Geopolityka
Szwedzi modernizują Gripeny. "Pociski Meteor i lekkie bomby kierowane"
Wiosną 2016 roku wszystkie szwedzkie myśliwce SAAB JAS 39 Gripen C/D zostaną zmodernizowane do wersji 20. Maszyny otrzymają między innymi pociski powietrze-powietrze Meteor i małowymiarowe bomby kierowane SDB.
Zakres modernizacji do standardu Gripen 20 obejmuje przede wszystkim wprowadzenie nowych trybów pracy stacji radiolokacyjnej oraz integrację nowych systemów uzbrojenia i wyposażenia, w tym pocisków powietrze-powietrze Meteor oraz bomb kierowanych GBU-39 SDB. Gripeny w tym wariancie będą dysponować nadal stacją radiolokacyjną ze skanowaniem mechanicznym, ale jej zasięg zostanie znacznie zwiększony.
Rakiety średniego zasięgu Meteor wyposażone w silnik strumieniowy rozwijane są przez europejski koncern MBDA. Zostały zaprojektowane do przechwytywania wysokomanewrowych samolotów myśliwskich nowej generacji.
Natomiast bomby GBU-39 SDB (Small Diameter Bomb), produkowane przez koncern Boeing, służą do przełamywania obrony, dlatego też przeznaczone są do niszczenia celów stacjonarnych, takich jak bunkry, umocnione punkty obrony itp. Mają skuteczny zasięg ponad 110 km, co pozwala na działanie spoza strefy rażenia części zestawów przeciwlotniczych.
Czytaj także: Testy pocisków Storm Shadow i Meteor. Nowe uzbrojenie Eurofightera
Ponadto Gripeny zostaną wyposażone w zmodyfikowane systemy wymiany danych o sytuacji taktycznej kompatybilne ze standardem Link 16, środki łączności umożliwiające wymianę informacji z jednostkami lądowymi w czasie rzeczywistym. Zmodernizowany zostanie również system ochrony przed CBRN, czyli skutkami zastosowania broni masowego rażenia. Chroni on zarówno pilota w czasie działań w skażonym środowisku jak i pozwala na łatwiejsze odkażenie go przez obsługę naziemną. Myśliwiec wyposażony zostanie w Ground Collision Avoidance System (GCAS), zapobiegający kolizji z powierzchnią ziemi. GCAS ma automatycznie wyprowadzić maszynę z kolizyjnego toru lotu. MS 20 to modernizacja maszyn w wersji C/D, wdrażana w szwedzkich siłach powietrznych w oczekiwaniu na myśliwce nowej generacji Gripen E.
Krzysiek
I to jeszcze jedno pytanie czy nie zacząć rozmów z SAAB-em. Wymiana SU, nowe OP,mają małe AWAKSY, najlepsze maskowanie na wozy bojowe, testują GRAFEN, amunicja dla KRABA itp to może warto rozmawiać. Do tego też mają duże problemy z Rosją. I rozumiem że jest to trudny partner do rozmów ale nikt nie mówił że będzie lekko.
???
Smudy? Franciszka Smudy tego co był trenerem, bo nie wiem?
Masz 100% rację to jest interes niech inni ich żywią
Pavelsky
Gripen to całkiem dobry samolot wielozadaniowy 4 generacji. I fakt. Ciut mocniejszy silnik i jest dobrze. Czekam na Gripena E/F w naszych siłach powietrznych i mam nadzieje że można nawiązać współprace z Saab-em nie tylko w kwestii lotnictwa.
Jac
Jedyne co nie podoba mi się w Gripenie E to słaby silnik. 98 kN ciągu to za mało. Oby dogadali się z GE i udało się wyposażyć Gryfa w wersję EPE o ciągu 120 kN. Wciąż wierzę, że to się uda.
xxxxx
Przydałyby się te Gripeny, żeby mogły operować z AOL.
Razparuk
Szkoda że na nasze F16 nie mamy kodów źródłowych. 0 manewru z amunicją spoza USA