AW139 na pokazach w Warszawie [WIDEO, FOTO]

16 września 2021, 18:20

Należąca do Grupy Leonardo firma PZL Świdnik zorganizowała na lotnisku na warszawskim Bemowie pokazy śmigłowca AW139 należącego do  armii włoskiej. Była to okazja do zaprezentowania oferty na spolonizowaną, wojskową wersję tej maszyny AW139, która mogłaby zostać zaoferowana m.in. w programie Perkoz.

Pokazy maszyny należącej do 15 eskadry uderzeniowej (15o Stormo) odbyły się na lotnisku na warszawskim Bemowie. Widownią byli przedstawiciele wojska, przemysłu i dziennikarze. Śmigłowiec można było obejrzeć szczegółowo z bliska, wziąć udział w locie na jego pokładzie a także obejrzeć pokaz dynamiczny w locie z udziałem żołnierzy desantu.

Pokazom towarzyszyło wystąpienie prezesa Świdnika Jacka Libuchy. Jak przekonywał jego zakłady już teraz budują prawie 75 proc. każdego powstającego AW139, a maszyny te są światowym hitem eksportowym i sprzedano ich na świecie łącznie ponad 1080. Ten imponujący wynik sprawia, że dzięki ekonomii skali maszyny te są korzystne także pod względem ceny zakupu. W porównaniu z konkurencyjnymi rozwiązaniami AW139 jest także znacznie tańszy w eksploatacji – przekonywał prezes Świdnika.

Dodał, że w przypadku wyboru tej maszyny dla Sił Zbrojnych RP możliwa byłaby dalsza polonizacja i przeniesienie do Polski nawet 100 proc. produkcji tej maszyny w  polskiej wersji AW139W wraz z nabyciem praw do produkcji i eksportowania tej konstrukcji bezpośrednio z Polski. Śmigłowiec mógłby potencjalnie wejść w rolę lekkich śmigłowców Perkoz, następców Mi-2, ale także innych - transportowych, bliskiego wsparcia i eskorty, Combat SAR, SAR, Medevac czy dowodzenia.

image
Fot. Maciej Szopa/Defence24
image
Fot. Maciej Szopa/Defence24
image
Fot. Maciej Szopa/Defence24
image
Fot. Maciej Szopa/Defence24
image
Fot. Maciej Szopa/Defence24
image
Fot. Maciej Szopa/Defence24
image
Fot. Maciej Szopa/Defence24

 

KomentarzeLiczba komentarzy: 116
Porucznik Włócznik
poniedziałek, 20 września 2021, 18:12

Z tego co wiem to Black Hawk więcej stoi na pracach serwisowych niż lata. Pokażcie zdjęcia hangarowanego S70 i napiszcie po co ustawione są wiadra pod tym śmigłowcem? Umowa jest tak skonstruowana, że nawet drut do kontrowania musimy kupować w Arizonie.

niedziela, 19 września 2021, 21:39

Z 16 takich w wersji medycznej i ewentualnie ratunkowej jak najbardziej . Tyle z reszty. Należy wziąć pod uwagę wszystkie typy rakiet naszych potencjalnych przeciwników przy kupnie helikopterów,które mają operować w pobliżu pola walki. Ja ogólnie uważam,że dla latających kawalerzystów a raczej dragonów byłyby najlepsze małe helikoptery typu h135 czy Little birdy. Jeśli rakietą trafi helikopter z naszymi żołnierzami to zginie tylko kilku a nie cala drużyna. Zamiast jednej rakiety to trzeba juz 3 wystrzelić by drużynę położyć . Chyba,ze będzie Narew,wisla i homar

Arek
sobota, 18 września 2021, 22:29

H135 z pakietem force jak Węgry.każdy z nas widzi czasem na niebie h135 LPR... Są bardzo ciche z uwagi na zabudowanie śmigła ogonowego.czasem nawet ich nie słychać w mieście jak przelatują...a poza miastem słychać już nad głową.Silnik sokoła najpierw słychać długo potem śmigłowiec itd. Z Uwagi na zabudowe śmigła ogonowego są przez to bezpieczniejsze na małe lub przYgodne lądowiska dla pilota-szybciej może podchodzić do lądowania bez nadmiernej obawy o zniszczenie śmigła tylniego...i bezpieczniejsze dla desantu...lub nie wyszKolonych żołnierzy czy osób ewakuowanych. W warunkach wojennych takie śmiglowce mogą być ukryte w co 10 gospodarstwie rolnym z cysterną do tankowania na ciągniku. 80-120 TAKICH UZBROJONYCH małych zwinnych maszyn np.z głowicą na wirniku lub dachu a nie pod.. swoją robotę zrobi na niskim pułapie zwłaszcza poza terenem nizinnym (więc nie mówcie o opcji zestrzelenia łatwego gdy ma system zakłócający.. czy bronią pokładową a leci szybko...cicho i nisko i ma możliwość transportu osób.

