• Wiadomości

Pierwszy egipski Gowind otrzymał maszt zintegrowany [WIDEO]

Koncern stoczniowy DCNS zainstalował maszt zintegrowany na pierwszej, budowanej dla Egiptu korwecie typu Gowind 2500. Instalacja systemów okrętowych przebiega więc w szybkim tempie biorąc pod uwagę fakt, że wodowanie tego okrętu nastąpiło 17 września w stoczni w Lorient.

  • Korweta Gowind 2500 „Elfateh” z już zamontowanym modułem PSIM - fot. DCNS
    Korweta Gowind 2500 „Elfateh” z już zamontowanym modułem PSIM - fot. DCNS
  • Gotowy moduł PSIM przed zamontowaniem na budowanym dla Egiptu okręcie Gowind 2500 - fot. DCNS
    Gotowy moduł PSIM przed zamontowaniem na budowanym dla Egiptu okręcie Gowind 2500 - fot. DCNS
  • Bojowe Centrum Informacyjne w dolnej części modułu mogło zostać sprawdzone jeszcze przed zamontowaniem PSIM na okręcie - fot. DCNS
    Bojowe Centrum Informacyjne w dolnej części modułu mogło zostać sprawdzone jeszcze przed zamontowaniem PSIM na okręcie - fot. DCNS
  • Transport dolna część modułu masztu zintegrowanego z widoczną na górze anteną radaru SMART-S - fot. DCNS
    Transport dolna część modułu masztu zintegrowanego z widoczną na górze anteną radaru SMART-S - fot. DCNS

Egipska korweta typu Gowind 2500 „Elfateh” otrzymała 28 października br. moduł sensorów panoramicznych i rozpoznania PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module). Całość o wadze około 100 ton była budowana, wyposażana i sprawdzana niezależnie od kadłuba, dzięki czemu po podłączeniu wszystkich linii kablowych i instalacyjnych moduł był praktycznie gotowy do pracy.

Transport dolna część modułu masztu zintegrowanego z widoczną na górze anteną radaru SMART-S - fot. DCNS

Francuzi uważają PSIM za „mózg” całego okrętu. W jego wnętrzu i na konstrukcji zainstalowano bowiem m.in. trójwspółrzędny radar obserwacji powietrznej i nawodnej SMART-S, radar nawigacyjny, systemy walki elektronicznej oraz łączności. W dolnej części PSIM znajduje się BCI - Bojowe Centrum Informacyjne (w którym umieszczono m.in. konsole wielofunkcyjne okrętowego system walki SETIS) oraz współpracujące z nim pomieszczenia techniczne (w których prawdopodobnie znajdują się serwery).

Film zaprezentowany z tej okazji przez koncern DCNS pokazuje ujęcia z tego miejsca, które po skończeniu budowy będzie niedostępne dla osób zewnętrznych. Widać na nim dwa rzędy konsol ustawionych w BCI. Pomimo że moduł stał poza okrętem, były one uruchomione i sprawdzane w działaniu.

Bojowe Centrum Informacyjne w dolnej części modułu mogło zostać sprawdzone jeszcze przed zamontowaniem PSIM na okręcie - fot. DCNS

Jak na razie wiadomo, że w pierwszym rzędzie będą trzy konsole dla operatorów systemów obserwacyjnych. Takie same stanowiska operatorskie będą w drugim rzędzie (na filmie były na razie dwa takie stanowiska – prawdopodobnie jeszcze bez miejsca dla dowódcy okrętu). Każda z konsol posiada dwa duże monitory „obserwacyjne” i dwa mniejsze „operatorskie” oraz joystick do szybszego i łatwiejszego  realizowania zadań (np. do pokazanego na nagraniu kierowania systemami optoelektronicznymi, które również zamontowano na module).

Gotowy moduł PSIM przed zamontowaniem na budowanym dla Egiptu okręcie Gowind 2500 - fot. DCNS

Mówimy tu o prototypowej jednostce, o wyporności 2600 ton i długości 102 m, Francuzi potwierdzają przekazanie okrętu marynarce egipskiej zgodnie z planem, we wrześniu 2017 r. (a więc po 36 miesiącach). Te pozostałe 10 miesięcy zostanie poświęconych m.in. na montaż systemów uzbrojenia, zintegrowanie całości, przeprowadzenie testów stoczniowych i zdawczych oraz wyszkolenie załogi. W międzyczasie staże we francuskiej stoczni przechodzą technicy i inżynierowie egipscy. Trzy pozostałe, zamówione korwety będą bowiem budowane już w Aleksandrii w ramach transferu technologii. Korweta z typoszeregu Gowind jest również proponowana dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu Miecznik.

x
Korweta Gowind 2500 „Elfateh” z już zamontowanym modułem PSIM - fot. DCNS

 

Zobacz również

Reklama