Reklama

Siły zbrojne

Zmodernizowany śmigłowiec ze Świdnika dla Marynarki Wojennej RP

Kolejny zmodernizowany do wersji W-3WA śmigłowiec wrócił do 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni. Maszyna jest drugim z pięciu helikopterów typu W-3T i W-3RM Anakonda, których modyfikacja do jednolitej wersji wyposażenia jest prowadzona w zakładach PZL Świdnik. 

W 2014 roku, zgodnie z umową zawartą pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia, a zakładami lotniczymi PZL – Świdnik, rozpoczął się proces modernizacji pięciu śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej typu W-3. Unifikacji do jednolitej wersji wyposażenia W-3WA/W-3WARM podlegały dwie maszyny transportowe W-3T oraz trzy najstarsze W-3RM Anakonda. Śmigłowiec 0304 to druga z wyżej wymienionych maszyn, która wraca do służby. W Świdniku trwają procedury oblotu technicznego i odbioru kolejnych śmigłowców.

Fot. kmdr ppor. Czesław Cichy, http://blmw.wp.mil.pl/

Po powrocie do jednostki pierwszego W-3WA nr. 0209 w lutym br. w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej rozpoczął się proces wdrażania do służby nowej wersji śmigłowca obejmujący szkolenie teoretyczne oraz praktyczne personelu latającego i technicznego.

Proces unifikacji obejmie także trzy młodsze Anakondy, które do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej trafiły w latach 1998-2002. Po jego zakończeniu wszystkie W-3 lotnictwa morskiego będą miały identyczne wyposażenie, co znacznie usprawni proces szkolenia i eksploatacji oraz poprawi bezpieczeństwo realizowanych zadań. Pierwszą z trzech młodszych maszyn dostarczono do Świdnika w grudniu 2016 roku. Następne dwie mają tam trafić po odbiorze z zakładów już zmodernizowanych W-3. Zakończenie procesu modyfikacji drugiej partii śmigłowców ma nastąpić pod koniec 2018 roku.

Zmodernizowane Anakondy otrzymały między innymi nową kamerę termowizyjną sprzężoną z reflektorem (tzw. szperaczem), system identyfikacji jednostek pływających AIS, system detekcji sygnałów radiostacji ratowniczych CHELTON, dźwig burtowy oraz sprzęt do podnoszenia rozbitków: kosz, nosze, trójkąt oraz pętlę. W kabinie transportowej pojawiło się stanowisko respiratora oraz pompy infuzyjnej. Zmodernizowane W-3 otrzymały również cyfrowy system sterowania silnikami FADEC, radar pogodowy oraz odbiornik GPS.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej posiada łącznie osiem śmigłowców W-3, sześć w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach, dwa pozostałe przypisane są do Darłowskiej Grupy Lotniczej wchodzącej w skład 44. Bazy Lotnictwa Morskiego. 

Reklama

Komentarze (9)

  1. kris

    A gdzie nieśmiertelne, niezniszczalne, z możliwośćią pływania i innymi wieloma zaletami Mi-14?

  2. sojer

    Święto lasu. Czy to już te dwa śmigłowce szkolne, które obiecał Macierewicz do końca marca :D

    1. Arek102

      Tamte 2 szt. miały być dla specjalsów, bo ci z racji posiadanego wiekowego sprzętu (Mi-8) ćwiczą na sucho bez chelikopterów. Chociaż podobno mieli dostac 5 smigłowców zakupionych w 2010 i 2011 roku w Rosji (Mi-17), które trafiły najpierw do Afganistanu, a póżniej miały zastąpić najbardziej zurzyte maszyny w Polsce.

  3. roland

    wyrzucone pieniądze w błoto. Po co modernizować złom

  4. Willgraf

    no sukces 4 lata modernizacji przez LEONARDO bo firma ta ze Świdnika nie ma prawa posługiwać się nazwą PZL czyli Państwowe Zakłady Lotnicze

    1. kris

      Dlaczego ma nie mieć prawa posługiwania się nazwą spółki, której jest większościowym właścicielem?

