Reklama

Polityka obronna

AW169 dla norweskiej policji

AW169 w barwach norweskiej policji - Fot. Leonardo Helicopters
AW169 w barwach norweskiej policji - Fot. Leonardo Helicopters

Dyrekcja norweskiej policji ogłosiła koncern Leonardo Helicopters zwycięzcą przetargu na zakup trzech śmigłowców z opcją na kolejne trzy maszyny, zakupione zostaną AW169. Jest to element programu modernizacji norweskiej floty śmigłowcowej. Maszyny mają służyć m. in. do zadań antyterrorystycznych. 

Kontrakt który zostanie zawarty w sierpniu 2017 roku to wynik przetargu będącego częścią szerszej modernizacji służb porządku publicznego. Nowy śmigłowiec ma przyczynić się do poprawy zdolności norweskiej policji, zapewniając większy zasięg i elastyczność konfiguracji niż obecnie wykorzystywane maszyny. Ma też wzmocnić zdolność do szybkiego reagowania na zagrożenia.

Czytaj też: Krystowski: Większość floty śmigłowcowej z krajowych zakładów [WYWIAD]

Maszyny AW169 będą wykonywały zadania z zakresu obserwacji, nadzoru, transportu zespołów ds. operacji specjalnych. Będą też służyć w roli powietrznej platformy dla snajperów. Konfiguracja śmigłowców dla norweskiej policji pozwoli na transport sześciu funkcjonariuszy, śmigłowce będą wyposażone w środki obserwacyjne.

AW169 to 4,8-tonowy wielozadaniowy, dwusilnikowy śmigłowiec oblatany zaledwie 5 lat temu i zbudowany w oparciu o zastosowanie nowoczesnych materiałów. PZL-Świdnik dostarcza kompozytowe kadłuby i inne komponenty stosowane w budowie AW169. Maszyny te są wykorzystywane w 30 krajach do różnych zadań, w tym do wsparcia utrzymywania porządku publicznego, misji ratunkowych, świadczenia usług medycznych, transportu morskiego, transportu VIP, transportu ładunków. W Skandynawii AW169 są szeroko stosowane w ratunkowej służbie medycznej, misjach pilotowania statków w portach oraz w transporcie morskim. 


Reklama
Reklama

Komentarze (8)

  1. Piotrek

    Bardzo dobrze że dzięki zamówieniom zagranicznym mają zatrudnienie ludzie w Świdniku.

  2. Zbyszek

    Dzięki takim zamówieniom mają PL pracownicy w PZL-Świdnik co robić.

  3. Mirosław

    Pzlświdnik znowu w akcji, dostarcza kompozytowe kadłuby i inne komponenty stosowane w budowie AW169, więc ma co robić

  4. jurgen

    ciekawe czemu Leonardo / AgustaWestland nie zaproponował w przetargach w Polsce AW159 Wildcat (nastepcę Lynxa), który w Marynarce Brytyjskiej służy (obok AW-101) także do za zadań ZOP. AW159 Wildcat jest mniejszy od Merlina, a więc lżejszy i tańszy, a mimo to da się niego upchać dość dużo pod względem ZOP. Wildcat jest także dość nowy, bo produkowany od 2009 r., a kupiła go także m.in. Korea Południowa. Oczywiście AW101 to świetny śmigłowiec, zwłaszcza do zadań ZOP, ale jednak dość duży i drogi.

    1. Ammo

      Mam wrażenie, że leonardo nie podchodzi poważnie do polskiego rynku i po prostu chcieli uzyskać poligon testowy dla AW149 i jeszcze na tym zarobić. Poza tym to co robi polski oddział tej firmy to kpina.

    2. Davien

      może dlatego że AM zażyczył sobie ZOP/SAR naraz w jednej maszynie co dość zdecydowanie wykluczyło wszystko poniżej AW-101( a i ten będzie miał problemy) Jeżeli mówisz o przetargu który wygrał Caracal to był wymóg wspólnej platformy a Wildcaty raczej nie maja pozostałych wymaganych wersji no i jest to maszyna raczej w górnej granicy lekkich niz średnich(masa całkowita 6 ton)

    3. irecki

      No i latać do akcji na 6 razy, zastanów się zanim coś napiszes

  5. margot

    No proszę gratulacje sądzę że to świetna inwestycja

  6. Jogin

    Super AW169 to ciekawa propozycja pewnie sprawdzi się w prewencji

  7. Mario

    Leonardo Helicopters podbija rynek teraz z AW169 zapewne za niedługo będziemy to słyszeć o AW149, ale niestety nie w Polsce.

  8. Hahahha

    Do zadań antyterrorystycznych główna jednostka AT POLICJI TO NorgeDelta 70 funkcjonariuszy to trochę więcej niż nasze SPAPY aut centralna jednostka AT wiec chyba te trzy spowodzeniem wystarcza