Reklama

Wojna na Ukrainie

Ukraina odbiera kolejne opancerzone Kozaki

Ukraińskiej produkcji pojazdy opancerzone Kozak-2M oraz Kozak-5.
Ukraińskiej produkcji pojazdy opancerzone Kozak-2M oraz Kozak-5.
Autor. Rustem Umerov

Ukraińscy żołnierze z 225. Samodzielnego Batalionu Szturmowego odebrali 25 pojazdów opancerzonych Kozak-5 oraz 15 wozów Kozak-2M. W uroczystym przekazaniu rodzimej produkcji transporterów uczestniczył m.in. minister obrony Ukrainy Rustem Umerow.

Do przekazania pojazdów wyprodukowanych przez PJSC „Stowarzyszenie Naukowo-Produkcyjne „Praktyka” doszło pod koniec kwietnia. W wydarzeniu tym wziął udział minister obrony Ukrainy Rustem Umerow oraz Szef Sztabu Generalnego Anatolij Bargilewicz. Jak widać, ukraińskie zakłady zbrojeniowe mimo ponad 2-letniej pełnoskalowej wojny potrafią dostarczyć do rodzimych Sił Zbrojnych kolejne partie pojazdów opancerzonych, wykorzystując dostępne środki. Sprawę tutaj (podobnie jak w przypadku produkcji Novatora) ułatwia fakt, że wspomniane odmiany Kozaka wykorzystują cywilne podwozie. Zmniejsza to cenę oraz ułatwia proces jego pozyskiwania z rynku. Tym samym do ukraińskich jednostek trafiają pojazdy zgodne z normami NATO i wyprodukowane przez rodzime przedsiębiorstwo.

Zaopatrujemy nasze wojsko w nowoczesny i niezawodny sprzęt. Zmotywowane wojsko to dobrze wyposażone wojsko. Naszym głównym priorytetem jest ochrona życia i zdrowia żołnierzy. Więcej pojazdów opancerzonych to więcej uratowanych istnień ludzkich.
Minister Obrony Ukrainy Rustem Umerow
Reklama

Kozak-2M to rodzina wielozadaniowych pojazdów opancerzonych o masie 12 ton w układzie 4x4 z nadwoziem samonośnym dysponujących opancerzeniem klasy STANAG 4569 poziomu III, zapewniającym ochronę przed pociskami przeciwpancernymi 7,62x51 NATO, natomiast wzmocniony kadłub chroni przed wybuchem ekwiwalentu 8 kilogramów trotylu. Napęd stanowi silnik o mocy 279 KM. Uzbrojenie w zależności od potrzeb może stanowić szeroka gama karabinów maszynowych umieszczonych w obrotnicy lub zdalnie sterowanym module uzbrojenia. Wozy tego typu zostały oficjalnie przyjęte na uzbrojenie wojsk lądowych w 2019 roku, a wcześniej trafiły do Gwardii Narodowej i służb mundurowych Ukrainy.

Czytaj też

Kozak-2M (zdjęcie poglądowe).
Kozak-2M (zdjęcie poglądowe).
Autor. VoidWanderer/Wikipedia

Kozak-5 to rodzina ukraińskich wielozadaniowych pojazdów opancerzonych o masie do 10 ton bazujących na podwoziu samochodu Ford F-550 4x4 z normą ochrony balistycznej zgodną ze STANAG 4569 poziomu II. Jednostkę napędową stanowi silnik o mocy 330 km i pojemności 6,7 litra. Pozwala mu to na osiągnięcie prędkości maksymalnej 120 km/h. Uzbrojenie w zależności od potrzeb może stanowić szeroka gama karabinów maszynowych umieszczonych w obrotnicy lub zdalnie sterowanym module uzbrojenia. Załogę stanowią 2 osoby, zaś desant może wynosić do 8 żołnierzy. Standardowy Kozak-5 posiada 6 wariantów: bazowego pojazdu transportowego, pojazdu wsparcia z platformą z moździerzem, pojazdu taktycznego ze stanowiskiem ogniowym na dachu, pojazdu sanitarnego, pojazdu dowódczo-sztabowego oraz pojazdu specjalnego do transportu materiałów niebezpiecznych, np. niewypałów.

