Wojsko kupiło mosty składane

18 grudnia 2020, 14:05
Zrzut ekranu 2020-12-18 o 16.42.32
Fot. IU

18 grudnia br. została zawarta umowa pomiędzy Skarbem Państwa – Inspektoratem Uzbrojenia a konsorcjum firm: H. Cegielski-Poznań S.A. (lider) oraz WB Electronics S.A. dotycząca pozyskania mobilnego mostu składanego MLC 70/110 (MS-40) do pokonywania średnich przeszkód wodnych i terenowych - poinformował Inspektorat Uzbrojenia.

Zgodnie z umową Wykonawca opracuje i wykona 2 egz. mostu składanego MS-40 wraz z dokumentacją techniczną do produkcji seryjnej związanej z przewidywanymi, przyszłymi potrzebami Sił Zbrojnych RP.

Wartość zamówienia wynosi 57 mln złotych brutto, a termin realizacji umowy został określony na koniec października 2024 r.

Mobilny most składany MLC 70/110 do pokonywania średnich przeszkód wodnych i terenowych (most składany MS-40) ma zapewniać możliwość szybkiego pokonywania naturalnych i sztucznych przeszkód terenowych o szerokości nie przekraczającej 40 m. Konstrukcja mostu ma umożliwiać przejazd pojazdów gąsienicowych o obciążeniu nie większym, niż klasy MLC 70 oraz pojazdów kołowych o obciążeniu nie większym, niż klasy MLC 110.

Reklama
Reklama

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 60
Reklama
Andrettoni
niedziela, 20 grudnia 2020, 13:06

Nie "kupiono", tylko "zlecono opracowanie". Proszę precyzyjniej.

czytajmy
niedziela, 20 grudnia 2020, 12:07

MON nie kupił 2 szt. ... kupił OPRACOWANIE i WYKONANIE 2 szt. (testowych) wraz z przygotowaniem dokumentacji to produkcji seryjnej.

troll Wania
niedziela, 20 grudnia 2020, 00:42

wojsko kupiło mosty poskładane a teraz szuka specjalisty żeby je porozkładał , a koszty będą większe niż samego zakupu.

Mar
sobota, 19 grudnia 2020, 21:44

A może lepiej zrobić nowego PTS a co by uniósł Leoparda 2 PTS y przydają się przy powodziach jak żadna inna maszyna

Gar
sobota, 19 grudnia 2020, 21:05

Dziwne ze nie OBRUM? Typowy samonarzucajacy się wybór. Podpadli jakoś? Cena absurdalna czy polityka? Nic nie mam do Cegielskiego. Ale tez trochę dziwne te konsorcjum Cegielski i WB. Jakoś nie pasuje mi to do mostów. Myśle ze Cegielski bardzo chciał wrócić do zbrojeniówki a WB w tym tylko pomaga. Z jednej strony dobrze ze przybędzie konkurencji z drugiej to skarb państwa wiec do konkurencji słaby. Może WB chce rozszerzyć portfolio?

Ja
niedziela, 20 grudnia 2020, 22:19

Obrum bral udział ale został wyrzucony z przetargu przez MON.

fiutuś
sobota, 19 grudnia 2020, 20:27

Ile i czego tak drogo

Krzys
sobota, 19 grudnia 2020, 19:24

Płacę podatki. Między innymi na bezpieczeństwo "zewnętrzne". Działania takie jak opisane: śladowe ilości sprzętu (i nie chodzi tu tylko o te mosty) i terminy, odbieram jako działalność wymierzoną w bezpieczeństwo moje i mojej rodziny. Niniejszym oskarżam decydentów o niewypełnianie powierzonych im obowiązków i sprzyjanie potencjalnym agresorom.

Sidematic
sobota, 19 grudnia 2020, 16:32

Jeżeli termin realizacji umowy został określony na 2024 r. to znaczy że wojsko ZAMÓWIŁO mosty a nie kupiło.

Truck
sobota, 19 grudnia 2020, 12:57

A mnie cieszy że Cegielski wraca do gry.

MaroS
sobota, 19 grudnia 2020, 10:59

Brawo!!!

Grigorij
sobota, 19 grudnia 2020, 08:13

MLC 70, MLC 110- ??, możecie pisać po ludzku ...... nie każdy jest znawcą inżynierii militarnej.....

