Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

F-16 wykryje cele w podczerwieni

Fot. Lockheed Martin
Fot. Lockheed Martin

Koncern Lockheed Martin rozpoczął testy w locie zasobnika Legion Pod, który służy do namierzania i śledzenia celów powietrznych w podczerwieni, dzięki systemowi typu IRIST (InfraRed Search and Track). Zasobnik jest dedykowany programowi USAF dotyczącemu sensorów tego typu dla myśliwców F-15C Eagle, ale może być stosowany na różnych maszynach bojowych bez zmian w oprogramowaniu czy modyfikacji technicznej. 

Zasobnik Legion Pod wyposażony jest w najnowszy sensor IRIST21 firmy Lockheed Martin, stosowany już na maszynach F/A-18E/F Super Hornet. Szerokopasmowy, ustandaryzowany system transmisji danych wraz z układem przetwarzania informacji umożliwia transmisję w ramach sieciocentrycznego pola walki oraz integrację zasobnika na różnych platformach latających. Według zapewnień producenta, może wykrywać i śledzić cele powietrzne na znacznych odległościach, poza zasięgiem widzialności wzrokowej.

Podczas pierwszego lotu, który miał miejsce w ostatnich dniach czerwca, Legion Pod był testowany na samolocie F-16D z bazy Fort Worth w Teksasie, skutecznie rozpoznając i śledząc różnego typu cele powietrzne. W dalszej fazie rozpoczętych w ten sposób badań, będzie on również integrowany na maszynach F-15C. Lockheed Martin liczy na uzyskanie w 2016 roku zamówienia na zasobniki Legion Pod dla myśliwców tego typu, których dostawy rozpoczęłyby się dwa lata później.

Sam zasobnik, wyposażony obecnie w sensor podczerwieni, posiada otwartą architekturę, umożliwiającą w przyszłości zastosowanie w nim innych, alternatywnych systemów wykrywania, np. lekkiego radaru lub innych sensorów. Przy masie około 226 kg zasobnik może być stosowany nie tylko na myśliwcach, ale również na wielu innych platformach, nie ograniczając w znaczący sposób masy zabieranego przez nie uzbrojenia.  

Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. tadek

    kto tylko ma ,,kasę" to już ustawia się w kolejce po F35!..to jest świetnie przemyślany projekt,docelowo wszystkie F35 niezależnie od kupionej opcji będą mogły być doprowadzone do wersji pionowego startu i lądowania,to daje niepodważalną przewagę w starciu z przeciwnikiem,

  2. b3rs

    copy pasta wrote: Okey everyone seems to be to caught up with this report that they forgot to ask themselves if it's true in the first place. The basis of this report was from a post on "War is boring". A blog by David Axe who is a known F-35 critic. David cites an "unnamed pilot" who gave him "secret documents" that says the F-35 is inferior to the F-16. And we are simply supposed to believe this because.....why again? There are many pilots who refute this claim. Lt. Col. O'mally from the 59th test and evaluation squadron says the F-35 combines the best flying characteristics of the F-16 and F/A-18. Read here: http://www.8newsnow.com/story/24245766/ ... lightening The Norwegian airforce claims that in A-A configuration the F-35 is just as good or better than the F-16. Topgun instructor Lt.Col Matthew Kelly and Brig Gen. Gary Thomas say that the F-35 will be comfortable at any type of dogfight Read here: http://www.defensenews.com/article/2011 ... erformance Test pilot Billy Flynn who flew F-16s, F/A-18s and Typhoons say that F-35 can match those aircraft in any maneuvering metric and surpass them in some. These guys have staked their names and reputation on their claims. But here we are believing some blogger with his imaginary friend who says otherwise.

    1. Z netu

      Oczywiście, że to wygląda na manipulację pana Davida Axe... Wszystko to szyte grubymi nićmi i wygląda na manipulację. Facet chciał zaistnieć i spreparował sensacyjną historyjkę. Dlaczego tej informacji nie podają szanujące się agencje informatyczne jak IHS Jane`s, Aviation Week czy Defene News?

    2. MackArtoo

      I pod takim podejściem mogę się podpisać :) Internet to przekleństwo. Z jednej strony mamy tony informacji na wyciągnięcie ręki, a z drugiej masa ludzi podnieca się wariacko najmniejszym niesprawdzonym pierdnięciem wychodzącym an światło dzienne z jakiegoś tajemniczego źródła. Patrzcie na całość, a nie na wycinki.

    3. Luke

      This is what you call damage control time, blame someone for telling the truth.

  3. tadek

    nie zapominajcie,F35 był projektowany przede wszystkim jako samolot pionowego startu i lądowania ..i to jest jego podstawowy atut..może atakować nie korzystając z lotnisk ...a po za tym jego elektronika służy do ,,wyłączania" obrony przeciwlotniczej przeciwnika i umożliwia atak prawie bez przeszkód....ot i wszystko..

    1. kapralek

      "F35 był projektowany przede wszystkim jako samolot pionowego startu i lądowania ..i to jest jego podstawowy atut." Naprawdę? Rzeczywiście kanikuła nadeszła..

  4. Legion

    Lepiej późno niż wcale... PS może byscie napisali o ostatnim wycieku w sprawie F-35? (jeden pilotów testujących ten złom twierdzi że nie mógł wymanewrować F-16D i to z 2 zbiornikami zewnętrznymi...)

    1. fx

      F-35 nie jest robiony jako maszyna do walki manewrującej jak to było dawniej bo takowych na polu walki XXI wieku raczej nie będzie. To NATO ma na razie zdecydowaną przewagę w powietrzu nad każdym potencjalnym wrogiem a F-35 to jeden wielki procesor który ma namierzyć i zniszczyć wroga z poza zasięgu.

    2. Arczi

      Z 3 zbiornikami i wielkie mi halo,wiadome było od wieków,że będzie mniej manewrowy od F-16,bo to nie był priorytet konstruktorów.Podobnie by było z ewentualnym F-32 (X-32) .Obudź się..

    3. Grom

      Na 3 przeprowadzone walki od wrzesnia poprzedniego roku z F-16 jedna przegral F-35 .

  5. Luke

    Polska musi dokupic 32 sztuki F16 e/f a zajakies 15 last 72 F35.