Gnom
poniedziałek, 20 września 2021, 09:58

Węgry kupiły tonę cięższy H-145M (ot taki drobiazg - ponad 30% większa masa startowa). Do tego nie ma H-135/145 z głowicą nad wirnikiem minimum 25% (2-3 mln euro) droższe śmigła i niestandardowe. Na "dachu" też jej nie założysz, tylko pod kadłubem lub z boku. Jak upchniesz w nim 8 ludzi z wyposażeniem (normalnie 5-6) to dobrze. Do tego 8 ludzi z wyposażeniem to prawie tona, plus piloci a gdzie strzelcy burtowi i ich broń i amunicja (350-400 kg) to nie tylko masz ciasno ale nie weźmiesz całego paliwa (delikatnie mówiąc). Ładnie to tylko wygląda na filmach, gdy leci 2 pilotów z małym zapasem paliwa, podwieszonym uzbrojeniem i na pobliski poligon. Przelicz - zobaczysz. H-145M to bardzo dobre śmigło, ale tylko do kilku wybranych zadań, np. do przerzutu góra jednej sekcji specjalnej. Twoje 80 -120 owych małych i "tanich" śmigłowców (cywilny bez systemów obrony i uzbrojenia - to ponad 11 mln euro) to lekko licząc 7-10 mld złotych z których praktycznie ani złotówka nie pozostanie w Polsce. No ale ty jesteś pewnie "bogaty z domu" to kto ci zabroni.

Ygju
poniedziałek, 20 września 2021, 08:46

Ciche? Nie zartuj,pomieszkaj sobie na podejsciu do bemowa

Fsaa
poniedziałek, 20 września 2021, 06:54

Mają jedną wadę, podobnie jak mi-17 , a jest nią nieakceptowalny politycznie przez ten nierząd producent.

Nie inż.
poniedziałek, 20 września 2021, 03:04

A w tej cysterce szambo

rezerwa 77r.
sobota, 18 września 2021, 19:41

modernizacja + ubojowienie MI-2 zabezpieczy temat , widziałem te malutkie które zostały w AFGANISTANIE to śmiech z żołnierzy

niedziela, 19 września 2021, 01:35

Swego czasu nasze Mi-2 przebiły na poligonie Mi-24, okazały się sprawniejsze......

A
sobota, 18 września 2021, 17:29

Za 30-40% udziałów w zakładzie.

ted
sobota, 18 września 2021, 10:26

Ładny, ale nam jest potrzebny śmigłowiec uzbrojony. Dlaczego nie prezentują AW-139W z pylonami i podwieszonym uzbrojeniem. Wtedy można zastosować jakieś sensowne porównania z innymi śmigłowcami innych producentów wyposażonymi podobnie.

Gnom
sobota, 18 września 2021, 14:23

Po pierwsze bo AW-139W ani inny uzbrojony w uzbrojenie podwieszane AW-139 nie istnieje. Podobnie jak większość aktualnie produkowanych śmigłowców w tej kategorii wagowej. Czasem pojedyncze zamówienia opiewają na kilka uzbrojonych maszyn. Poszukaj a się przekonasz.

ted
sobota, 18 września 2021, 23:05

Nam jest potrzebny śmigłowiec uzbrojony, tzw. wielozadaniowy, a nie taxi powietrzne. Może lepiej pozostać przy śmigłowcach Mi-17. Najbardziej jednak potrzebny nam jest śmigłowiec bojowy, np: Viper, który zastąpi Mi-24 i taka powinna być kolejność.

Gnom
poniedziałek, 20 września 2021, 09:46

I miedzy innymi na tym by po polsku uzbroić AW-139 polega propozycja LDH i to bezsprzecznie ciekawa propozycja (szczególnie na tle innych dotychczas pokazywanych). Mi-17 (czy szerzej rodzina Mi-8) to inna kategoria śmigłowców i przy braku "kasy" należy do ich remontów i modernizacji podejść poważnie. A czy to akurat Viper, powinien zastąpić Mi-24 i czy śmigłowiec uderzeniowy to najpilniejszy zakup to już inna historia, obok poronionego w pierwotnym kształcie pomysłu PERKOZ do jednoczesnego zastąpienia 6,4 tonowego W-3 i 3,5 tonowego Mi-2. No cóż nasze MONbiurwy nie takie cuda wymyślały i stale napierają na jeden typ śmigłowca do wszystkiego nie mając pojęcia o tym co oznacza standaryzacja i wspólnota elementów, i jak zapewnić lepsza logistykę w lotnictwie śmigłowcowym w ogóle. Do dziś nie łapią, że od lat mają podobne rozwiązanie jak w jankeskim H-1 to w ramach posiadanych śmigłowców Mi.

sobota, 18 września 2021, 11:30

Produkowaliśmy własne uzbrojone i nieuzbrojone, sprzedawaliśmy je, kupcy są a raczej byli zadowoleni. Komu to przeszkadzało? Dlaczego nikt nie siedzi?

bekaaa
poniedziałek, 20 września 2021, 16:15

Co takiego sprzedawaliśmy??? Jacy kupcy??? Mi-2 uzbrojone? Chyba w wiatrowkę :)

Kosa
sobota, 18 września 2021, 10:12

I od nowa Polska ludowa, już to widziałem słyszałem. Stek bzdur. Szkoda czasu.

Deff
piątek, 17 września 2021, 20:53

No kurcze fajny on jest. Na Perkoza się naddaje. No i w tym przypadku nawet konstrukcja aw149 miałaby sens ekonomiczny przez unifikację części zamiennych. Szkoda ze nie oferowano go wcześniej. Mielec już coś dostał więc może startować jako platforma dla innych służb.

