Polityka obronna
AW169 dla norweskiej policji
Dyrekcja norweskiej policji ogłosiła koncern Leonardo Helicopters zwycięzcą przetargu na zakup trzech śmigłowców z opcją na kolejne trzy maszyny, zakupione zostaną AW169. Jest to element programu modernizacji norweskiej floty śmigłowcowej. Maszyny mają służyć m. in. do zadań antyterrorystycznych.
Kontrakt który zostanie zawarty w sierpniu 2017 roku to wynik przetargu będącego częścią szerszej modernizacji służb porządku publicznego. Nowy śmigłowiec ma przyczynić się do poprawy zdolności norweskiej policji, zapewniając większy zasięg i elastyczność konfiguracji niż obecnie wykorzystywane maszyny. Ma też wzmocnić zdolność do szybkiego reagowania na zagrożenia.
Czytaj też: Krystowski: Większość floty śmigłowcowej z krajowych zakładów [WYWIAD]
Maszyny AW169 będą wykonywały zadania z zakresu obserwacji, nadzoru, transportu zespołów ds. operacji specjalnych. Będą też służyć w roli powietrznej platformy dla snajperów. Konfiguracja śmigłowców dla norweskiej policji pozwoli na transport sześciu funkcjonariuszy, śmigłowce będą wyposażone w środki obserwacyjne.
AW169 to 4,8-tonowy wielozadaniowy, dwusilnikowy śmigłowiec oblatany zaledwie 5 lat temu i zbudowany w oparciu o zastosowanie nowoczesnych materiałów. PZL-Świdnik dostarcza kompozytowe kadłuby i inne komponenty stosowane w budowie AW169. Maszyny te są wykorzystywane w 30 krajach do różnych zadań, w tym do wsparcia utrzymywania porządku publicznego, misji ratunkowych, świadczenia usług medycznych, transportu morskiego, transportu VIP, transportu ładunków. W Skandynawii AW169 są szeroko stosowane w ratunkowej służbie medycznej, misjach pilotowania statków w portach oraz w transporcie morskim.
Piotrek
Bardzo dobrze że dzięki zamówieniom zagranicznym mają zatrudnienie ludzie w Świdniku.
Zbyszek
Dzięki takim zamówieniom mają PL pracownicy w PZL-Świdnik co robić.
Mirosław
Pzlświdnik znowu w akcji, dostarcza kompozytowe kadłuby i inne komponenty stosowane w budowie AW169, więc ma co robić
jurgen
ciekawe czemu Leonardo / AgustaWestland nie zaproponował w przetargach w Polsce AW159 Wildcat (nastepcę Lynxa), który w Marynarce Brytyjskiej służy (obok AW-101) także do za zadań ZOP. AW159 Wildcat jest mniejszy od Merlina, a więc lżejszy i tańszy, a mimo to da się niego upchać dość dużo pod względem ZOP. Wildcat jest także dość nowy, bo produkowany od 2009 r., a kupiła go także m.in. Korea Południowa. Oczywiście AW101 to świetny śmigłowiec, zwłaszcza do zadań ZOP, ale jednak dość duży i drogi.
Ammo
Mam wrażenie, że leonardo nie podchodzi poważnie do polskiego rynku i po prostu chcieli uzyskać poligon testowy dla AW149 i jeszcze na tym zarobić. Poza tym to co robi polski oddział tej firmy to kpina.
Davien
może dlatego że AM zażyczył sobie ZOP/SAR naraz w jednej maszynie co dość zdecydowanie wykluczyło wszystko poniżej AW-101( a i ten będzie miał problemy) Jeżeli mówisz o przetargu który wygrał Caracal to był wymóg wspólnej platformy a Wildcaty raczej nie maja pozostałych wymaganych wersji no i jest to maszyna raczej w górnej granicy lekkich niz średnich(masa całkowita 6 ton)
irecki
No i latać do akcji na 6 razy, zastanów się zanim coś napiszes
margot
No proszę gratulacje sądzę że to świetna inwestycja
Jogin
Super AW169 to ciekawa propozycja pewnie sprawdzi się w prewencji
Mario
Leonardo Helicopters podbija rynek teraz z AW169 zapewne za niedługo będziemy to słyszeć o AW149, ale niestety nie w Polsce.
Hahahha
Do zadań antyterrorystycznych główna jednostka AT POLICJI TO NorgeDelta 70 funkcjonariuszy to trochę więcej niż nasze SPAPY aut centralna jednostka AT wiec chyba te trzy spowodzeniem wystarcza