    2. w3-pl

      kto dostaje lepszy Life"vest". Dali 150 ludzi dla naszej flanki a dostali BSL testowany przez Westland dla R.Navy. A u nas zwiad harcuje z "bida"Tornado , jak "przechwycone" nie tylko w polskiej TV nad Bizonem pola walki..."po Co ci uzbrojony master". Korei po Co uzbrojone szk-Bojowe, do roju F-16, przy niepewnej granicy. + wizyta z US, ci sami potem u nas na jesieni

  5. Afgan

    Koncern Leonardo............No tak. Prosta modernizacja kilku śmigłowców, trwająca prawie 3 lata. Szkolne Mastery, które jak się okazało nie nadają się do szkolenia. Oferowany turystyczny AW-149 z kartonowymi atrapami uzbrojenia jako podstawowy śmigłowiec wielozadaniowy............. Czym jeszcze nas ta firma zaskoczy!?

    1. Anty C-cal przed 500+

      DWA heli z umowy z 2014 (czyli przed 500+) a jak Nowy FLIR to Prosta modernizacja...To ile mamy sztuk milka24 tak zmodernizowanych? "zapomnieli" o dokupywaniu nijakiego ppk...!wypasiona moderka Tanio poZyskanego heli to w Brazylii. Daleko z boczku NATO trwa od czasu jak w Korei wprowadzali Seryjnego konkurenta naszego mastera, z radarem prawdziwym, Nie symulowanym LINK16, 3 lufy20mm...jak 3 C-cale

  6. Zbulwersowany podatnik

    Tak przy okazji... Czy cysterny które służą w nasze wojsku (mam na myśli naczepę) są produkowane u nas czy kupujemy je za granicą?

    1. HH

      Widziałem kiedyś na wojskowej beczce firmę ZASŁAW

  7. Jaksar

    3 lata zajęła modernizacja 2 śmigłowców a oni chcą/chcieli nam w ciągu 2 lat wyprodukować kilkadziesiąt nowych, w ramach przetargu na śmigłowcde wielozadaniowe ?

  8. CB

    Gdyby tak policzyć wolnorynkowe kary umowne za opóźnienia, to te remonty i modernizacje byłyby za darmo, albo i Świdnik by musiał dopłacić...

    1. Maho

      Coś mi się zdaje, że jednak nie bo prawie w każdym większym przetargu jest zapis, że kary nie mogą stanowić więcej niż 10-30% wartości kontraktu.

  9. Wiesiek

    Kiedyś za holowniki robiły polskie URSUS-y a dziś trzeba kupować drogie zabawki zza oceanu FORD-y ?

    1. Michał Szymula

      O tym samym pomyślałem. W czym to coś jest niby lepsze w stosunku do zwykłego ciągnika? Ten ford pokazuje jakie jest w armii rozpasanie. Obawiam się że to może być jedynie wierzchołek góry lodowej. Za granicą wolno kupować jedynie to czego sami stworzyć nie jesteśmy w stanie. Kupowanie zagranicznych autobusów, ciężarówek, holowników, samochodów i innego sprzętu, który moglibyśmy sami wyprodukować to wyprowadzanie pieniędzy za granicę. Kupując w kraju armia ma te zabawki niemal za darmo, bo i tak większość funduszy wraca do budżetu w postaci podatków (wszelakich) - bo wszystko jest opodatkowane, a praca w szczególności.

    2. Rysiek

      Postępu nie zatrzymasz ;)

    3. TomaszBak

      Słuszna uwaga. Czy półciężarówki marki Ford nie mógłby zastąpić nowy URSUS? Jak my chcemy cokolwiek produkować skoro nawet tak prostego sprzętu nie zamawiamy w zakładzie z polskim kapitałem.

Reklama