KrzysiekS
piątek, 17 września 2021, 20:09

Akurat w Śmigłowce (czytaj fabryki bym nie inwestował) a jeżeli już to odkupić udziału w Ukraińskim "Motor Sicz" i opracować śmigłowiec transportowy (nic więcej na początek). Śmigłowce to specjalistyczne i drogie "zabawki" na dodatek nie mamy już Polskich firm a tu nie ma sentymentów.

czarno to widzę
sobota, 18 września 2021, 07:35

Po pierwsze to na Ukrainie nie da się bezpiecznie inwestować, o czym powiedziała wprost i to całkiem niedawno pani prezydent Estonii. A po drugie "Motor Sicz" co najwyżej może nam zaproponować jedynie modernizację stareńkich Mi-2, Mi-8 i silniki do Sokołów.

zeneq
sobota, 18 września 2021, 04:05

Inwestycje w kraju który może za rok być wspomnieniem? To może być wyzwanie dla Chin albo USA. Nas na to nie stać.

KrzysiekS
piątek, 17 września 2021, 20:02

Bardziej logiczny jest zakup mniejszej ilości Black Hawk w wersji S-70M/S-70i czyli tzw. „Battlehawk”.

Gnom
sobota, 18 września 2021, 14:21

Potrafisz uzasadnić co w tym logicznego?

Davien
sobota, 18 września 2021, 08:45

Nie ma wersji Battlehawk dla S-70i chyba że sobie kupisz zestaw do konwersji od Sikorsky'ego to będziesz miał takiego okrojonego Battlehawk. S-70M to wersja cywilna.

edek
sobota, 18 września 2021, 15:32

Hmm, a nie jest tak, że ta wersja cywilna odpowiada trochę starszym wersjom BH służącym w siłach zbrojnych USA?

block
piątek, 17 września 2021, 12:03

Większość osiągów x2 w stosunku do Mi-2. No cóż, dla Mi2 nieubłaganie lata lecą. Ale czy AW jest jakoś (w coś) uzbrojony? Nawet Mi2 miał podwieszenia do km, ppk i pocisków niekierowanych. No i najważniejsze: do czego nam taka taksówka jest potrzebna?

Victor
piątek, 17 września 2021, 20:03

Do tych wszystkich zadań do których wykorzystujemy muzealne Mi-2 i Sokoły.

ted
poniedziałek, 20 września 2021, 07:45

block odpowiedział, że nawet Mi-2 ma uzbrojenie, a gdzie uzbrojenie AW. Brak uzbrojenia, co prawda gdzieś tam przeczytałem, że i owszem jak Polska złoży taki wymóg to oni pylony dołożą. Może tu chodzi o polonizację uzbrojenia w całości?

Patry
piątek, 17 września 2021, 11:49

zakup A 139 pod warunkiem 100% polonizacji praw serwisowych i modyfikacyjnych i wciągnięciu do produkcji jak najwiekszej ilości polskich firm i instytutów z prawami patentowymi ... inaczej brać wyroby Bella albo Airbusa

Edek
piątek, 17 września 2021, 17:45

A gdzie ty masz te instytuty z prawami patentowymi? Chodzi ci o bazary????

Patry
sobota, 18 września 2021, 16:45

... kto opracował moderkę Sokoła pomimo nikłych nakładów do udanej wersji Głuszec ... ??? - na pewno nie absolwenci uniwersytetu robotniczo-chłopskiego ... albo inna wyższa szkoła gotowania na gazie tylko celowo marnie opłacani i tłamszenie polscy inżynierowie pracujący przy takich rodzimych projektach ...

ted
poniedziałek, 20 września 2021, 07:47

Zgadza się w całości

czarno to widzę
sobota, 18 września 2021, 07:40

Jest Instytut Żywienia, czy jakoś tak się nazywa...

Viktor
piątek, 17 września 2021, 10:04

Drogi i bezbronny

Nie inż.
poniedziałek, 20 września 2021, 03:12

To tak jak wasz su57

poniedziałek, 20 września 2021, 16:17

Nie bardzo. Su- 57 nie lata.

Piotr ze Szwecji
piątek, 17 września 2021, 09:56

Problem tylko, że zakupione dla policji BlackHawki S70i nie tylko zainspirowały ich zakup dla Wojsk Specjalnych. Kontakt z nimi (korzystali z nich) mieli już polscy strażacy, jak i GOPR. Wszyscy byli nimi zachwyceni. AW139 będzie bardzo ciężko sprzedać w Polsce.

Victor
piątek, 17 września 2021, 20:07

Rozumiem zachwyt jak ma się na co dzień kontakt ze sprzętem muzealnym. Ale BH był od początku śmigłowcem wojskowym. Porównaj ceny zakupu i eksploatacji. Możesz GOPR wyposażyć w AH-64 ale czy to ma sens?

Piotr ze Szwecji
sobota, 18 września 2021, 10:26

GOPR lata na śmigłowcach z 1 silnikiem z powodów oszczędnościowych. Zaplecze logistyczne pewnie ma wiele do powiedzenia w służbach cywilnych. Obrona Cywilna ma skromny budżet. Gdyby Polska miała dywizję górską w górach, dywizję piechoty morskiej na wybrzeżu i 2 dywizje aeromobilne w centralnej Polsce i gdyby ich infrastruktura zapewniała dla Obrony Cywilnej logistyczne zaplecze (jak SAR na wybrzeżu) to w GOPR pewnie w BlackHawkach by się znalazł lepiej niż na cywilnej platformie na 2 silnikach. Acz to tylko oczywiście gdybanie. GOPR może na swoich śmigłowcach na 1 silniku tylko podziwiać BH policji z daleka.