Ja
sobota, 19 grudnia 2020, 19:19

Pierwsza wartość to 70ton dla pojazdów gąsienicowych a druga 110 ton dla kolowych

abrams
poniedziałek, 21 grudnia 2020, 08:03

nieprawda MLC jest to oznaczenie ze STANAG. 70 dla pojazdów gąsienicowych jest to dla pojazdu hipotetycznego ciężar 63,5 t. W rzeczywistości jest to trochę inaczej ze względu na różne długości i szerokości gąsienic oraz ich rozstaw 110 dotyczy pojazdu niskopodwoziowego z załadowanym czołgiem i też nie odpowiada rzeczywistemu ciężarowi, gdyż jest to zależne od ilości osi, ich rozstawu.

Grigorij
niedziela, 20 grudnia 2020, 08:43

Dziękuję......

SimonTemplar
sobota, 19 grudnia 2020, 06:02

Szczyt technologii i wzrost potencjału. Jeszcze niech wiadra bojowe do opróżniania zbiorników wodnych kupią.

yar
sobota, 19 grudnia 2020, 11:28

Ale tylko dla Warszawy. Żeby były gotowe jak Czajka znowu będzie miała awarię!

Krzys
sobota, 19 grudnia 2020, 19:17

Czajka nie miała awarii. Uszkodzeniu uległ kolektor dosyłowy. Kolektor ten powstał w wyniku usytuowania oczyszczalni na przeciwleglłym brzegu ci z kolei nastąpiło w konsekqencji byłego prezydenta Wa-wy L. Kaczyńskiego. Obecny prezydent zbiera cięgi należne ww.

gosc
niedziela, 20 grudnia 2020, 07:42

no i jeszcze napisz, że ziemia jest płaska.... 1. na lewym brzegu Wisły nie było i nie ma miejsca pod budowę oczyszczalni 2. awaria nastąpiła m.in. z powodów: a. złego projektu przebiegu rury (pompowanie pod górę - to sprawdza się przy pompowaniu płynów, ale piasku już nie) b. nieodpowiednich materiałów użytych do jego budowy tyle w skrócie

poniedziałek, 21 grudnia 2020, 08:00

Mówię że Czajka nie uległa awarii. Tego chyba nie podważasz?

mła
piątek, 18 grudnia 2020, 23:47

4 lata na 2 składane mosty ? Dlaczego tak długo?

arokey
sobota, 19 grudnia 2020, 12:55

bo nic innego nie produkują, a firmę muszą utrzymać :-)

Przytomny
sobota, 19 grudnia 2020, 22:09

Obawiam się, że masz rację.

Extern
sobota, 19 grudnia 2020, 17:08

Raczej właśnie odwrotnie, gdzieś te elementy w bieżącą produkcję muszą upchać aby nie poprzesuwać terminów innych kontraktów.

Werter
niedziela, 20 grudnia 2020, 22:03

Tak jasne. Jak nie mają mocy produkcyjch to po co pchają się w mosty? A no tak. Trzeba wyciągnąć łapę po zapomogę z MON.

yar
sobota, 19 grudnia 2020, 11:28

Bo projekt opracowują od zera!

gegroza
piątek, 18 grudnia 2020, 22:55

Prototyp zbudował OBRUM Ale podobno wcale nie przystąpił do przetargu. Właścicielem dokumentacji jest chyba MON stąd takie dziwne podejście. Natomiast dwa mosty na 4 lata to po prostu kolejny skandal

Krzysiek z Wrocławia
poniedziałek, 21 grudnia 2020, 09:47

Jak już było napisane, to jest na opracowanie i wykonanie dwóch prototypów. Potem będzie seria (jeśli w ogóle będzie).

Edek
piątek, 18 grudnia 2020, 22:05

Na defilade? Co to za ilości?. Jak nisko upadlismy jarajac się takimi zakupami.

