Czytaj też: Serwis Specjalny Defence24 MSPO 2016 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.
Hawkei opracowany został w celu spełnienia australijskich wymagań fazy czwartej programu Land 121 – Protected and Unprotected Light Vehicles, w ramach której zamówiono łącznie 1100 pojazdów i 1000 przyczep.
Przede wszystkim w pojeździe zamontowano centralny system nadzoru i dystrybucji danych. W jego ramach dowódca wyposażony został w jednostkę nadrzędna w postaci monitora (system ten integruje wyposażenie elektroniczne pojazdu, steruje m.in. sieciami przewodowymi i radiowymi w zakresie przekazywania danych), na którym ma zobrazowanie o stanie samego wozu, ale również dane z BMS, przyrządów optoelektronicznych, IFF czy innych systemów służących do przekazywania i analizy danych. Może on przekazywać uzyskane w ten sposób informacje innym członkom załogi (w ramach podziału zadań), posiadającym podobne monitory zamontowane przed ich stanowiskami.
Hawkeia wyposażono w GVA zgodną z systemem otwartej elektronicznej architektury (VEA) zapewniającej działanie obecnych i planowanych w przyszłości do zabudowy urządzeń realizujących zadania zakresu C4I.
Kierowca wozu może w warunkach jazdy nocnej, zamiast korzystania z gogli noktowizyjnych, wykorzystać opuszczany przed nim ekran z zobrazowaniem pochodzącym z kamery termowizyjnej zamontowanej na pojeździe. Kamera ta pozwala na zakres obserwacji ±900 od osi wzdłużnej wozu. Dodatkowo zamontowano dwie inne kamery o zakresie obserwacji ±450.
Na dachu pojazdu z przodu usytuowano system detekcji strzałów i strzelca firmy Thales, a tuż za nim na specjalnym postumencie zdanie sterowany moduł uzbrojenia ZSMU-1276 wyposażony m.in. w głowicę z kamerą termowizyjną, dzienną i dalmierzem laserowym oraz systemem transmisji danych cyfrowych z systemu nadrzędnego (np. BMS), czy interfejsem GPS i mapy cyfrowej.
Innym rozwiązaniem jest możliwość dostosowania poziomu zapewnianej ochrony w zależności od potrzeb (operacje dopancerzenia dwie osoby wykonują w czasie do 30 min) przy wykorzystaniu specjalnych zapięć niewymagających użycia narzędzi.
Masa własna prezentowanego pojazdu wynosiła 8200 kg a DMC 10 400 kg. Długość pojazdu to 5780 mm, szerokość 2395 mm a wysokość 2300 mm (do linii dachu). Maksymalna prędkość do 115 km/h po drogach a zasięg 600 km.
Wóz może być transportowany za pomocą samolotów takich jak C-130 Hercules, A400M i C-17 oraz na zawiesiu zewnętrznym pod C-47 Chinook.
Firma Thales wraz z samym pojazdem oferuje zestawy wyposażenia dodatkowego, części zamiennych, osprzęt i różne opcje wsparcia serwisowego, eksploatacji i szkolenia.
Marek Dąbrowski
Czytaj też: Serwis Specjalny Defence24 MSPO 2016 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.
tom
i takie powinny być pojazdy rozpoznawcze - nie na platformie rosomaka tylko na czymś takim - do tego trochę elektroniki, zdalne stanowisko z WKM lub Spikiem i mamy doskonały pojazd
anakonda
a czemu nie na rosomaku? , rosomak to najpopilarniejsza platforma w naszym wojsku i jesli da sie ja szybko dostosowac (tzn z innego wozuprzerobic ) do wersji zwiadowczej to jest o wiele lepsza niz ten HAWKEIa cena zblizona wiec po co nam cos takiego ?
pit
Wydaje mi się, że jeden, dwa snajperskie strzały mogą unieszkodliwić to optoelektroniczno-telewizyjno-termowizyno-radarowe cudo. Aż się prosi, żeby kulkę posłać, ta ,,głowica" po prostu mówi; strzel do mnie. Co wówczas? Czy to nie będzie tak jak z kalkulatorem i uczniem: brak kalkulatora nie policzę i pozostaje mamo pomóż. Jak funkcjonuje załoga pozbawiona zabawek?
Oskar
Powiedz to wszystkim znaczącym armią na świecie które używają takiego uzbrojenia pewnie będą się o ciebie zabijać żeby cię pozyskać jako speca od uzbrojenia i jego zastosowania, świetlana przyszłość ci wróżę
ekonomista
Australia zapłaciła 1,3 mld AUD (3,8 mld PLN) za 1100 sztuk, czyli ok. 3,5 mln za sztukę.
Tomaszek
Ten ZSMU-1276 aerodynamicznie toporny kształt posiada. Opór kolosalny generuje taka skrzynia kanciasta do góry wywalona, a samochód wygląda na szybki. Może to się chociaż kładzie, bo jak nie, to kładzie się ekonomia i wygoda (będzie wyło) eksploatacji..