Juruk
poniedziałek, 20 września 2021, 00:39

Wiosną tego roku gdy Sokół był w remoncie, TOPR korzystał z BH należącego do Policji. Po zakończeniu współpracy ratownicy TOPR jednogłośnie stwierdzili, że BH to wspaniały i nowoczesny śmigłowiec i bardzo cieszą się ze mieli okazję poznać go bliżej, ale na co dzień BH dla nich nie nadaje się... Z prostego powodu.. BH to duży śmigłowiec i strumienie powietrza generowane przez wirnik są zbyt silne i w niekorzystnych warunkach wprost mogą zagrażać bezpieczeństwu ratownika i ratowanego. Przypomnijcie sobie co podmuch z wirnika Sokoła zrobil ze słynna sosną na Sokolicy... Strumień z BH pewnie zmiótł by ja i ratowaną wtedy kobietę az do Dunajca.. 700 m niżej.

poniedziałek, 20 września 2021, 14:46

Ratownicy stwierdzili że to wspaniała maszyna , po czym wykazali że kompletnie nie nadaje się do ich zadań jak i wogóle do wykorzystania w górach. Dobre. Fakt jest taki że BH faktycznie w górach do niczego się nie nadaje.

Gnom
sobota, 18 września 2021, 14:20

Chyba czegoś nie doczytałeś pisząc: "GOPR lata na śmigłowcach z 1 silnikiem z powodów oszczędnościowych". Biorąc pod uwagę, że TOPR lata na W-3, a LPR wspiera czasem GOPR na H-135 to nie wiem skąd ci się wzięły śmigła jednosilnikowe.

sobota, 18 września 2021, 11:32

To Sokoły są jednosilnikowe? Od kiedy?

wtorek, 21 września 2021, 07:12

Pietia widział GOPR tak samo jak i Szwecję.

Herr Wolf
piątek, 17 września 2021, 09:50

Przecież już mamy setki nowych heli!!!

edgar
sobota, 18 września 2021, 15:35

Wiemy, Wołk, wiemy. Będą dobrym celem dla naszych gromów i piorunów :)

Polish blues
piątek, 17 września 2021, 09:40

Po co te pokazy - i tak nas nie stać na nowe śmigła. Gdyby było inaczej, już dawno byśmy je mieli.

Victor
piątek, 17 września 2021, 20:08

Jednych nie chcieliśmy bo francuskie, drugie miały być do końca 2016(!), trzecie mieliśmy zbudować z Ukrainą.

Maciek
piątek, 17 września 2021, 07:50

Niech pokażą przynajmniej film z testu twardego lądowania. Blackhawk sobie z tym radzi, a siedzenia w środku są dodatkowo przystosowane. A ten włoski wynalazek?

kmdr
czwartek, 16 września 2021, 23:54

Do programu Perkoz to H160M. Ten program ma służyć zastąpieniu śmigłowców Mi2. U Nas są używane śmigłowce H135 tej samej firmy. LPR sprawują się dobrze. Muszę to przyznać, nawet przy mojej alergii na płozy. Jak by to ode mnie zależało wybrał bym Airbusa. I odkupił Świdnik. I tam kierował produkcję. Remonty bieżące do Łodzi ,"połówkowe" z modernizacją do Świdnika.

Patry
piątek, 17 września 2021, 16:13

" H " ...??? priorytetem winna być produkcja w Polsce i cena ... albo realne zaangażowanie polskich firm w łańcuch dostaw koncernu ... jak nas traktuje "A" i jak będzie traktował pokazała ustawka z zakupem cass i propagandową produkcją caracali przez podobno w porywach 300 osobową załogę ... bez konkretów lepiej to wygląda przy amerykanach i leo nardo ...

Victor
piątek, 17 września 2021, 20:15

W takim razie jacy Węgrzy są niemądrzy kupując ten fatalne CC i inne śmigła od Airbusa. Pewnie ich oszukają z tą fabryką na Węgrzech.

Michu
piątek, 17 września 2021, 13:43

H160 ma węższą i krótszą kabinę, więc i ładowność. Generalnie jest mniej uniwersalny

kmdr
piątek, 17 września 2021, 15:14

Jest mniejszy, za śmigłowiec mniejszy. Mi 2 ma zastąpić przecież. I jest bardziej pod Nasze potrzeby i może wesprzeć działania Marynarki Wojennej. Jak Sokoły będą wymieniać, chodź moim zdaniem powinni rozwijać, to niech wymienią na AW139.

MacW
sobota, 18 września 2021, 08:07

Pardon, ale co "rozwijać"? Konstrukcję sprzed pół wieku? To tak jak unowocześniać magnetofon szpulowy. Można, owszem, tylko po co?

sobota, 18 września 2021, 16:18

Nietrafione porównanie, magnetofony szpulowe są w użyciu cały czas i są unowocześniane, patrz czarne płyty przeżyły CD i są w natarciu a CD odchodzi do lamusa.

poniedziałek, 20 września 2021, 16:19

Kto Ci powiedział, że CD odchodzi do lamusa?

kmdr
sobota, 18 września 2021, 13:43

Tak? UH-60 Black Hawk to ile konstrukcja ma lat? AH-1 konstrukcja ma lat ? A UH-1? Co polskie ma być tylko kapucha i ogórki kiszone?

