocaliła Libijczyków i Syryjczyków przed ich dyktatorami i tymi którzy chcieli nimi być. Azerbejdżanom Turcja pomogła odzyskać Górski Karabach który został im odebrany siłą i z którego zostali wysiedleni. Turcja jest tak otoczona greckim wyspami że każdy ruch to naruszenie jakiejś greckiej przestrzeni.

dim
poniedziałek, 10 maja 2021, 11:27

Lotniskowce ? Ale po co, skoro Morze Czarne jest w zasięgu samolotów startujących z Grecji, bądź Rumunii ?

Tomasz
wtorek, 11 maja 2021, 23:01

Historyczny sojusznik Grecji to Rosja, religia itd. Lepiej mocno nie zaangażować się na jankesów bo oni nie są sasiadami Grecji. Interes się skończy to Adios Gringos. W końcu zostawią Greków "na lodzie" tak jak zostawili innch narodów które nie liczą się. A do tego trzeba się liczyć, że nagle znowu Turcja będzie najlepszym sojusznikiem Ameryki

Milutki
poniedziałek, 10 maja 2021, 13:36

Może do jakiejś plaży te samoloty dolecą ale nigdzie dalej. Do tego dochodzi koszt utrzymania stałych baz co USA nie chce ponosić, mobilne lotnisko na statku jest optymalniejsze kosztowo, nawet w Zatoce Perskiej gdzie USA ma stałe lotniska używa też lotniskowców, tak działa armia USA na całym swiecie. Wzgląd polityczny, Grecja ktora jest rosyjskim koniem trojański w UE i NATO oraz Rumunia zawahają się przed wystąpieniem przeciwko Rosji , te obecne ruchy są w czasie pokoju na pokaz, gdy dojdzie do wojny Grecja i Rumunia będą się wywijały z brania w niej udziału

dim
wtorek, 11 maja 2021, 07:26

Bazy są greckie i rumuńskie. A USA korzystają z nich, kiedy im potrzeba. A działalność UTRZYMANIA PORZĄDKU I POKOJU, prowadzona przez NATO, to nie jest tylko przeciw zapędom Rosji, bo także innych bardzo chętnych kandydatów na agresorów. W tym tego natowskiego.

Milutki
wtorek, 11 maja 2021, 17:07

Tak, zgadzam się, te bazy nie są na Rosję, Grecja będzie się z tego wywijać na wszystkie możliwe sposoby. Te bazy służą Grecji do prowokacji i agresji

Milutki
wtorek, 11 maja 2021, 17:13

...prowokacji i agresji wobec Turcji

kuna
niedziela, 9 maja 2021, 16:21

To hańba, ze nasi żołnierze służą na terytorium kraju bandyckiego, odpowiedzialnego za ludobójstwo, zarówno obywateli państw ościennych jak i własnych obywateli. Na dodatek Turcu sprzeciwiali się zwiększeniu aktywnosci NATO na terenie Polski i panstwa przybałtyckich.

Europejczyk
poniedziałek, 10 maja 2021, 14:23

Prymitywizm ludzi tutaj piszacych przekracza wszelkie granice. Powinni miec zabroniony dostep do komputerow, jesli nie maja zielonego pojecia o co w polityce i wojsku chodzi. Zastanawiam sie skad czerpia wiedze. Czyzby filmy i TV tak im zlasowala mozgi, a moze jakies ciekawe szkoly pokonczyli. No moge to tylko usprwiedliwic COVIDem i nauka zdalna, bo z wieczorowki wiecejby pewnie wyniesli.

viper
poniedziałek, 10 maja 2021, 10:11

Naszych żołnierzy, w odróżnieniu od rosyjskich sołdatów, na terytorium Syrii nie ma.