Czytaj też

Kozak-5.
Kozak-5.
Autor. VoidWanderer/Wikipedia
Reklama

Komentarze (5)

  1. Pucin:)

    URAAAAAAA!!!! Cougary poszły w las (300 szt) i cisza bo Jelcz i+ jego plandeka to luksus!!! O KLTV nie wspomnę bo to szmel!!! > nie wytrzymujący ostrzału z 7,62*51 mm (ciekawy jest ten film koreańczyków z testu balistycznego Legwana - cytat "W opublikowanym filmie, zaprezentowano skutki ostrzału z karabinku automatycznego Daewoo Precision Industries K2, zasilanego nabojem 5,56 mm x 45 NATO. Przedstawiciel spółki KIA wspomniał we fragmencie wywiadu, że w czasie opracowywania platformy KLTV wrażliwe obszary ochrony balistycznej nie zostały zweryfikowane, a jedynie przeprowadzono trzy testy ostrzału dla głównych obszarów ochrony przedziału załogi. W związku z tym w ramach tej weryfikacji przeprowadzono również test ostrzału wrażliwych obszarów. Milmag-2024). Już lepszym (bo tańszy i swój) byłby Honker-MAX z opancerzeniem Stanag 4569 I - 6 chłopa desantu lub 3,5 tony ładowności - 6 t DMC. URAAAAAAA!!!! na bagnety!! :)

    1. mick8791

      Misiu Cougar ma zupełnie inne zastosowanie i przeznaczenie niż "Jelcz i jego plandeka"! Inne zastosowanie ma również KLTV (odnośnie ochrony balistycznej - przebudowany pod polskie potrzeby) - to wóz mający zastąpić wizodła pt Honker, a nie coś co ma operować na pierwszej linii frontu i mieć niebotyczną ochronę balistyczną i przeciwminową! Może ciut wiedzy podstawowej zanim się odezwiesz? Honker Max? To powiedz może dlaczego oprócz filmów reklamowych producenta nie przeszedł on ŻADNYCH badań wojskowych, które są wymagane przed ewentualnym zakupem i wdrożeniem do służby?

  2. rober

    A jak tam nasz przemysł ??? Jak tam nasze "drogie" i prężne PGZ produkuje już pojazd godny Armii NATO ....czy znów import...bo nas przerosło , bo lobbyści itd itp ???...i wiecznie żywy Honker

    1. mick8791

      @rober zanim w przyszłości cokolwiek tutaj napiszesz najpierw zapoznaj się ze stanem faktycznym! Otóż polski przemysł zarówno prywatny jak i państwowy oferuje kilka konstrukcji. I co ważne część z nich jest kupowana przez MON i wdrażana w Siłach Zbrojnych RP! A jakie to już sobie zadaj minimum trudu i poszukaj.

  3. Pucin:)

    cytat - "Kozak-2M to rodzina wielozadaniowych pojazdów opancerzonych o masie 12 ton w układzie 4x4 z nadwoziem samonośnym dysponujących opancerzeniem klasy STANAG 4569 poziomu III, zapewniającym ochronę przed pociskami przeciwpancernymi 7,62x51 NATO, natomiast wzmocniony kadłub chroni przed wybuchem ekwiwalentu 8 kilogramów trotylu. " rewelacja a co wytrzymuje KLTV??? :)

  4. Agent Cesarstwa Japonii

    O popatrz gdy skończyło się DEJ DEJ to i swoje się udało wyprodukować

    1. DanielZakupowy

      Kto mądry podczas wojny ma czas na takie "uroczystości"? Ludzie na froncie giną setkami, a ci sie do zdjęć ustawiają.....

    2. bwn99

      "...gdy skończyło się DEJ DEJ to i swoje się udało wyprodukować" - nie rozpędzaj się tak bo przecież ukraińska produkcja zbrojeniowa w dużej części i tak finansowana jest przez Zachód.

  5. MiP

    A my budujemy tego typu pojazdy czy wszystko zza granicy ?? Był kiedyś Tur i policja go kupowała

Reklama