Monika177777
czwartek, 16 września 2021, 23:06

Czas zacząć kupować więcej budrzet z roku na rok jest większy mamy Mielec mamy Świdnik można kupować stopniowo wiadomo ze są wielo letnie zaniedbania ale już jakiś czas PIS jest u władzy wiec jeśli 6-8 rocznie by było dostarczane Black Hawk wspaniała konstrukcja można by kupić serwis jest na miejscu tak samo jak Świdnik tylko kupować

Victor
piątek, 17 września 2021, 20:17

Mamy gigantyczny zadłużenie. Rząd nie ma pieniędzy na swój Polski Ład. Czeka na pieniądze z Brukseli.

edgar
sobota, 18 września 2021, 15:56

Zadłużenie liczy się w stosunku do PKB, ewentualnie do dochodów budżetu. Wiesz, o ile te wartości wzrosły? Nie wiesz, bo nie pisałbyś bzdur.

niedziela, 19 września 2021, 01:39

....i inflację prawie na poziomie Wenezueli.

niedziela, 19 września 2021, 01:38

Człowieku po obecnych rządach to my już nawet rezerw złota nie mamy, mamy tylko długi.

Box123
czwartek, 16 września 2021, 21:51

Sprawa zakupu smiglowcow powinna być prosta: kontrakt, dostaje firma która do wyznaczonego terminu odsprzedaje nam po normalnych cenach 49% udziałów. Jeżeli zgłoszą się obie: to od każdej kupujemy na początek po 60 blackhawkow i aw139. Jeżeli jedna: bierze cały kontrakt na 120. Jeżeli żadna: budujemy własną fabrykę od zera nawet jeśli trzeba by za nią przepłacić, tam ściągamy pracowników z wyżej wymionionych zakładów, a dwóm powyższym koncernom dziękujemy. Polska potrzebuje przynajmniej ok 200 smiglowcow dla wojska (nie licząc bojowych ale to już inna kwestia, bo być może już w ogóle nie ma sensu w nie inwestować, a za te środki np kupić dodatkową eskadre samolotów f35 lub podobnych - dodatkową czyli szóstą, bo zakup pięciu powinnien być z góry zagwarantowany w pmt jako ilości minimalnej) + około 100 dla służb: policji, pogotowia, staży pożarnej, granicznej + rynek cywilny, który będzie się coraz bardziej rozwijał. Opcje dodatkowe: pierwsza firma która zaproponuje odsprzedanie większej ilości niż 51% dostaje cały kontrakt. I tak to powinno wyglądać. To my mamy pieniądze i to my stawiamy warunki, a nie odwrotnie

ryba
piątek, 17 września 2021, 22:54

Znaczy sugerujesz ze kontrachent za ma dołożyc do interesu 49% plus pozniejszego konkurenta na rynku i na dodatek powinien być zadowolony ? Na dziś to niech sobie robią co robia a my bedziemy powoli budowac nasze zdolności ,nastepnie jak sie zmieni koniunktura bedzie mozna pomyśleć o przejęciu zakładu.

Box123
sobota, 18 września 2021, 11:03

Dołożyć tyle żebysmy mieli 49%, więc sam miałby większość to o jakim konkurencie mówisz? Dwa: zakład kupili za 300mln, a na sprzedaży kilkuset smiglowcow do zarobienia jest kilkadziesiąt mld. Lepiej mieć 300mln i zero, czy 150 mln i kontrakt 30mld?

dropik
piątek, 17 września 2021, 16:08

Dawno nie czytałem dzisiejszych rzeczy. Maja na sprzedać 49 % udziałów w nowej firmie? Czyli mają wyemiotowac dodatkowe akcja m darmo dla Polski. Extra 49 % udziałów w airbus heli albo Sikorskim. Dalej było się nie dziwnie....

zorro
piątek, 17 września 2021, 11:19

I co ta fabryka będzie produkować, i w jakim terminie?

Box123
piątek, 17 września 2021, 21:08

Śmigłowce?

Davien
sobota, 18 września 2021, 08:47

A jakie niby śmigłowce jak po takim zagraniu nawet od Chin nic nie kupisz??

ciekawy
piątek, 17 września 2021, 10:51

Już wszyscy lecą sprzedawać Polakom udziały bo Box123 sobie tak wymyślił.

Andrzej
piątek, 17 września 2021, 10:26

51 udziałów miało być w fabryce w Łodzi caracala. Ale nie chcieliśmy:) Teraz bedzmy kupowali i dali zarabiać innym

Davien
sobota, 18 września 2021, 08:49

Nie 51 a 90%udziałów miało być polskie w fabryce w Łodzi. Do tego polska fabryka silników i przekładni w Dęblinie

sobota, 18 września 2021, 11:33

Świdnik był w 100% Polski, komu to przeszkadzało?

poniedziałek, 20 września 2021, 16:19

Każdemu kto potrafi liczyć pieniądze.

Ooo
sobota, 18 września 2021, 17:36

PO PSL

poniedziałek, 20 września 2021, 10:33

No niezupełnie.

piątek, 17 września 2021, 10:21

Zasmucę Ciebie, ale to tak pięknie nigdzie w świecie nie działa!