Tychus
sobota, 19 grudnia 2020, 08:39

Bo po prostu kupują te prototypy, aby firma, a z nią kadra nie poszły w rozsypkę. Taka kroplówka jak zwykle, od dekad jest w polskiej zbrojeniówce realizowana. Tyle, że pis robi to na bezczela w świetle kamer, by robić szum medialny. Każdy inny po prostu wstydziłby się takie coś publicznie ogłaszać. Jednak ciemniaki oglądający tylko tvp przyjmują to bezkrytycznie i z wieatami jak ogłaszane przetargi na te same odcinki dróg. Zorientuje się tylko garstka, która śledzi temat. Reszta się cieszy myśląc, że to część szeroko zakrojonego planu zakupowego w oparciu o jakąś solidną strategie. Każdy kto poruszy temat zwracając uwagi na pisowskie bujdy, zarzucany jest obraźliwymi komentarzami produkowanymi masowo przez ich trolownie, widać to na innych portalach. Ten rząd utrzymuje się tylko dzięki tej ordynarnej propagandzie sączonej przez ich media, socjalowi i robienia z nieuka i nieroba elity, która byla dręczona przez zła opozycje, złych przedsiębiorców, złe Niemcy, Słowację, Litwę, Łotwę nienawistnych Czechów, nauczycieli, wykształconych etc. których wrzuca się do jednego wora z neomarksistami, nazistami itd. Tak się dziś robi politykę.

yy
sobota, 19 grudnia 2020, 08:10

Kupić np 40 sztuk ,wprowadzić do sluzby wynaleźć wady,błędy i niedoróbki i oddać wszystkie do poprawy za gruba kasę.Chyba lepiej przetestować dwie, niech producent uwzgledni wszystkie wady i kupic tyle ile potrzeba.

Edek
sobota, 19 grudnia 2020, 10:15

Co to za brednie? Od przetestowania tych mostów jest firma która go zbudowała a nie armia. To nie jest jakiś rocket science a zwyczajny most. Za jego zbudowanie i przetestowanie firma wzięła kasę. Jak kupujesz samochód to też testujesz? Ręce opadają jak się czyta takie bzdury.

tad
niedziela, 20 grudnia 2020, 17:42

"Ręce opadają jak się czyta takie bzdury". Od testowania są przede wszystkim przyszli użytkownicy, czyli właśnie armia. To nie OBRUM będzie używać tych mostów.

Z prawej flanki
piątek, 18 grudnia 2020, 19:58

Dwa mosty... Po 28 milionów PLN każdy... Realizacja za 4 lata. To żart?

Jabadabadu
sobota, 19 grudnia 2020, 19:07

Niestety to nie jest żart. To kryminał.

Monkey
piątek, 18 grudnia 2020, 19:19

Trochę cieszy, że wreszciekupują te mosty, i to u polskich dostawców. Z których jeden to firma prywatna. Z drugiej strony w cztery lata na 100% da się wyprodukować więcej niż dwa komplety. Ale cała nadzieja w tym, żę umowa będzie (być może) aneksowana i wojsko zamówi więcej takiego sprzętu.

tad
niedziela, 20 grudnia 2020, 17:54

Produkcja to nie problem. Problemem jest przygotowanie projektu do produkcji seryjnej, a to właśnie mają zrobić Cegielski i WB. To niewiele mniej skomplikowana robota niż zaprojektowanie i budowa prototypu.

Zenek
piątek, 18 grudnia 2020, 18:42

"Konstrukcja mostu ma umożliwiać przejazd pojazdów gąsienicowych o obciążeniu nie większym, niż klasy MLC 70". Chyba nie mniejszym...

Yaro
sobota, 19 grudnia 2020, 01:51

Nie! Właśnie nie większym. Pojazd o mniejszym obciążeniu zawsze przejedzie...

Andrzejow
piątek, 18 grudnia 2020, 18:40

OBRUM produkująca mosty Daglezja, planował dalszy rozwój rodziny mostów towarzyszących Daglezja, do wersji mostu wsparcia MS-40, zapewniającego pokonywanie przeszkód o szerokości do 40 m i mostu pontonowego Daglezja-P. Jaki był w ogóle sens przetargu kiedy mamy państwową spółkę od lat produkującą takie mosty? Jakie kompetencje do budowy mostu ma Cegielski?

hermanaryk
niedziela, 20 grudnia 2020, 18:05

OBRUM to ośrodek badawczo-rozwojowy, który wprawdzie ma własny dział produkcyjny, ale nie zajmuje się produkcją wielkoseryjną. Projektuje, buduje prototyp i przekazuje projekt innej firmie. Kiedyś to były głównie Łabędy, których OBRUM był wydziałem projektowym - Zakładem Produkcji Doświadczalnej.

Avalon
sobota, 19 grudnia 2020, 13:07

Cegielski realizuje obecnie zamówienie na mosty pontonowe dla Bangladeszu we współpracy z francuska firma, która je produkuje .. Więc doświadczenie posiada.

