Reklama

Geopolityka

Brytyjczycy inwestują w Falklandy. Protest Argentyny

Nowa infrastruktura portu Mare Harbour na Falklandach. Fot. www.volkerstevin.co
Nowa infrastruktura portu Mare Harbour na Falklandach. Fot. www.volkerstevin.co

W niewielkiej osadzie Mare Harbour na jednej z Wysp Falklandzkich oficjalnie otwarto nowe nabrzeże i zmodernizowane molo przystosowane do przyjmowania statków transportowych Ro-ro. Cała inwestycja była finansowana i nadzorowana przez brytyjską armię, co wywołało protesty ze strony Argentyńczyków nadal mających nadzieję na odzyskanie tego archipelagu na Południowym Atlantyku.

Rozbudowa niewielkiego portu Mare Harbour była nadzorowana przez brytyjską organizację do spraw infrastruktury wojskowej DIO (UK Defence Infrastrukture Organisation). Cała inwestycja kosztowała około 19 milionów i była realizowana przez firmę budowlaną VolkerStevin znaną m.in. z zaprojektowania i budowy infrastruktur portowej na potrzeby nowego, brytyjskiego lotniskowca HMS „Queen Elisabeth” w bazie marynarki wojennej w Portsmouth.

Prace w Mare Harbour polegały m.in. na wzmocnieniu i unowocześnieniu nabrzeża, dróg rozładunku i dojazdowych, wymianie oświetlenia, polerów, systemu zasilania, modernizacja systemu przeciwpożarowego itd. Wszystkie te modyfikacje pozwalają na zacumowanie i rozładowanie jednostek pływających klasy Ro-ro o wyporności większej niż 20 000 ton w tym statków transportowych typu Point. Transportowce te, pomimo, że należą do prywatnej spółki Foreland Shipping Ltd, są wykorzystywane do transportu wojskowego przewożąc dla brytyjskiej armii ponad 85% ładunków transportowanych drogą morską.

Dzięki nowej inwestycji w Mare Harbour na Wyspach Falklandzkich pojawił się bardziej wydajny punkt zabezpieczenia logistycznego, w którym Brytyjczycy mogą w razie potrzeby dostarczyć zaopatrzenie i posiłki drogą morską. Ale 19 milionów funtów to jedynie fragment 180 milionowego budżetu, jaki Wielka Brytania zamierza przeznaczyć w ciągu dziesięciu następnych lat na modernizację wyposażenia znajdującego się na Falklandach.

Prace mają obejmować m.in.: unowocześnienia elektrowni w Mount Pleasant, rozbudowę zaplecza socjalnego dla obsług trzech mobilnych stacji radarowych, jakie rozmieszczono na archipelagu. Należy dodatkowo pamiętać, że te 180 milionów funtów są tylko środkami dodatkowymi - poza stałym budżetem, jaki jest przeznaczany na utrzymanie wojskowego punktu bazowania na Falklandach.

Brytyjczycy oficjalnie informują, że stacjonuje tam około 1200 cywilnych i wojskowych osób zabezpieczających potrzeby brytyjskich sił zbrojnych. Najdrożej kosztuje utrzymanie bazy lotniczej Mount Pleasant, w której stacjonują rotacyjnie cztery samoloty myśliwskie Eurofighter Typhoon z 905. ekspedycyjnego skrzydła RAF-u, jeden tankowiec powietrzny Voyager KC2 i jeden samolot transportowy Herkules.

Wcześniej na Falklandach porzebywały dodatkowo wojskowe śmigłowce SAR jednak od kwietnia 2016 r. zadania poszukiwawczo – ratownicze na morzu są na Falklandach realizowane przez dwa cywilne śmigłowce SAR typu AW189.

Obronę przeciwlotniczą wysp stanowią pojedyncze baterii rakiet Rapier, które mają w przyszłości być zastąpione przez system Sky Sabre. Brytyjska marynarka wojenna utrzymuje na stałe na Falklandach w Mare Harbour co najmniej jeden niszczyciel lub fregatę oraz jeden pełnomorski okręt patrolowy. Obecnie jest to patrolowiec HMS „Clyde” (o wyporności około 2000 ton), który pod koniec 2017 r. był wykorzystany w akcji poszukiwawczej zaginionego, argentyńskiego okrętu podwodnego SNA „San Juan”. HMS „Clyde” ma zostać zastąpiony przez okręt patrolowy typu River – HMS „Forth”.

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. Frank

    Kilka słów nt. AW 189 które obstawiają SAR na Falklandach, to cywilne wersje AW 149. Znajomy jest ratownikiem w firmie Bristow i pełni dyżury również na Falklandach zabezpieczają głównie platformy wiertnicze, w jego opinii to świetne maszyny wcześniej latali Super Pumami i wg. pilotów AW189 to o klasę lepsze maszyny. Dla jasności Caracal to lekko zmodyfikowana Super Puma.

    1. vbn

      To nie przypadkiem ten cud techniki co ma 3 silniki, a przy awarii jednego cała reszta jest nic nie warta? Jakiś czas temu jeden taki przelatywał chyba nad Czechami i drobna awaria uziemiła go na bardzo długi okres czasu. Jak twój kumpel szwagra przeżyje awarię silnika to pogadamy o jego odczuciach.

    2. Edek

      m. in. inna przekładania, inny silnik, inna awionika, zdublowane wiązki przewodów to lekka modyfikacja?

    3. zły

      Nie, tym trzysilnikowym cudem jest AW101 obecnie proponowanym przez AW jako śmigłowiec morski w polskim przetargu. @Frank zapytaj znajomego czy AW189 są lepsze czy gorsze od Mi-14 i Anakond, którymi polscy piloci jeszcze długo będą musieli latać.

  2. Ślązak

    Musimy tam wysłać naszego Gawrona w celu wzmocnienia sojuszników.

  3. Falkoner

    Dlaczego odzyskanie? A kiedy Falklandy były argentyńskie?

    1. Falkonetti

      Od zawsze. Dla niektórych epoka kolonializmu jeszcze nie minęła

    2. Alan

      Kwiecień - czerwiec 1982 ;)

    3. Łukasz

      kiedy?