Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Pierwszy F-35B z Włoch

Pierwszy zbudowany poza USA F-35B Lightning II. Fot. F-35 Lightning II‏/Twitter
Pierwszy zbudowany poza USA F-35B Lightning II. Fot. F-35 Lightning II‏/Twitter

Pierwszy zbudowany poza USA F-35B Lightning II miał swój roll-out we włoskiej bazie w Cameri, gdzie znajduje się linia montażu końcowego (Final Assembly and Check Out - FACO).

Samolot o numerze BL-1 powinien zgodnie z harmonogramem dostaw odbyć swój pierwszy lot pod koniec sierpnia, by finalnie zostać dostarczonym ministerstwu obrony w listopadzie 2017 r. Następnie poddany zostanie on sprawdzeniu pod kątem wymaganych certyfikatów elektromagnetycznych (Electromagnetic Environmental Effects) w Naval Air Station Patuxent River w stanie Maryland w USA na początku 2018 roku. Kolejny F-35B dostarczony będzie w listopadzie 2018 roku.

Oprócz wariantu z linii w Cameri, dostarczone zostaną jeszcze dwa F-35A - pierwszy w lipcu a drugi w czwartym kwartale tego roku.

Obecnie zakłady wyprodukowały siedem F-35A. Cztery znajdują się w Luke Air Force Base w stanie Arizona, gdzie odbywa się międzynarodowe szkolenie na tym typie statku powietrznego, natomiast trzy pozostałe są we włoskiej bazie lotniczej Amendola (13° Gruppo, 32° Stormo Aeronautica Militare).

Przypomnijmy, że w dniu 12 grudnia 2016 roku Włoskie Siły Powietrzne odebrały pierwsze dwa F-35A (n/b AL-5 i AL-6).

Włosi przystąpili do fazy WSCD JSF pod koniec 1998 roku wydając 1 028 mld USD a następnie do etapu SDD (2002 rok) i PSFD (2007 rok). Jednym z wyników dużego zaangażowania jest właśnie utworzenie FACO.  

FACO jest zlokalizowana na powierzchni ponad 101 hektarów gdzie znajdują się 22 budynki z ponad 500 tys. m2 powierzchni (11 stanowisk montażowych oraz 5 konserwacji, remontów, i modyfikacji płatowców z 800 wykwalifikowanymi pracownikami). Całość obsługuje koncern Leonardo we współpracy z Lockheed Martin Aeronautics. W programie uczestniczy też innych 27 włoskich firm oraz duża liczba ich poddostawców.

Czytaj też: Włochy wzmacniają lotnictwo. F-35 i maszyny wczesnego ostrzegania

Oprócz produkcji włoskich F-35A/B oraz 29 F-35A dla Holandii, powstaną m.in. kompletne zestawy skrzydeł dla 835 maszyn tego typu (w zakładach Alenia Aermacchi), a finalnie zostanie uruchomione europejskie centrum naprawcze, remontowe i modernizacyjne obsługujące rejon Europy i Bliskiego Wschodu.

Z pierwotnych planów pozyskania 150 maszyn w wersji klasycznej i 30 STOVL, zredukowanych następnie do 131 egzemplarzy (109 F-35A i 22 F-35B) ostatecznie zamówiono 90 samolotów. Będzie to 60 F-35A i 30 F-35B dla Włoskich Siły Powietrznych i Marynarki Wojennej (ta ostania odbierze 15 F-35B). Nowe maszyny zastąpią obecnie eksploatowane Tornado (41 w wersji IDS i 15 ECR) i AMX/AMX-T (51 egzemplarzy) oraz AV-8B+/TAV-8B (16 maszyn operujących z lotniskowców Cavour i Giuseppe Garibaldi).

Reklama

Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (9)

  1. zdziwiony

    Pierwszy zbudowany poza USA F-35B Lightning II - WŁOCHY . Chyba zmontowany we Włoszech i to chyba skrzydła przypięte ? Propagandowo jak to brzmii - ile w tym prawdy .... Ho ho a może jeszcze raz Ho ho ???????? No ale trzeba coś napisać nakreślić jak to ta Unia oraz NATO - prężnie działają . Sam fakt dwu licowości w Unii powinno dać dużo do myślenia ? Wybory francuskie - od roku stan wyjątkowy - dla państw Unii to normalka że odbywają się w takich okolicznościach wybory - czy to prezydenckie , czy dalej samorządowe . Przecież to ten sam bajzel , zauważony np. w Polsce , Białorusi czy Rosji - u ! - to było by o czym pisać , krytykować o standardach i prawie człowieka . Miarka jest różna - w Unii i gdzie indziej ?????

  2. Kiv

    Naprawdę aż bilion?

  3. Bretan

    1 028 mld USD??? 1 Bilion 28 miliardów USD?

  4. Willgraf

    włoska wersja tak samo uzbrojona jak włoskie wersje JAK-130

    1. Gizmo

      Nie ma zadnej włoskkej wersji F-35.

  5. w3-PL

    a may mamy "bida tornada. su22. pokazane nad ostatnim Bizonem. i przechwycone w mediach. Nad Polem Walki. dalej bez radaru??? a w sumie i PO co. mamy symulanta Mastera

  6. Adam

    1028 mld USD, naprawdę aż tyle? ;)

  7. krzysiek84

    Za te pieniądze mogliby wyprodukować setki systemów minowania narzutowego Baobab-M...

  8. art

    z czy my do ludzi...

  9. dropik

    Anglicy wymieniają tornada, Włosi również. A Niemcy nie. jesli sami chcą opracować nowy samolot to może być już za późno bo niby z kim? Wychodzi, że Francuzami ale oni jeszcze z 5 lat mogą czekać

Reklama