Reklama

Siły zbrojne

Śmigłowiec HH-101A w siłach powietrznych Włoch

Włoskie siły powietrzne i koncern Finmeccanica poinformowały o uroczystym wprowadzeniu do służby pierwszego egzemplarza śmigłowca HH-101A Caesar. Ceremonia miała miejsce w bazie sił powietrznych Cervia.

Producent poinformował, że do Włoch trafiły już cztery egzemplarze (z piętnastu zamówionych) tego śmigłowca, produkowanego na linii montażowej w Yeovil w Wielkiej Brytanii. Śmigłowce tego typu są przeznaczone przede wszystkim do wykonywania misji odzyskiwania personelu i udziału w akcjach specjalnych.

Włoskie siły powietrze zamierzają wykorzystywać nowe helikoptery także w misjach poszukiwawczych, ewakuacji medycznej i zadaniach SMI (Slow Mover Interceptor).

Śmigłowce HH-101A Caesar to wersja śmigłowca AW101, dostosowana do specyficznych wymagań odbiorcy włoskiego. Maszyna może być uzbrojona w trzy karabiny maszynowe M134 kalibru 7,62 mm, jej standardowym wyposażeniem jest sprzęt do tankowania w powietrzu. Może przewozić do pięciu członków załogi i 20 żołnierzy z pełnym wyposażeniem, bądź sześciu członków załogi i ośmiu operatorów sił specjalnych. Posiada opancerzenie oraz systemy samoobrony, w tym ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką laserową czy walki radioelektronicznej.

Helikoptery trafią do to 21° Gruppo, obecnie stacjonującego w bazie w Grazzanise. Po zmianie wyposażenia z używanych teraz AB212 na HH-101A, dywizjon ten otrzyma przydział do 15° Stormo i zmieni miejsce dyslokacji na bazę w Cervia.

Reklama

Komentarze (3)

  1. Raa

    Moze warto sie zainteresować tym konkretnym śmigłowcem dla wojsk lądowych, skoro zrezygnowano z jednej platformy? Caracale kupujemy i te może warto oddać MW, a produkcje 101 uruchomic w Polsce. Jest to w ogole mozliwe?

    1. say69mat

      /.../Uzbrojenie wiropłata stanowią trzy 7,62-mm karabiny napędowe M134D Dillon, zabudowane na burtach i tylnej rampie, z zapasem 4400 naboi każdy. Masa bocznego stanowiska z karabinem, fotelem strzelca i akumulatorem to ok. 135 kg. Masa amunicji to 150 kg./... za: alatair.com.pl/ Teraz, proszę mi zmieścić na Caracalu taki asortyment uzbrojenia defensywnego, pozwalającego na praktyczne pokrycie ogniem sfer bocznych i tylnej z rampy. 'Caracal' jest największą porażką Ministerstwa Obrony Narodowej od czasów kampanii 39'. Tym większą, że w jej trakcie nie oddano ani jednego wystrzału. Strzelały d-gopisy i korki od szampana.

  2. ekonomista

    ŻADNYCH NASTĘPCÓW Mi 8/17 nie potrzebujemy, gdyż należy określić zadania i dopasować do nich sprzęt. Nigdzie nie mogę znaleźć ile Włochy zapłaciły za te 12 sztuk... Pytanie co Finmeccanica i Wielka Brytania byłyby skłonne zaproponować Polsce za zakup tych helikopterów?

    1. BB

      Finmeccanica ma już fabrykę w Polsce!!!! Zatrudniają ludzi, płacą podatki. Co jeszcze mają zaoferować oprócz produkcji nowoczesnych śmigłowców????? Chętnie poznałbym szczegóły tego co obiecał Airbus! Mają zakład w Warszawie od lat i nic w Polsce nie robią. A jeżeli już to jakieś ochłapy. Francuzi mogli wcześniej pokazać że Polska jest dla nich poważnym partnerem i mogli rozwijać zakład w Warszawie, inwestować, uruchomić nową produkcję. Włosi przynajmniej zatrudniają, produkują i kooperują z Polskimi firmami jako poddostawcami. W sumie to jakieś 10 tysięcy ludzi (czytaj 10 tysięcy rodzin mających przychód!!).

  3. fredzio

    I to jest godny następca Mi-17.

    1. DD

      W pełni się zgadzam.

    2. SirAdi

      Mniejszy ale nowoczesny NH-90 jest godnym następcą Mi. 101 jednak trochę za duży do uniwesrsalnych zadań.

    3. racjus

      Nie rozumiem dlaczego Świdnik wybrał akurat AW 149 jak pod wieloma względami AW 101 sprawdziłby się lepiej. Chociaż winę ponosi także wojsko, które prawdopodobnie nie sprecyzowało jasno czego chce i forsowało koncepcje jednej platformy.

Reklama