Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

400 transporterów powstanie w Emiratach. Współpraca z Turcją

Fot. Otokar.
Fot. Otokar.

Zjednoczone Emiraty Arabskie pozyskają 400 kołowych transporterów opancerzonych od lokalnej firmy, która zbuduje je w kooperacji z tureckim koncernem Otokar.

Sztab Generalny Sił Zbrojnych Zjednoczonych Emiratów Arabskich (General Headquarters of the UAE Armed) przyznał firmie Al Jasoor Heavy Vehicles Industries należącej do koncernu Tawazun warty około 650 mln USD na dostawy kołowych transporterów opancerzonych w układzie 8x8 Rabdan. Jest to odmiana opracowanego w Turcji przez firmę Otokar transportera Arma. Zamówienie dotyczy 400 pojazdów z opcją na 300 kolejnych.

Decyzje o zakupie poprzedziły gruntowne testy ww. transportera prowadzone w lokalnych warunkach w różnym terenie.

Za dostosowanie transportera do wymagań armii ZEA będzie odpowiadała firma Al Jasoor we współpracy z Otokar Land a sama produkcja odbywać się będzie w należących do koncernu Tawazun obiektach zlokalizowanych w Abu Dhabi określanych jako park technologiczny.

Dla obu firm współpraca jest ważnym elementem dalszych planach rozwoju oraz zdobywania kolejnych rynków zbytu nie tylko w obszarze państw Bliskiego Wschodu, ale na również na innych rynkach.

Sam transporter powstanie w kilku wersjach m.in. takiej jak prezentowany na IDEX 2017 bojowy wóz piechoty wyposażony w wieżę od rosyjskiego BMP-3 (eksploatowanego w ZEA).

Masa transportera wynosi 28 ton (DMC 30 ton) w porównaniu do Army której DMC wynosi 24 tony. Co ciekawe, zachowano możliwość pokonywania przeszkód wodnych pływaniem w każdej nowej konfiguracji wozu (pomimo wzrostu masy) z prędkością ok. 10 km/h. Pojazd napędza wysokoprężnym silnik Caterpillar o pojemności 12,5 litra i mocy 600 KM. Współpracuje on z automatyczną skrzynią biegów Allison 4500 (6 biegów do przodu i 1 do tyłu). Prędkość maksymalna wozu to 105 km/h a zasięg około 700 kilometrów. W bazowej konfiguracji może on przetransportować 12 żołnierzy. Zastosowano w nim opancerzenie zapewniające uzyskanie poziomu ochrony balistycznej IV i przeciwminowej IV A/B według STANAG 4569.

Armia ZEA eksploatuje już niemieckie transportery Fuchs w wersji wozu do rozpoznania chemicznego, biologicznego i radiologicznego (32 szt.) oraz KTO AMV (15 szt. + 40 w trakcie dostaw) których planuje się pozyskać do 600 egzemplarzy.

Te ostatnie wozy nie posiadają zdolności amfibijnych a 40 bazowych podwozi AMV wyprodukował Rosomak S.A. na zamówienie spółki Patria Land Systems Oy będącej wykonawcą kontraktu. Dostarczane też będą w wersji AMV 8×8L (L – len­gh­te­ned, wydłu­żony) opracowanej specjalnie w celu umoż­li­wie­nia zamon­to­wa­nia wieży od BMP-3. Otwarte pozostaje pytanie o wpływ zamówienia na Rabdany na dalsze dostawy transporterów w wersji 8x8. Posiadanie dwóch wozów i to w odmianach transportera bazowego nie wydaje się rozwiązaniem ani wymaganym, ani zasadnym ekonomicznie również z punktu widzenia procesu ich eksploatacji - chyba, że nowe Rabdany będą wchodzić w skład rozbudowywanego komponentu desantowego ZEA. 

Reklama

Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (2)

  1. RR

    Rosomaki się nie spodobały?

    1. Marek1

      A czy w ogóle Rosomaki są oferowane na wolnym rynku ?? Zresztą KTO kupi za tą cenę "gołe" KTO(bez możliwości zwalczania MBT/BWP zintegrowanymi ppk)

  2. Afgan

    "Posiadanie dwóch wozów i to w odmianach transportera bazowego nie wydaje się rozwiązaniem ani wymaganym, ani zasadnym ekonomicznie również z punktu widzenia procesu ich eksploatacji" A ja się zapytam...............A kto bogatemu zabroni? ;P

Reklama