Qwerty
piątek, 17 września 2021, 10:12

Z całym szacunkiem, jednak Pana propozycje to mrzonki, nie do zrealizowania. Co to jest produkcja 200 śmigłowców? Tak zbudowana fabryka skończyłaby jak większość PGZ - na rządowej kroplówce.

NMS
piątek, 17 września 2021, 09:59

Dawno nie czytałem na Defence24 tak mądrego i propolskiego komentarza. Serdecznie pozdrawiam

dropik
piątek, 17 września 2021, 16:08

Współczuję;)

CdM
piątek, 17 września 2021, 09:24

"Jeżeli żadna:" - to chyba oczywiste :) - "budujemy własną fabrykę od zera nawet jeśli trzeba by za nią przepłacić" jasne, i zaczynamy opracowanie własnych, nowoczesnych śmigłowców. Już za 20 lat będą. "To my mamy pieniądze i to my stawiamy warunki" :) Fajnie, że wy macie pieniądze. To może zapłaćcie. Bo my, zwykli Polacy, mamy do spłacenia dodatkowe 280 mld długu publicznego za *tylko jeden* rok covidowy.

Box123
sobota, 18 września 2021, 10:50

Gdyby nie te 280mld to połowa firm była by bankrutem, a bezrobocie wnosiło 20% jak w Hiszpanii, a z kryzysu wychodzilibyśmy 10 lat. A tak wychodzimy z kryzysu z prędkością 11% wzrostu PKB za zeszły kwartał i mamy jedne z najlepszych prognoz gospodarczych w EU. Ale jak widać że dla wielu osób to jest zbyt skomplikowane

asdf
piątek, 17 września 2021, 09:20

nie po to politycy pozbyli sie Mielca i Swidnika zeby teraz budowac jakas nowa polska fabryke, przy zakupie Caracali WZL1 w Lodzi mialo szanse zostac taka fabryka ale zostala szybko ukrocona.

Gnom
piątek, 17 września 2021, 15:15

Pewien jesteś, ze miała szansę? Produkcja karaczanów w Polsce to był zwykły szczur zostawiony pisdzielcom, nowym złodziejom i sprzedawczykom, przez poprzednich złodziei i sprzedawczyków. Nie po to PO sprzedało Świdnik by mieć kłopoty ze związkami w WZL-1. A bajka o powstaniu "fabryki" (może jeszcze z własnym biurem projektowym i działem badawczym) ni jak się mają do rzeczywistości w podpisanych przez AH zobowiązaniach, a nie deklaracjach medialnych.

dropik
piątek, 17 września 2021, 16:10

Węgrzy bede mieli ;)

Gnom
sobota, 18 września 2021, 14:15

Doczytaj co będą mieli i odpowiedz sobie na pytanie ile fabryk podobnego przeznaczenia mieli wcześniej. Było to równe zero, bo zniszczyli nawet ichni odpowiednik WZL-1, który w czasach UW specjalizował się w remontach i naprawach Mi-8. Nie rozumiem dlaczego rząd miał za publiczne pieniądze budować kolejną fabrykę i to nie wpisana w światowa produkcję. AH nie obiecywało rynków zbytu i włączenia w jakikolwiek łańcuch dostaw poza zamówieniem Z RP. I to rząd, który sprzedał za marne 300 mln zł (czyli 1,2 karaczana z kontraktu) jedna z 3 fabryk w Europie zdolna do samodzielnego tworzenia śmigłowców.

K.
sobota, 18 września 2021, 21:19

Nie rozumiem dlaczego rząd miał wybrać ofertę za podobne pieniądze która nie gwarantowała wybudowania fabryki i produkcji silników i przekładni w Polsce . Możesz nam wytłumaczyć dlaczego to były niby lepsze oferty ?

Gnom
poniedziałek, 20 września 2021, 09:37

A możesz mi wytłumaczyć dlaczego w momencie gdy rząd planuje wymianę floty śmigłowców w siłach zbrojnych sprzedaje posiadaną przez siebie fabrykę (jedną z 3 samodzielnych w Europie - poza rosyjskimi) za równowartość góra 2 śmigłowców? Możesz mi wyjaśnić dlaczego ja jako podatnik RP miałem zapłacić kilkadziesiąt miesięcy później ponad 10 razy tyle za częściową odbudowę tych zdolności (które Świdnik posiadał w momencie sprzedaży) na bazie zakładu obsługowo-remontowego bez żadnych wtedy certyfikatów EASA pozwalających na produkcję (o projektowaniu nawet nie mówię)? Możesz mi wreszcie wyjaśnić dlaczego porównuje się ceny ofert złożonych na 70 śmigłowców, a rząd w podobnej cenie "zakupił" tylko 50? Bo owe 20 to różnica, która miała pójść na zbudowanie zdolności w WZL-1 (3 mld zł) ? Wreszcie konkurencję wycięto z "przyczyn formalnych", co ciekawe po ciągłych zmianach zasad gry - czy to w ogóle był przetarg?

czytelnik D24
piątek, 17 września 2021, 18:43

Tak samo jak Brazylia ma fabrykę Gripenów tyle tylko że nikt w Ameryce Południowej Gripenów nie chce. Takie Chile nawet nie bierze tego samolotu pod uwagę.

sobota, 18 września 2021, 11:42

Z tym nie chce to sporo przesadziłeś kolego. Taka Argentyna jakby mogła to od razu Gripeny bierze. Tak że ten......

czytelnik D24
wtorek, 21 września 2021, 07:14

Argentyna bierze samoloty od Chińczyków.

bziko
sobota, 18 września 2021, 11:09

A jak tam nasi "bratankowie" Węgrzy? Kupili fabrykę dla kilku sztuk na swoje potrzeby?