Jabadabadu
sobota, 19 grudnia 2020, 19:08

Tak, doświadczenie posiada .... francuska firma.

Yaro
sobota, 19 grudnia 2020, 01:58

Ale to był właśnie przetarg na wykonanie partii przedprodukcyjnej i opracowanie dokumentacji wykonawczej właśnie dla mostu MS-40, który opracował OBRUM! Tyle, że OBRUM do tego przetargu nie przystąpił... Na bazie dokumentacji prototypu będą teraz pracować Cegielski z WBE, bo się zgłosili i wygrali. A dal uspokojenia Cegielski ma duże doświadczenie w pracy przy stali, bo to materiał, z którym pracują "od zawsze".

rezerwa 77r.
piątek, 18 grudnia 2020, 18:40

uważam że 20 szt na początek a nie dwie

Marek1
piątek, 18 grudnia 2020, 18:34

Dlaczego tego zamówienia nie otrzymało OBRUM? Przeciez to od lat główny realizator mostów Daglezja

mick8791
sobota, 19 grudnia 2020, 01:59

Bo się nie zgłosiło do przetargu. Proste?

Gar
niedziela, 20 grudnia 2020, 15:29

Pytanie- dlaczego OBRUM się nie zgłosił? Tym D24 powinien się zająć?

mick8791
poniedziałek, 21 grudnia 2020, 02:50

A co ma D24 do przetargów? Jest w nich pretendentem, stroną rozstrzygającą? Nie! Więc o co Ci chodzi?

Przemek
piątek, 18 grudnia 2020, 18:21

To jakiś żart? Tylko 2 egzemplarze w 4 lata? Ten czas realizacji i ilość są absolutnie nie do przyjęcia. Dobrze, że w ogóle kupili wreszcie te mosty, i że jest mowa o możliwości przyszłych zakupów.

mick8791
sobota, 19 grudnia 2020, 02:05

Bo to jest praca B i R, a nie produkcja. Na bazie pierwszego prototypu z uwzględnieniem wniosków z badań i opracowanej dotychczas dokumentacji mają zbudować jeden most i opracować do niego wstępną dokumentację produkcyjną. Ten przejdzie badania kwalifikacyjne i po uwzględnieniu wniosków będzie zbudowany drugi zamówiony egzemplarz. Po tym kolejne badania i dopiero na koniec będzie robiona ostateczna dokumentacja wykonawcza do produkcji seryjnej.

Wera
sobota, 19 grudnia 2020, 10:17

No jasne. Firma zna się tylko na tym aby zrobić składak ale już go przetestować i doprowadzić do stanu uzywalnosci to nie. To takie typowo Polskie partactwo i jeszcze te dzbany z netu co szukają wytłumaczenia na te praktyki.

Zaq
piątek, 18 grudnia 2020, 16:30

Jest progress kupili całe 2 egzemplarze a mogli kupić tylko makiete.

Rex
piątek, 18 grudnia 2020, 19:38

Przeczytałeś i nie zrozumiałeś treści. MON nie kupił 2 szt. ... kupił OPRACOWANIE i WYKONANIE 2 szt. (testowych) wraz z przygotowaniem dokumentacji to produkcji seryjnej. Proponuję poćwiczyć czytanie ze zrozumieniem.

Lld
piątek, 18 grudnia 2020, 19:28

To beda egzemplarze prototypowe. Ile ich chciales kupic? Dziwi troche termin realizacji. Prawie cztery lata na most? Tak to my armii nie zmodernizujemy.

Yaro
sobota, 19 grudnia 2020, 02:09

Nie! Kupił pracę BiR, której zakończeniem będzie dokumentacja do produkcji seryjnej. Zanim napiszesz, że to długo poczytaj jaki jest jej zakres...

fefe
piątek, 18 grudnia 2020, 18:02

albo przekrój .....

Tomasz34
piątek, 18 grudnia 2020, 17:28

Czytaj uważnie: "Zgodnie z umową Wykonawca opracuje i wykona 2 egz. mostu składanego MS-40 wraz z dokumentacją techniczną do produkcji seryjnej związanej z przewidywanymi, przyszłymi potrzebami Sił Zbrojnych RP"

Bursztyn
piątek, 18 grudnia 2020, 15:15

120 mln pln poszło do Obrum i KICHA PGZ DZIADY

LMed
sobota, 19 grudnia 2020, 11:50

Wolałbyś na ławeczki kolego?

Tweets Defence24