dim
poniedziałek, 10 maja 2021, 09:25

@kuna Myślę, że Turków raczej zaproszono z powrotem do szeregu. "Wy teraz przyślecie swego AWACSa na manewry, gotowego do obserwacji rosyjskich wojsk, czających się przy ukraińskich granicach, a Waszego morza popilnuje Wam polska "Bryza". Natomiast zbyt wiele etyki (określenia "hańba") raczej bym w wojskowych sojuszach nie szukał. Nie mają być "etyczne", mają być skuteczne. Czy może Churchill nie współodpowiada (i to jako główny winny) za głodową śmierć co najmniej 300 tysięcy Greków, zimią 1941/42 ? Gdy to kazał zablokować WSZELKIE dostawy do zajętej przez Niemców Grecji ? Nawet kaszy z Turcji ? Przy tym wiedząc, że ludzie tam umierają masowo z głodu ? Mówili mu to wszyscy... A przecież nikt przez to nie żąda wyrzucenia UK z NATO. Wspólna obrona to nie wykład z etyki.

hermanaryk
poniedziałek, 10 maja 2021, 09:17

Praktycznie każde duże państwo europejskie czy azjatyckie ma w swej historii ludobójstwo. Czy to znaczy, że nie powinniśmy utrzymywać z nimi stosunków i otoczyć się jakimś chińskim murem? Czy też może powinniśmy się kierować własnym interesem, żeby nikt znowu nie dopuścił się ludobójstwa na naszym kraju? Geostrategiczne położenie Turcji powoduje, że utrzymywanie z nią dobrych stosunków, zwłaszcza w dziedzinie wojskowości, jest w naszym interesie.

łasica
poniedziałek, 10 maja 2021, 08:47

I atakowali Wiedeń, czyli EU w 1683r.

JSM
poniedziałek, 10 maja 2021, 07:34

Turcja to czarny koń w NATO. Gdyby Amerykanie nie chodzili na pasku Izraela i mieli lepsze układy z Iranem to Turcy by nie fikali. A tak tylko czekać jakiegoś starcia z Grecją a ich współpraca z Rosją jest prawie modelowa.

Michał z uk
poniedziałek, 10 maja 2021, 02:17

Państwa nie mają moralności! Maja jedynie interesy!

Milutki
niedziela, 9 maja 2021, 22:24

To zaszczyt dla polskiej armii że może służyć w kraju z tak dzielną armią którą broni swój naród przed terrorystami i bandytami m.in komunistycznymi na wschodzie kraju. Ta armia obroniła też swój naród przed ludobojstwem m.in na Cyprze w 1974 roku i 1915 roku, broni też miliony Syryjczyków przed dyktatorem który zabija własny naród. Turcja popierała Polskę w wstąpieniu do NATO mimo tego że Polska przez ponad czterdzieści lat była wrogiem NATO. Turcja chciała aby Polska i inne kraje NATO stwierdziły fakt że YPG to odnoga PKK, Turcja jednak rozumie realia że Polska championen polityki międzynarodowej nie jest i nie może stwierdzić publicznie tego faktu bez akceptacji USA.

Jato
poniedziałek, 10 maja 2021, 20:53

Milutki, współpraca z armią, która walczy z Kurdami, z największym narodem pozbawionym własnego państwa, nie powinna być powodem do zaszczytu.

Milutki
wtorek, 11 maja 2021, 07:41

Jeżeli kierujemy się takimi standardami to Polska armia powinna walczyć o niepodległe państwo Śląsk.

staszek
poniedziałek, 10 maja 2021, 15:26

Nie, Milutki. To dzielna armia turecka miała zaszczyt jak polska HUSARIA szarżowała na liczniejsze od niej oddziały Janczarów Kara Mustafy pod Wiedniem;)

Oto
poniedziałek, 10 maja 2021, 16:17

Od lat powtarzacie to samo, ale nie mówicie jak to się później zakończyło. Austriacy podziękowali Wam biorąc udział w rozbiorach Polski.

biały
poniedziałek, 10 maja 2021, 18:08

i co w związku z tym , mieliśmy podpisaną umowę o współpracy i zachowaliśmy się zgodnie z zasadami i honorem

Luke
niedziela, 9 maja 2021, 16:16

Ladnie, dobrze je tam jestesmy!

eda
poniedziałek, 10 maja 2021, 08:04

Wy tam jesteście to wiadomo od dawna ale co tam robi Polska?