Davien
sobota, 18 września 2021, 08:50

No popatrz Argentyna chciała.

czytelnik D24
poniedziałek, 20 września 2021, 16:20

I co się stało że już nie chce?

Grabarz
piątek, 17 września 2021, 09:12

Pański wpis to takie „machanie szabelką”. Mam kasę klękajcie narody. Tak - powinna być fabryka/produkcja w Polsce z gwarancją serwisu i logistyką części. Nie - kasa to nie wszystko. Ogólnie potrzebne jest myślenie systemowe tzn. zakup rozwiązania łączonego. Śmigło wielozadaniowe i śmigło bojowe z dużą wymiennością części (części wspólne) i personelu. Jak kupimy wielozadaniowy z jednej firmy i bojowy z drugiej to będzie zero synergii.

Nie inż.
piątek, 17 września 2021, 07:27

Co stawiamy?

piątek, 17 września 2021, 07:22

"To my mamy pieniądze i to my stawiamy warunki" Jakie pieniądze?

Box123
piątek, 17 września 2021, 21:23

Takie, które będziemy musieli wydać na kilkaset smiglowcow dla wojska i służb. Chyba, że postulujesz żeby zrezygnować już z ich zakupów i używania smiglowcow w armii, pogotowiu, policji, straży pożarnej itd?

ażs
piątek, 17 września 2021, 07:21

"tam ściągamy pracowników z wyżej wymionionych zakładów" Jestem pracownikiem jednego z tych zakładów i pamiętam czasy kiedy mój zakład należał do skarbu państwa. Nigdy więcej państwowej firmy lotniczej, bród smród i ubóstwo, brak inwestycji w infrastrukturę, maszyny itd. Fabryka przeznaczona do produkowania tylko dla jednego, bardzo marudnego klienta jest skazana na porażkę.

Qba
piątek, 17 września 2021, 07:12

Brawo. Tylko że my akurat nie mamy pieniędzy. Ale pewnie to drobny problem.

Box123
piątek, 17 września 2021, 21:33

Czyli nie kupujemy smiglowcow? No to w tedy nie ma tematu. Przecież ja nie mowie że mamy odkupować zakład jak zrezygnowaliśmy z używania smiglowcow w armii i służbach. A może sugerujesz, że te śmigłowce dostaniemy w barterze i w tedy nie potrzebujemy pieniędzy. Przypominam że oba zakłady sperzedano w cenie 5 Śmigiel

Davien
piątek, 17 września 2021, 06:51

Co Box będziesz w tej fabryce produkował? Bo po takim zagraniu to nawet Chiny ci żadnej licencji nie sprzedadzą. A sam NIC nie skonstruujesz.

Box123
piątek, 17 września 2021, 21:37

Po jakim konkretnie zagraniu? Że postanowimy w swoim kraju na swoim terytorium swoją fabrykę? Możesz wyjaśnić na czym polegała by ta niestosowność?

Davien
sobota, 18 września 2021, 08:54

Nie,po próbie wymuszenia sprzedaży zakładów na zagranicznej firmie panie Box co sam pisałeś. I ponawiam pytanie co w tej fabryce bez obsługi, bo nikt ci za grosze w porównaniu do obecnych zarobków tam nie pójdzie chcesz produkować?? Bo nie masz żadnych śmigłowców jakie mógłbyś tam robić.

czarno to widzę
piątek, 17 września 2021, 03:45

Problem w tym, że my nie mamy pieniędzy, bo te poszły za ocean na przedpłaty...

JJ
piątek, 17 września 2021, 00:30

Taniej by było kupić i częściowo przenieść do nas Motor Sicz. Oni chyba też by byli zadowoleni, bo mielibyśmy zunifikowane wyposażenie i łatwiej by było coś od nas wysępić w razie W.

mc.
piątek, 17 września 2021, 00:07

Kiedyś mając zakład (Świdnik) można było tworzyć wspólne przedsięwzięcie. Ale nie masz NIC poza pieniędzmi, a spółki typu Leonardo czy Lockheed są jak małe państwa. W dodatku te firmy są pod pieczołowitą opieką swoich państw macierzystych. Popatrz jakie są problemy przy uporządkowaniu rynku telewizyjnego. Firma która jest tylko odnogą dużej firmy (i z adresem typu skrytka pocztowa) jest chroniony przez "mocarstwo"!!!

JPC
czwartek, 16 września 2021, 23:39

rozumiem ze zgadzasz sie na placenie 10% wyższych podatków aby pokryć koszty tego rodzaju odkrywczych idei. Nie mówiąc że nie ma dla Ciebie znaczenia że w ten sposób "narodowy/rdzennie polski śmigłowiec" dostępny będzie za minimum 10-15 lat, nie wspominam oczywiście o takich drobnostkach jak ryzyko realizacji takiego projektu i o tym że będzie "narodowy" tylko w jakichś 30% bo silniki i lwią część wyposażenia trzeba bedzie kupić za granicą...