Milutki
poniedziałek, 10 maja 2021, 13:39

Wypełnia swoje sojusznicze zobowiązania i okazuje wdzięczność Turcji za to że ta popierają polską akcesję do NATO

Wojciech
poniedziałek, 10 maja 2021, 07:35

Tylko po co?

BUBA
niedziela, 9 maja 2021, 14:13

I bardzo dobrzeTylko dlaczego tylko jedna. Przydalo by sie tam poslac Migi 29

EWA
poniedziałek, 10 maja 2021, 08:04

Najlepiej SU22

Gustlik
poniedziałek, 10 maja 2021, 07:35

Myślisz, że Turcy się skuszą i kupią te złomy?

Monkey
niedziela, 9 maja 2021, 13:50

I dobrze. Sojusznikom sie pomaga, a do tego nasi wojskowi ćwiczą procedury i doskonalą swoje umiejętności w praktyce. Turcji mozna nielubic, mozna sie nie zgadzać z polityką sułtana, ale to jeden z naszych sojuszników.

Michał z uk
poniedziałek, 10 maja 2021, 02:18

A gdzie interes?

Monkey
poniedziałek, 10 maja 2021, 22:35

@Michał z UK: Też mieszkam w UK i doskonale rozumiem, o czym piszesz. Nasz interes może być we współpracy z tureckim przemysłem. O ile wyzbędziemy się strachu i bałwochwalczości wobec Amerykanów.

Jato
niedziela, 9 maja 2021, 13:14

Brawo, nareszcie Turcja może poczuć się bezpieczna. Obok zabytkowego samolotu Błaszczak powinien jeszcze wysłać do Turcji równie nowoczesnego "Orła" i jedną z podobnie nowoczesnych fregat, a wdzięczność Turków nie będzie miała granic.

kazik0804
poniedziałek, 10 maja 2021, 11:29

No jasne jak beda kiedys silowo wprowadzac islam w europie to zaczna od Polski

Mark z Berlina
wtorek, 11 maja 2021, 23:28

@kazik 0804 Od 2004r. jesteśmy w EU. Niepodległa i niezależna od 1989r. choż teraz pod USA. Gdyby było coś takiego ddawno temu mieliby Francja, Belgia, niderlandy, Anglia czy Niemcy. Niestety nie jseteśmy pępkiem Europy.

fdsfasfewrewrewr
poniedziałek, 10 maja 2021, 10:01

Ważne tu nie są zdolności, bo Turcja sama się potrafi obronić, ale poczucie Turków, że są przez NATO traktowani tak jak inni.

Jato
poniedziałek, 10 maja 2021, 20:39

Właśnie ważne są tu zdolności. Co to by było, gdyby Amerykanie w ramach sojuszniczego wspracia, wysłali do Polski starego Hreculesa i klikunastu żołnierzy ?! Bo jeśli Turcy są traktowani jak inni, dlaczego Polska ma być traktowana inaczej ?! Turcja rzeczywiście obroni się sama, a Polska ? Dlaczego nowe systemy uzbrojenia sypią sie w Turcji jak z rękawa, a eksportu tureckiego uzbrojenia tylko pozazdrościć. A w Polsce prace nad wieżą zssw 30 trwają od 2016 roku i być może nareszcie w tym roku zostaną zakończone. A to jedno z większych osiągnięć naszego przemysłu obronnego. Więc z czego Polak może być tu dumny ?! Z Bryzy wysłanej do Turcji ?!

Prawa
niedziela, 9 maja 2021, 12:41

Już dawno Bryzy powinniśmy zastąpić większymi dronami

abra kadabra
niedziela, 9 maja 2021, 23:21

Słusznie. Nie powinno się narażać ludzi tam gdzie to tylko możliwe.

Tweets Defence24