Gnom
sobota, 18 września 2021, 18:38

Tu (w AW-139) trochę się rozpędziłeś. Płatowiec jest w dużej mierze świdnicki, a silniki rzeszowskie. Część elementów wyposażenia też ma swe polskie udziały (niektóre mogą zadziwić). Ale prawdę mówiąc na świecie nie ma już dziś autarkii i nikt nie robi całego śmigłowca bez elementów ze świata, nawet USA. No, może stara się Rosja zmuszona sankcjami, ale też jej nie do końca to wyszło.

JPC
niedziela, 19 września 2021, 16:48

koszt płatowca to mniej jak 40% kosztów statku powietrznego - ponieważ materiały i tak będziesz kupował za granicą (w RP praktycznie nie wytwarza sie materiałów potrzebnej jakości) to twój wkład to praktycznie tylko robocizna, amortyzacja oprzyrzadowania produkcyjnego i kosztów zaprojektowania skorupy czyli 30% to może być nawet bardzo optymistycznie.... Rzeszów jest częścią amerykańskiego koncernu - nie projektują całych silników nie integrują elementów nie robią oprogramowania do układu sterowania. Silniki w tym śmigłowcu nie są Rzeszowskie a co najwyżej składane w rzeszowskiej filii konceru UTC. Nie ma tu złotego środka - w tym stanie przemysłu jaki mamy raczej nasz kraj nie ma si pozycji negocjacyjnej. Ogólnie z moich doswiadczen wynika ze panstwowe firmy to zło niekonieczne - wiekszość krajów o rozwiniętej gospodarce daje sobie doskonale rade bez tej formy wlasnosci lub z jej znikomym udziałem w swojej ekonomi - może najwyższa pora skończyć z podobnymi dyskusjami o niczym... i podrzucaniem bezsensownych propozycji jak ta kolegi Pudełko123.

Gnom
poniedziałek, 20 września 2021, 09:27

Udziały państwa na świecie, może poza USA, bo tak kontrolę nad firmami zbrojeniowymi rząd realizuje poprzez prawa całkowitej własności do projektów za które płaci (czyli prawie wszystkie zbrojeniowe i zaawansowane), są spore. Spójrz na (Włochy, Francję, Niemcy (ogólnie Europę), Izrael, Chiny. Tyle, że zazwyczaj to spółki giełdowe (ale spółki PGZ w większości też). Zatem nie demonizuj praw własności. A co do udziałów, to chyba lepiej wytwarzać 30-50% wartości pozyskiwanego uzbrojenia i mieć możliwości prawnej kontroli nad firmą (choć ograniczonej) bo podlegającej prawu polskiemu, niż wysyłać kasę wprost do USA czy innych krajów bez jakiegokolwiek udziału krajowych wytwórców. Mieć na miejscu serwis, prawa rozwoju i utrzymać (ba nawet zwiększyć) zatrudnienie u wytwórcy i w krajowych firmach współpracujących. Nawiasem mówiąc, ów silnik PT6 w większości powstaje w Rzeszowie (a jako rodzina jeszcze od socjalizmu), a sporo elementów jego sterowania na dolnym śląsku (ciekawe gdzie, nie?). A co przejmowania praw własności firmy, to pamiętaj, że na dziś Świdnik (w przeciwieństwie do Mielca bo tam 100 % ma USA) to chyba 13% wartości firmy "PZL Świdnik" S.A. stanowią udziały państwowe a 7% to krajowi drobni udziałowcy, wg mnie to sporo. A co do państwowej własności na zachodzie to sugeruję abyś zapoznał się ze strukturą własnościową (także wewnętrzną funduszy inwestycyjnych) zarówno całego Leonardo jak i LDH - oj możesz się zdziwić co do "prywatnego" właściciela, oj mozesz!

RST
poniedziałek, 27 września 2021, 23:27

Udział w produkcji wielu części silnika PT6 ma WSK Tomaszów Lubelski.

niedziela, 19 września 2021, 19:06

Już teraz t

Box123
piątek, 17 września 2021, 21:40

Dlaczego zakładasz, że ani Świdnik ani Mielec nie chcą kontraktów na kilkadziesiąt miliardów złotych? Ja myślę, że jednak nie jest im wszystko jedno

Davien
sobota, 18 września 2021, 08:55

Nie po takim zagraniu jak ci się przywodziło, na nikt po czymś takim ci nic nie sprzeda.

lsd
czwartek, 16 września 2021, 23:18

Tyle że pracownicy w Polsce odpowiadają tylko za produkcję pewnej części elementów do śmigłowców i tylko mała grupa ogrania coś więcej niż własne stanowisko, co wynika z kultury korporacyjnej firmy. Wartościowi byliby technologowie, ale projektantów jest już bardzo mało. Nie byłoby szans, aby zaprojektować awionikę, silniki, przekładnie, itd. Wszystko co trafia w ręce państwa polskiego upada i staje się ciężarem dla podatników. Chcesz mieć dobry polski produkt - zamów go w prywatnej firmie. A wcześniej naucz się liczyć. Zastanów czy nas stać na taki wydatek. Pieniądze można o wiele lepiej zainwestować, nawet w uprawę marchewki. Mamy już w realizacji utopijny pomysł na produkcję Izery. Miał to być samochód polski. Ostatecznie okazało się, iż projekt ma bardzo mało polskiego wkładu intelektualnego i musimy prosić o pomoc zagraniczne koncerny w celu uruchomienia produkcji i zaprojektowania najważniejszych kompomentów.

AN
czwartek, 16 września 2021, 22:46

Popieram

Tweets Defence24